برای خرید کتاب در روزهای کرونایی آگاهسازی کنیم/ «پاییزه کتاب99» به سرنوشت سینما و تئاتر دچار نشود!
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، طبق اعلام معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با پایان مهلت ثبت نام کتابفروشان در طرح «پاییزه کتاب 99» در روز پنجشنبه پانزدهم آبان ماه، مشخص شد که در مجموع 780 کتابفروش از سراسر کشور برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کردند.
آزاده نظربلند همچنین در گفتگویی عنوان کرده است که این طرح در تهران با مشارکت 119 کتابفروش تهرانی برگزار میشود.
پاییزه کتاب 99 همزمان با هفته کتاب، از 24 آبانماه و همزمان با آغاز هفته کتاب در سراسر کشور برگزار میشود. بنابه اعلام معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برایاین طرح فصلی که پانزدهمین دوره طرح حمایتی محسوب میشود، مبلغ 4میلیارد تومان پیشبینی شده است.
سقف خرید هر خریدار در طرح پاییزه کتاب، با افزایش ۲۵درصدی در مقایسه با «تابستانه کتاب۹۹» از ۱۵۰هزار تومان به ۲۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است. علاقهمندان به کتاب میتوانند از ۲۰درصد یارانه خرید تا سقف ۲۰۰هزار تومان در این طرح بهرهمند شوند.
آنگونه که مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کردهاند یکی از اهداف این طرح تقویت کتابفروشیهای کوچک است.
از سوی دیگر میزان اعتبار طرحهای پیشین براساس متراژ کتابفروشی و تعداد کتاب تخصیص پیدا میکرد اما در عمل ثابت شد، کتابفروشیهایی هستند که با متراژ و تعداد عنوان بالا در مقایسه با کتابفروشی کوچک، با تعداد عنوان کمتر و یا در مقایسه با کتابفروشی همتراز، الگوی مصرف یارانه متفاوتی دارند.
به این ترتیب و به گفته آزاده سربلند، متولیان طرح های فصلی هیچ گاه موفق به طراحی الگوی صددرصدی برای تخصیص اعتبار،نشدند و در نتیجه برای کسب اطلاعات، به خوداظهاری کتابفروشان بسنده کردهاند.
اما فارغ از این بحثها با توجه به شرایط کرونایی این روزها و تعطیلی بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری و از جمله سینماها و سالنهای تئاتر و کنسرت، خرید و مطالعه کتاب را میتوان تنها تفریح فرهنگی دانست که مردم میتوانند با کمترین احساس خطر سراغ آن بروند.
در این میان، فراهمکردن زمینه مشارکت هر چه بیشتر علاقهمندان به کتاب در این طرح و البته تضمین رعایت شیوهنامههای بهداشتی نیز میتواند میزان استقبال از این طرح فرهنگی را بالا ببرد.
با توجه به افزایش قابل توجه قیمت کتاب در سالهای اخیر و به تبع آن کاهش میزان فروش کتابفروشیها طرحهای فصلی را میتوان کمکی قابل توجه به چرخه اقتصادی تهیه و فروش کتاب دانست. علاوه بر اطلاعرسانی درست، دادن امتیاز و تسهیلات به کتابفروشیهایی که امکان فروش غیرحضوری را فراهم کردهاند میتواند یکی از این موارد باشد.
فراتر از اینها داشتن برنامهای جامع و هماهنگی بانیان برگزاری طرح پاییزه کتاب با رسانههای جمعی نیز میتواند در این فرایند نقش مثبتی داشته باشد. در این میان نقش تبلیغات و اطلاعرسانی صداو سیما جایگاه ویژهای دارد.
نباید فراموش کرد که این فرایند تنها نباید به اطلاعرسانی صرف محدود شود، بلکه فراتر از اطلاعرسانی نیازمند آگاهسازی و نشان دادن اهمیت و فواید مطالعه در ایام کرونایی است. ضمن اینکه تبیین شیوههای درست حضور در مراکز فروش کتاب با رعایت شیوهنامههای بهداشتی نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه برنامهسازان صداوسیما قرار بگیرد.
این وضعیت بیش از هرچیز نیازمند هماهنگی میان برگزارکنندگان این طرح فرهنگی و مدیران سازمان صداو سیماست تا اتفاقی شبیه آنچه برای سالنهای سینما و تئاتر پس از بازگشایی افتاد برای حوزه کتاب رخ ندهد. جاییکه به دلیل عدم آگاهسازی و ترسیم درست شرایط سالنهای سینما و تئاتر، فعالیت این مراکز تنها در حد حرف باقی ماند و خیلی زود هم به شرایط قبلی بازگشت.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/