اختلاف نظر مسئولان دانشگاهی برای تغییر پذیرش دانشجو/ برخی دانشگاهها سختگیریهایی به مراتب بیشتر از وزارت علوم تدوین کردهاند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جبار علی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران درباره جزئیات اجلاس رؤسای دانشگاههای بزرگ کشور که به تازگی برگزار شد، اظهار کرد: بیست و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاههای بزرگ کشور به میزبانی دانشگاه اصفهان و با حضور رؤسای ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور، استاندار اصفهان و معاونان پژوهشی و آموزشی وزیر علوم به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.
سیاستگذاری علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه محور اصلی اجلاس دانشگاهها بود
وی با اشاره به اینکه در این اجلاس نقد گذشته و تدوین سیاستهای جدید در برنامه هفتم توسعه مورد بحث قرار گرفت، افزود: محور اصلی این اجلاس سیاستگذاری علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه و نقشه راه آن در آینده بود. در این زمینه گزارش کارگروههایی که در این زمینه شکل گرفته بود، ارائه و قرار شد کارگروهها برای نشست بعدی پیشنویسی که قرار است از طرف وزارت علوم به سازمان برنامه و بودجه ارائه شود را تدوین و ارائه کنند.
رئیس دانشگاه علم و صنعت یکی دیگر از موضوعهای مورد بحث در این اجلاس را الگوی جدید تخصیص دانشجو به دانشگاهها عنوان کرد و گفت: معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص تمرکززدایی و تفویض اختیار به دانشگاههای بزرگ بهخصوص در حوزه پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی نکاتی را مطرح کرد.
لزوم اصلاح دستورالعملهای وزارت علوم در حوزه پذیرش دانشجو
ذاکری ادامه داد: در این زمینه همفکریهایی صورت گرفت و نقطه نظرات رؤسا شنیده شد. به نظر میرسد که باید در دستورالعملهای جاری وزارت علوم اصلاحاتی صورت بگیرد. قرار شد معاون آموزشی وزارت علوم در جلساتی با سازمان سنجش، نقطه نظرات را منتقل کند.
رئیس دانشگاه علم و صنعت درباره این نقطه نظرات توضیح داد و گفت: گاهی بین وزارت علوم، شورای گسترش و دانشگاههای بزرگ اختلاف نظراتی در خصوص شیوه پذیرش دانشجو و یا توسعه دورههای تحصیلات تکمیلی وجود دارد. بنده و سایر مسئولان دانشگاههای بزرگ معتقدیم که دانشگاهها قطعاً یک سری چهارچوبها و قوانین برای پذیرش دانشجو دارند و اینگونه نیست که حتی اگر اختیار کامل به دانشگاههای بزرگ بدهند، دانشگاهها بدون ضابطه دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی بگیرند.
اختلاف نظر مسئولان دانشگاهی برای تغییر پذیرش دانشجو
وی خاطرنشان کرد: دانشگاههای بزرگ فرآیندهایی را در داخل دانشگاه تعریف کردهاند و سختگیریهایی را به مراتب از آنچه وزارت علوم میخواهد، تدوین کردهاند. نباید فراموش کنیم دانشگاههای بزرگ ظرفیتهای خوبی دارند و در حال حاضر هم خوشبختانه این دانشگاهها در مجامع علمی بینالمللی خوش درخشیدهاند و دانشآموختگان این دانشگاهها نه تنها در داخل کشور بلکه در دانشگاههای اروپایی و آمریکایی بهعنوان اعضای هیئت علمی حضور دارند.
ذاکری اضافه کرد: دانشگاهها چارچوبهای خود را با افزایش جامعه دانشجویی عوض نمیکنند و به دنبال پذیرش بیحساب و کتاب دانشجو نخواهند بود؛ لذا خود وزارت علوم هم به این نتیجه رسیده که برخی اختیارات را به دانشگاهها تفویض کند، از جمله بحث پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اما در شیوه پذیرش اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ مثلا اینکه پذیرشها بیآزمون یا با آزمون باشد و یا اینکه اصلاً چه آزمونهایی از دانشجو گرفته شود. در این زمینه مقرر شد با سازمان سنجش مذاکراتی صورت بگیرد.
ضرورت استفاده بیشتر مسئولان دانشگاهی از ظرفیت سامانه تاپ
رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: معاون پژوهشی وزیر علوم نیز در خصوص سامانه تاپ (سامانه توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) توضیحاتی ارائه کرد و از دانشگاهها خواسته شد از ظرفیت این سامانه بیش از گذشته استفاده کنند. صنایع مختلف الزاماتی دارند در این خصوص که باید بخشی از درآمدهای خودشان را در قالب پروژههای پژوهشی هزینه کنند و دانشگاهها در مقابل باید تعامل بیشتری با صنایع داشته باشند؛ همچنین از این طریق دانشجویان دکتری با پذیرش این پروژهها به محل درآمدی خواهند رسید و از آنها حمایت خواهد شد.
منبع: مهر
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/