دانشگاهها بجای آزمون، سنجش علمی را معیار پذیرش دانشجویان قرار دهند/ لزوم حذف مادامالعمر کنکور
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها موضوع برگزاری کنکور به یک چالش تبدیل شده و همه جا سخن از آن به میان میآید، در این بین برخی معتقد هستند که برگزاری آزمونها باید لغو شود یا لااقل به تعویق بیفتد، برخی دیگر نیز میگویند که در موعد مقرر برگزار شود.
بر اساس قانون مصوب سال 86، مقرر شد كه كنكور تا سال 90 كاملا حذف شود اما قانون مذكور، سال 92 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح و چندین تكلیف بر عهده سازمان سنجش آموزش كشور و آموزش و پرورش گذاشته شد.
بحث داغ آزمونهای سراسری در کشور باعث شده این موضوع در میان افکار عمومی مطرح شود که چرا فقط دانشجویان باید از طریق کنکور در دانشگاهها پذیرش شوند؟ چرا راههای دیگر برای پذیرش دانشجو دنبال نمیشود؟ در اکثر دانشگاههای جهان و به تبع آن در دانشگاههای ایران راه دیگری به نام پذیرش براساس سنجش علمی متقاضیان وجود دارد ولی راهی که در ایران دنبال میشود کجا، و راهی که دانشگاههای جهان در پیش گرفتهاند کجا؟
نحوه پذیرش در بسیاری از دانشگاههای جهان اینگونه است که داوطلبان رزومه، مدارک تحصیلی و مدرک زبان خود را به دانشگاه ارسال میکنند و دانشگاهها بعد از بررسی پاسخ متقاضی را میدهند. در صورتیکه این سوابق علمی مناسب باشد پذیرش صورت میگیرد و اگر سوابق ضعیف باشد پذیرش اعطا نمیشود. اما در ایران پذیرش براساس سوابق علمی به دو شکل یکی برای داوطلبان معمولی و دیگری برای داوطلبان استعدادهای درخشان انجام میشود.
در روشی که برای دانشجویان استعدادهای درخشان است افراد واجد شرایط میتوانند در همه دانشگاههای کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در دورههای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) پذیرش بگیرند. در این روش نمره ملاک است و داوطلبان درصورتی که جزء دانشجویان برتر ورودی خود باشند، درس خود را در سنوات مجاز و با معدل الف به پایان رسانده باشند، میتوانند از این روش استفاده کنند.
بیشتر بخوانید:
فشار به نمایندگان مجلس با تحریک یکی از مؤسسات کنکوری/ مافیا پیگیر برگزاری آزمون سراسری است!
به اذعان بسیاری از کارشناسان ارزیابی از طریق برگزاری کنکور در چند ساحت ناعادلانه و اجحاف در حق داوطلبان است، چرا که اندوخته چندین ساله داوطلبان در یک آزمون چند ساعته که بعضا در بعضی دورهها بحث سوال فروشی و دستگیری باندهای فروش سوالات کنکور را به همراه داشت، نمیتواند ارزیابی دقیقی را ارائه دهد از سوی دیگر شرایط روحی و روانی داوطلبان هم مهم است که به آن توجهی نمیشود.
سالهای سال است که ذینفعان و مافیای کنکور از برگزاری آزمونها پولهای هنگفتی به جیب میزنند، امسال نیز که شرایط کشور با وجود ویروس کرونا دچار هشدار شده است، مافیای کنکور با ایجاد فشار حداکثری درصدد برگزاری آزمونها تحت هر شرایطی است.
همانطور که شاهد بودیم در آزمون دکتری نیز خیلی از موارد پروتکلهای بهداشتی رعایت نشد، که این امر موجب اعتراض داوطلبان قرار گرفت، با این حال مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم میگویند که پروتکلهای بهداشتی رعایت شده که این برخلاف واقعیت موجود در برگزاری آزموندکتری است.
با این حال به نظر میرسد که آنچه در این بین برای مسئولان دست اندرکار حائز اهمیت است، جان داوطلبان نیست، بلکه برگزاری کنکور به هر قیمت ممکن در دستور کار قرار گرفته است.
چگونگی پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری
اما پیش از این یعنی تا قبل سال 91 هر یک از دانشگاهها راسا دانشجو برای دوره دکتری جذب میکردند.
دانشگاهها یک آزمون اولیه برای متقاضیان خود برگزار میکردند و داوطلبان بعد از قبولی در این آزمون برای سنجش علمی و مصاحبه در دانشگاهها حاضر میشدند. ولی بعد از اینکه ابراهیم خدایی در خردادماه سال 91 بر صندلی ریاست سازمان سنجش آموزش کشور تکیه زد، این شیوه پذیرش تغییر کرد! خدایی درخصوص این تصمیم میگوید اولین و مهمترین دلیل این تغییر بحث اجرای عدالت آموزشی و ایجاد فضای یکسان رقابتی برای کلیه داوطلبان متقاضی آزمون دکتری و پرهیز از اعمال سلیقه دانشگاهها بود.
براساس تغییرات ایجاد شده از سال 91 به بعد، آزمون سراسری برای داوطلبان دوره دکتری برگزار شد و داوطلبان بعد از شرکت در آزمون، در صورت قبولی انتخاب رشته میکردند و سپس برای انجام مصاحبه به دانشگاهها دعوت میشدند.
اکنون همین شیوه در حال اجراست. با اینکه برای دوره دکتری آزمون متمرکز برگزار میشود اما همچنان سنجش علمی داوطلبان به صورت مصاحبه سهم 50 درصدی دارد.
چراکه اساساً نمیتوان دانشجویان دوره دکتری را فقط با تستزنی و بدون پشتوانه علمی واقعی پذیرش کرد و برای سنجش دقیق باید سوابق علمی داوطلبان نیز مورد بررسی قرار گیرد.
چگونگی پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد
در دوره کارشناسی ارشد هم در سالهای 82 تا 85 طرحی به نام آ.ت.ت برای پذیرش دانشجو اجرا میشد. براساس این طرح؛ در رشتههای عادی نمره کل شامل ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل مقطع کارشناسی بود. ولی در رشتههای آ.ت.ت. ۳۰ درصد نمره کل از سوی دانشگاه اختصاص مییافت که در سال آخر به دلیل اعتراضات به ۲۰ درصد کاهش یافت.
داوطلبان در رشتههای آ.ت.ت. ابتدا در کنکور شرکت میکردند و سپس به میزان سه برابر ظرفیت، افراد برای بخش دوم (آزمون کتبی تشریحی، مصاحبه و بررسی سوابق) به هر دانشگاه معرفی میشدند.
در طرح آ.ت.ت دانشگاهها در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد نقش بیشتری داشتند و با انجام مصاحبه و در نظر گرفتن سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد اقدام میکردند.
چگونگی پذیرش بدون آزمون در این دوره کارشناسی
مدل دیگر پذیرش براساس سوابق تحصیلی مختص داوطلبان دوره کارشناسی است. برای پذیرش در این دوره داوطلبان میتوانند همزمان با شرکت در کنکور در رشتههای بدون آزمون دانشگاهها عمدتا غیردولتی ثبتنام کنند و در صورت قبولی در این رشتهها ادامه تحصیلی دهند.
به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برای این رشتهها 900 هزار ظرفیت در نظر گرفته شده که عمدتا هم مربوط به موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه پیامنور است که اتفاقا هر ساله بخش مهمی از ظرفیت آنها خالی میماند و این ظرفیت خالی مانده به ظرفیت سال آینده اضافه میشود.
البته ناگفته نماند که تجربه ثابت کرده هیچ یک از این روشها کارایی لازم را نداشته و نتوانسته اتفاق نظر جمعی ایجاد کند بنابراین لازم است مسئولان راهحلهای واقعی قابل اجرا ارائه دهند تا همه افرادیکه علاقهمند به تحصیل در دانشگاهها هستند براساس پیشینه خود بتوانند وارد دانشگاهها شوند.
اکنون که میتوان شرایطی را فراهم کرد تا داوطلبان در همه مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکتری بدون برگزاری آزمونها به دانشگاهها راه یابند، شرایط حذف مادامالعمر کنکور برای فراهم شده است و برای تحقق این امر نقش مجلس شورای اسلامی تعیین کننده و ضروری است.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/