دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1399 - 12:15
بوچانی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

چشم‌انداز حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در یک نگاه/ از ایجاد سرای نوآوری تا راه‌اندازی توریسم علمی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، ایجاد سرای نوآوری، پرورش ماهی در قفس، گردآوری مشکلات استانی، خدمات دانشگاهی، توریسم علمی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و طرح مسئله را در دستور کار حوزه پژوهش این دانشگاه دانست.
کد خبر : 528116
6C9A249777.jpg

آرش بوچانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، درباره برنامه‌ها و اولویت‌های حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: یکی اولویت‌هایی که برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم، ایجاد سرای نوآوری است که پروپوزال و بی‌پی‌ (بیزینس‌پلن) آن را آماده کرده‌ایم و قرار است هفته آینده مجوز آن از سازمان مرکزی اخذ شود.


وی افزود: برای ایجاد سرای نوآوری در واحد کرمانشاه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قول کمک 6 میلیارد تومانی داده است. سرای فناوری قرار است در زمینه گیاهان دارویی و فرآوری محصولات گیاهی و کشاورزی و حتی دامی استان به ما کمک کند.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه عنوان کرد: پروژه دیگر برای سال آینده پرورش ماهی است که با اداره شیلات صحبت و موافقت‌های اولیه را اخذ کرده‌ایم و قرار است در حضور استاندار یا معاون وی، جلسه دیگری را داشته باشیم تا در یکی از سدهای استان پروژه پرورش ماهی در قفس را راه‌اندازی کنیم که در گام نخست 100 تن بوده و تا 300 تن هم افزایش تناژ تولید خواهیم داشت.


پیگیری مشکلات استانی و ارائه آنها به اعضای هیئت علمی


بوچانی ادامه داد: پروژه دیگری که در دستور کار داریم، ارتباط با صنعت است. با خانه صنعت کرمانشاه جلساتی داشته و خواهیم داشت تا با فروکش کردن ویروس کرونا، مسیر را ادامه دهیم. قرار است در سطح استان مسائل صنعتی، کشاورزی، انسانی و آن چیزی که به رشته‌های ادبی و علوم انسانی بازمی‌گردد را جمع‌آوری کنیم و در قالب مسئله مطرح کرده و به اعضای هیئت علمی بدهیم تا برای این مسائل جواب پیدا کنند.


وی خبر داد: پروتکل‌هایی را در بخش پژوهش آماده کرده‌ایم. در این پروتکل‌ها با نظارت حوزه مالی، حراست، پژوهش و حوزه حقوقی دانشگاه، یک‌سری خدمات دانشگاهی مانند خدمات خودرویی، بیمه‌ای، کامپیوتری و موبایلی و ... که بنیانگذاران این خدمات همکاران و کارمندان دانشگاه هستند را راه‌اندازی می‌کنیم تا بتوانیم در قالب این خدمات، محل درآمدهای دانشگاه را افزایش دهیم و از محیط‌های کارگاهی و آزمایشگاهی‌مان استفاده‌های بهینه‌تر و درآمدزایی را داشته باشیم.


مطرح‌کردن پژوهش در قاموس یک مارکتینگ بین‌المللی


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ادامه داد: موضوع بعدی که در بخش پژوهش به‌دنبال آن هستیم، این است که بتوانیم پژوهش را در قاموس یک مارکتینگ بین‌المللی مطرح کنیم و به‌دنبال موضوع توریسم علمی هستیم به‌طوری که بتوانیم با تشکیل یک وبسایت خیلی قوی یا در قالب یک شرکت مستقل یا در زیرمجموعه هرکدام از شرکت‌های دانشگاه که بخواهند، آن را در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانیم خدمات‌مان را به دانشجویان خارجی بدهیم. این دانشجویان می‌توانند دانشجویان عراقی، افغانستانی یا حتی دانشجویان اروپایی باشند.


بوچانی اضافه کرد: به‌عنوان مثال یک‌سری ابزارهای دقیق را در سطح آزمایشگاه داریم، HPLC داریم، GC داریم، AFM داریم که یک‌سری‌ از آنها را خودمان می‌توانیم آنالیز بگیریم. ما با دلار از دانشجوی خارجی پول می‌گیریم و با ریال این آنالیزها را در سطح کشور انجام داده و به آنها می‌دهیم.


کسب درآمد از فعالیت‌های دانش‌بنیان و طرح مسئله


وی یادآور شد: به‌هرحال ماحصل فکر ما در پژوهش دو شاخه بوده است، یکی اینکه فعالیت‌های دانش‌بنیانی انجام دهیم و طرح مسئله در استان‌ داشته باشیم و از دیدگاه دانشی بتوانیم با حل این مسائل، کسب درآمد کنیم و نکته دوم این بوده که کارهای خدماتی را هم در قالب خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی روی میز کار داشته باشیم که هرچند ممکن است دانش کمتری خرجش شود؛ اما بتوانیم از این فضاهای بلااستفاده‌ای که اکنون داریم کسب سرمایه و درآمد برای دانشگاه داشته باشیم.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه خاطرنشان کرد: در کنار این قضیه هم دنبال این موضوع هستیم که از کیفیت تولیدات علمی‌مان غافل نشویم. درست است که می‌گویند حل مسئله استان باید انجام شود، حل مسئله کشور و شهرمان باید انجام شود؛ ولی یادمان باشد آن چیزی که ما را به عنوان دانشگاه مطرح می‌کند و صنایع را مجاب می‌کند که به ما اعتماد کنند، شکل دانشگاهی و رنکینگ ماست.


تولید علم برای دانشگاه رنکینگ می‌سازد


بوچانی به آنا گفت: آن چیزی که شکل دانشگاه به ما می‌دهد و رنکینگ برای ما می‌سازد، تولید علم است و این تولید علم در قالب سمینارها، مقالات ISI، مقالات علمی، مقالات علمی-پژوهشی و کتاب و ... است که برای ما رنکینگ می‌سازد و ویترین درست می‌کند.


وی تأکید کرد: بنابراین در این قسمت هم سعی کرده‌ایم که همکاران را تحریک و توجیه کنیم که به سمت مقاله‌های باکیفیت‌تر سوق پیدا کنند از این رو از فروردین 99 تاکنون حدود 20 مجله Q1 داشته‌ایم که این قضیه تقریباً در تاریخ دانشگاه آزاد بی‌سابقه است و مقالات بسیار ارزنده‌ای در این دوره به چاپ رسیده و همان‌طور که همکاران‌مان را رصد کرده‌ایم، شاید تا پایان سال 99 حداقل هفت تا هشت مقاله Q1 دیگر در راه داشته باشیم که همکاران در حال چاپ آنها و منتظر گرفتن پذیرش هستند.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب