دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1399 - 14:28
کارشناس امور آمریکا در گفتگو با آنا:

تخلف، دستکاری و مهندسی انتخابات از سال‌ها پیش در آمریکا وجود دارد

یک کارشناس امور آمریکا گفت: تخلف، دستکاری و مهندسی انتخابات از سال‌ها پیش در آمریکا وجود داشته و در بیشتر موارد طرف‌های انتخابات به دادگاه شکایت کرده‌اند.
کد خبر : 528094
93036_393.jpeg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا که اصلی‌ترین مرحله آن روز گذشته(سه‌شنبه) برگزار شد، عاری از تخلف نیست.


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز که دولتش مسئول برگزاری انتخابات است بارها در صحت انتخابات تردید ایجاد و صحبت از تقلب کرده است.


«امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس امور آمریکا در گفتگو با خبرنگار حوزه آمریکای گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: تقلب، تخلف، دستکاری و مهندسی انتخابات از سال‌ها پیش در آمریکا وجود داشته است و در بیشتر موارد طرف‌های انتخابات به دادگاه شکایت و درخواست بازشماری آرا را ارائه کرده‌اند. نمونه بارز این موضوع سال 2000 میلادی بود که تعدادی آرای درون‌حزبی باطل و اعتراض انجام شد، وکلا پیگیری کردند و در نهایت موضوع به دیوان عالی فدرال ارجاع داده شد. این مورد تنها منحصر به دونالد ترامپ نیست و از سال‌ها پیش در فضای انتخاباتی آمریکا وجود داشته است.


امیرعلی ابوالفتح


وی افزود: احتمال وقوع تقلب در انتخابات آمریکا وجود دارد، اما در سطح انتخابات ریاست جمهوری دست‌کم تاکنون اسناد و مدارک معتبری دال بر اینکه با استفاده از تقلب سرنوشت انتخابات تغییر کرده است، وجود ندارد اما در زمینه دستکاری و از آن مهم‌تر مهندسی انتخابات مصداق‌های محکم‌تری وجود دارد.


این کارشناس امور آمریکا عنوان کرد: مهندسی انتخابات به این معنا نیست که الزاماً کار غیرقانونی انجام شود، بلکه می‌توان با راهکارهای قانونی یا تغییر قوانین به نفع، له یا علیه یکی از احزاب و نامزدها زمینه پیروزی را فراهم کرد. به‌عنوان نمونه در بعضی از مناطق به‌دلیل بافت جمعیتی و تعلقات حزبی، صندوق‌های رأی را کاهش می‌دهند که باعث می‌شود افراد بیشتری در صف بایستند، خسته شوند و از شرکت در انتخابات انصراف دهند.



مهندسی انتخابات به نفع عده‌ای و به زیان عده دیگری است و باعث می‌شود نتیجه انتخابات جابه‌جا شود.



ابوالفتح گفت: ممکن است در فرآیند مهندسی انتخابات در مرحله ثبت‌نام شهروندان اقداماتی انجام شود، به‌عنوان نمونه برای گروه خاصی سختگیری می‌کنند، مدارک محکم‌تری می‌خواهند و برعکس در بعضی جاها مدارک راحت‌تری می‌خواهند.




بیشتر بخوانید:


ادعای ترامپ درباره پیروزی در انتخابات




وی در بیان مصادیق مهندسی انتخابات عنوان کرد: بعضی وقت‌ها حوزه‌های انتخابیه را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که نتیجه مطلوب به دست آید. فرض کنید در منطقه‌ای دموکرات‌نشین، به‌گونه‌ای نقشه حوزه انتخابی را تغییر می‌دهند که در زمان رأی‌گیری نقش آرای دموکرات‌ها کاهش یابد و جمهوری‌خواهان شانس بیشتری داشته باشند یا برعکس.


ابوالفتح درباره اظهارات ترامپ که گفته حاضر است برای جلوگیری از شمارش آرای پستی بعد از زمان قانونی به دادگاه عالی آمریکا وکیل ارسال کند، گفت: این‌گونه موارد می‌تواند به درخواست نامزد یا وکیل قانونی وی انجام شود که درخواست می‌کنند، دادگاه حکم می‌دهد و بعضی از صندوق‌ها باطل می‌شوند. این خود مصداق دستکاری و مهندسی در انتخابات است.


امیرعلی ابوالفتح


وی افزود: دیوان عالی اجازه داده است تا در ایالت پنسیلوانیا آرا تا سه روز بعد از روز برگزاری انتخابات دریافت و شمارش شود، مشروط بر اینکه روی نامه پستی حداکثر تا سوم نوامبر مهر اداره پست خورده باشد. یعنی اگر مهر اداره پست، تاریخ چهارم نوامبر داشته باشد، آن پاکت از گردونه خارج و باطل اعلام می‌شود.


ابوالفتح درباره برخی گزارش‌ها که حاکی از کمبود نیروی اداره پست آمریکا و در نتیجه احتمال شمارش نشدن بخشی از آرا و ابطال آن‌هاست گفت:  دونالد ترامپ قبل از انتخابات دائم همین حرف را می‌زد، اما در روال توزیع برگه‌ها تاکنون گزارشی که نشان دهد اداره پست به‌دلیل کمبود نیرو نتوانسته است به وظایفش عمل کند، وجود ندارد.


وی افزود: ترامپ قبل از انتخابات، می‌گفت پست نمی‌تواند این کار را انجام دهد، ولی دموکرات‌ها می‌گفتند انتخابات پستی انجام می‌شود. به این دلیل که تاکنون گزارشی از تعلل اداره پست گزارش نشده است، فرض را بر این می‌گذاریم اداره پست کمبود نیرو ندارد، توانسته است برگه‌ها را در زمان مقرر توزیع کند و در فرآیند توزیع مشکلی وجود ندارد. موضوع بر سر این است که شمارش آرای پستی چه زمانی و چگونه باشد.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته