دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از وضعیت مجوزهای افراطی ساخت فیلم؛

مجوزهای فیلم‌سازی که بی‌دلیل صادر می‌شوند/ فیلمسازی برای هیچ‌کس!

سینمای فعلی بیش از آنکه تمایلی به «اکران» و «عرضه» فیلم‌ها داشته باشد، به شکل افراطی در پی «ساخت» است و این امر نیز به شکل بی‌رویه‌ای دنبال می‌شود.
کد خبر : 528083
معرفی-عوامل-فیلمسازی-2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ماجرای تولید و ادامه ساخت پروژه‌های سینمایی و سریالی در چند وقت اخیر، محل بحث و جدل در میان طیف‌های مختلفی قرار گرفته؛ تا جایی که برخی ساخت‌های متعدد در دوره شیوع کرونا را پر ایراد و عده‌ای دیگر لازمه حیات سینما و تلویزیون و البته هنرمندان می‌دانند. نامه اخیر فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا بر تعطیلی موقت پروژه‌ها، پرداخت به این ماجرا را نیز پررنگ‌تر کرده است.


تعطیلی موقت روند فیلم‌سازی و تولیدات نمایشی در چندماه گذشته، بارها مورد اشاره قرار گرفته اما به رغم تعطیلی اختیاری برخی پروژه‌ها، روند شیوع کرونا همچنان ادامه دارد و گویا تعطیل‌کردن‌های موقت راه به جایی نخواهد برد. هرچند در کنار ساخت سریال‌ها که امری واجب برای آنتن تلویزیون و پرکردن اوقات مردم است، نکته عجیب به دامنه فیلمسازی در حوزه سینما برمی‌گردد.


یک لیست عجیب


انتشار فهرست متقاضیان پروانه فیلمسازی که روز گذشته توسط سازمان سینمایی منتشر شد، حکایت از وضعیت عجیب سینمای ایران خصوصا آینده اکران احتمالی دارد. در این بین حدود 25 پروژه به فیلم‌های سینمایی برمی‌گردد که تقاضای ساخت داشته‌اند؛ درحالی که هم‌اکنون فیلم‌های بسیاری هستند که راه به اکران عمومی نبرده‌اند.


بسته بودن سینماها و تعطیلی‌های پی در پی که ناشی از افزایش کمیت آمار ابتلا به کروناست و چاره‌ای هم برای ستاد مقابله با کرونا نمی‌گذارد، همچنان دنبال می‌شود و مشخص نیست چه زمانی به ثبات نسبی خواهد رسید.


در عین اینکه حتی در بازه‌های زمانی بازگشایی سینما نیز هیچ رغبتی از سوی صاحبان فیلم‌ها دیده نمی‌شد که تمایلی برای عرضه آثارشان بر پرده سینماها داشته باشند. نبود مخاطب همیشگی و شکست قطعی گیشه، علت محسوسی برای دارندگان فیلم محسوب می‌شود که برای ورود آثارشان به سالن‌ها دست به ریسک نزنند.


چرا اینقدر بی‌برنامه؟


هم‌اکنون حجم زیادی از فیلم‌های ساخته و یا رونمایی شده در جشنواره فجر و فستیوال‌های خارجی وجود دارند که در انتظار زمانی ایده‌آل برای عرضه هستند و به واسطه تعلق به بدنه تجاری سینما، در هر شرایطی اکران نخواهند شد. اینگونه هم باید طرح سوال و انتقاد داشت که چرا بسیاری همچنان برای ساخت فیلم متقاضی هستند و حتی چرا سازمان سینمایی برنامه‌ای برای حل این معضل ندارد؟


در این لیست منتشره حتی نام افرادی دیده می‌شود که اخیرا نیز فیلم جدیدی را به اتمام رسانده‌اند و دوباره برای فیلمسازی تقاضای ساخت داده‌اند. عده‌ای دیگر نیز در روزهای اخیر همزمان برای ساخت دو فیلم، چنین اقدامی کرده‌اند!


تعطیلی سالن‌های سینما، تعلیق احتمالی جشنواره فجر، بی‌میلی نسبت به سینمای آنلاین، قاچاق فیلم‌ها و ... همگی از عواملی هستند که باعث می‌شوند تا راهکاری از سوی مدیریت سینما جلوی گروه‌های تولید گذاشته شود؛ تا تعدیل و تنظیمی بر فرآیند فیلم‌سازی را شاهد باشند.


سینمای فعلی بیش از آنکه تمایلی به «اکران» و «عرضه» فیلم‌ها داشته باشد، به شکل افراطی در پی «ساخت» است و این امر نیز به شکل بی‌رویه‌ای دنبال می‌شود.


گیشه ضعیف اما بی‌ضرر!


سینمای ایران طی سال‌های اخیر اثبات کرده که هیچ‌کدام از صاحبان آثار از اکران ضرر نکرده‌اند و حتی با وجود گیشه‌های ضعیف و گاه خیلی ضعیف به طور مداوم دست به تولیدات بعدی می‌برند! به زعم برخی منتقدین سود فیلم‌های ایرانی به دلیل مشخص نبودن منبع سرمایه آنان، صرفا در «تولید» است و نه «گیشه».


با این حال درخواست‌های متعدد برای دریافت جواز ساخت که بنا بر آمار و اسناد منتشر می‌شود، به نظر در میدان شیوع کرونا و برای سینمای خالی از اکران، توجیه منطقی ندارد. در این بین سازمان سینمایی و شوراهای مربوطه نیز گویا بدون توجیه منطقی این وضعیت، صرفا متمرکز بر ارائه آمار شده‌اند و عقلانیتی در این تصمیمات دیده نمی‌شود.


انتهای پیام /4143/  


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب