افزایش بهای حمل و نقل عمومی تا ۵ هزار تومان هم جواب میدهد/ دولت به شهرداری کمک کند

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید مناف هاشمی در آئین بهرهبرداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران که پیش از ظهر امروز در محل دائمی نمایشگاههای شهرداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به عقبماندگیهای طولانی در حوزه حمل و نقل عمومی تهران، ورود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس (که ۱۰۰ دستگاه آن امروز به بهرهبرداری میرسد) مجموعه مدیریت شهری را خوشحال نمیکند اما همین کاری که بزرگ نیست هم بسیار سخت و طاقتفرسا بود.
وی با اشاره به این مطلب که موضوع زیرساختهای حمل و نقل عمومی توجیه اقتصادی نداشته و بخش خصوصی به آن ورود نمیکند، گفت: در همه جای دنیا بخش حمل و نقل عمومی با مشارکت دولت، مردم و شهرداریها توسعه مییابد اما من چنین موضوعی را در ارتباط با تهران ندیدهام.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: متروی تهران برای تکمیل با فهرست بهای امروز بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد منابع نیاز دارد در حالیکه ما تنها با تأمین منابع میتوانیم سالانه با حدود ۵ هزار میلیارد از منابع مختلف همچون بودجه، املاک و اوراق مشارکت، مترو را توسعه دهیم.
هاشمی در ارتباط با نیازمندی حوزه حمل و نقل شهری در بخش اتوبوس نیز گفت: با توجه به قیمت ۴ تا ۵ میلیارد تومانی هر دستگاه اتوبوس، شهر تهران برای تأمین ناوگان خود به ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و با وجودیکه سهم مردم از این موضوع میتواند از ۱۲۰۰ تومان اتوبوس و ۱۵۰۰ تومان مترو به ۵ هزار تومان هم افزایش یافته و جواب هم میدهد اما دولت و شهرداری هم باید سهم خود را در بودجه بپردازند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته کل اقدامات عمرانی در بخش حمل و نقل یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود در حالیکه نیاز ما حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: امسال با وجودیکه در بودجه ۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بهدنبال آن هستیم تا با تحقق ۵ هزار میلیارد آن تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو را افتتاح و تأمین ۱۰۴ واگن مترو را نیز در اولویت قرار دهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در بخش تولید اتوبوس توانستیم ارزبری را از ۵۰ هزار به ۴۰ هزار یورو کاهش دهیم از شرکت ایران خودرو که تأمین کننده قرارداد تأمین ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس برای سیستم حمل و نقل عمومی تهران است خواست تا گرانی خودرو را براساس قیمت یورو و دلار محاسبه نکند تا شهردار تهران اجازه انعقاد قراردادهای جدید را با خودروسازان بدهد.
هاشمی با اشاره به اینکه ۴۰ هزار خودرو در ناوگان تاکسیرانی باید نوسازی شود که تا پیش از این سالانه ۲ هزار دستگاه خودرو نوسازی میشد، گفت: امسال نوسازی ۱۵ هزار تاکسی را در دستور کار داریم که ۲ هزار دستگاه آن سفارشگذاری شده ولی قیمتها متفاوت است. با تلاشهایی که انجام شد دریافت وام را برای نوسازی تاکسی در تهران از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون افزایش دادیم اما زمان توافق با بانک، قیمت خودرو از ۷۰ به ۹۴ و از ۹۴ به ۱۲۵ میلیون تومان رسید.
وی در ادامه در درخواستی از دولت عنوان کرد: در صورتیکه مردم حاضر هستند هر بهایی را برای خودرو بپردازند از دولت میخواهیم که قیمت را برای تاکسیها بالا نبرند و در این راستا به حمل و نقل عمومی کمک کنند.
انتهای پیام/۴۱۰۵