دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1399 - 10:49
سخنگوی وزارت امور خارجه:

خصومت آمریکا نشان می‌دهد تا سلطه‌گر هست، مقاومت نیز وجود دارد/ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا مردود است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: میزان خصومت ایالات متحده نشان می‌دهد تا سلطه گر هست، مقاومت نیز وجود دارد.
کد خبر : 527602
1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سعید خطیب‌زاده در نشست مجازی هفتگی با رسانه‌های داخلی و خارجی با تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ص) گفت: همچنان موج کرونا هم‌وطنان ما را درگیر کرده است.


وی افزود: در 13 آبان شاهد تبعید حضرت امام (ره) تا تسخیر لانه جاسوسی که انقلاب دوم نام گرفت هستیم. میزان خصومت ایالات متحده نشان می‌دهد تا سلطه‌گر هست،  مقاومت نیز ادامه دارد. آمریکا همچنان لجوجانه بر سیاست‌های خود پافشاری می‌کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: 6 آبان دکتر عراقچی با هدف حل‌وفصل مناقشه قره‌باغ به منطقه سفر کرد، محمدجواد ظریف نیز رایزنی‌هایی با طرف‌های منطقه‌ای درباره حل بحران خلیج‌فارس انجام داد. وی 30 مهر با رئیس‌جمهور جدید بولیوی تلفنی صحبت کرد و فردا راهی سفر آمریکای لاتین می‌شود.


خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره لزوم صادرات غیرنفتی و اینکه گفته می‌شود رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها در حال حذف هستند، عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌های خود بخش‌های مختلفی ازجمله بخش‌های اقتصادی دارد که هیچ‌گاه تعطیل نشده‌اند و با قدرت کار خود را انجام می‌دهند، ولی بحث اصلاح نیروها وجود دارد.


نتیجه سفر عراقچی به منطقه


وی تأکید کرد: ایران طرحی را بر اساس ابتکارات منطقه‌ای ارائه کرده که برمبنای اصول، پذیرش مرزهای بین‌المللی، نفی اشغالگری و حقوق اقلیت‌هاست و سفر سیدعباس عراقچی در این راستا در بالاترین سطح انجام شد. ایران مواضع روشنی دارد و اگر پاسخها را از طرفهای منطقه‌ای دریافت کنیم می‌توانیم در مسیر درستی کمک کنیم. نگرانی‌ها و مواضع ایران روشن است و تلاش کردیم در چارچوب مصلحت‌های منطقه‌ای را پیش ببریم. برداشت‌ها تاکنون در پایتخت‌ها مثبت بوده است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتقادها به دیپلماسی وزارت امور خارجه از سوی مجلس گفت: وزارت امور خارجه نهادی حاکمیتی است و ساز و کارهای خود را دارد و هماهنگی میان همه نهادها وجود دارد به‌ویژه وزارتخانه‌های حاکمیتی.


پرونده ترور شهید سليمانی


وی درباره پرونده ترور شهید قاسم سلیمانی و اینکه هماهنگی وزارت امور خارجه و قوه قضائیه تا چه حد است گفت: جمهوری اسلامی با قوت پیگیر این پرونده است و بارها با قوه قضائیه هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی انجام‌شده است.


خطیب‌زاده درباره سفر ظریف به آمریکای لاتین و احتمال بازگشایی سفارت بولیوی در ایران عنوان کرد: ما روابط کاملاً متوازنی با کشورهای آمریکای لاتین داریم و امیدواریم رایزنی‌ها در سطح خوبی ادامه یابد و وضعیت خوبی را در روابط دوجانبه شاهد باشیم.


وی درباره آخرین رایزنی‌ها برای پرداخت بدهی کره‌جنوبی به ایران گفت: این روند به کندی جلو می‌رود، از آن راضی نیستیم و تسهیل در این روند ضروری است.


طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ


پاسخ کشورها به طرح ایران درباره مناقشه قره‌باغ، سؤال دیگری بود که سخنگوی وزارت امور خارجه به آن پاسخ داد و گفت: مناقشه قره‌باغ عمری به قدمت سه دهه دارد و برخوردهای اولیه با طرح ایران خوب بوده است. امنیت مرزها نگرانی ماست که به اطلاع طرف‌ها رسانده‌ایم و پاسخ‌ها باید در پایتخت‌ها اتخاذ شوند که منتظر آن هستیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بدهی انگلیس به ایران قطعی است و باید پرداخت کند. دولت انگلیس هیچ بهانه‌ای ندارد و باید هر چه زودتر آن را برگرداند.


خطیب‌زاده درباره قرار گرفتن مجدد ایران در لیست سیاه FATF عنوان کرد: ما نظراتمان را به نهادهای مختلف گفته‌ایم. معتقدیم به خاطر دوستانمان هم که شده باید موضوع را حل کنیم و امیدواریم دیگر نهادها نیز به این روند کمک کنند.


وی در پاسخ به این سؤال که با فرض پیروزی جو بایدن در انتخابات، آیا پیام دیپلماتیکی میان ایران و آمریکا رد و بدل خواهد شد گفت: ما اصلاً فردا را نگاه نمی‌کنیم. ما نگاه می‌کنیم آن‌ها چه سیاستی را اتخاذ می‌کنند. سیاست خارجی هر دو حزب آمریکا علیه ایران شکست‌خورده و اگر هرکدام جبران خسارت کنند و اقداماتشان در راستای جبران منافع ایران باشد، ایران متناسب با آن واکنش نشان خواهد داد.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در زمینه اینکه اتاق جنگ مجازی آمریکا علیه دخالت احتمالی ایران در انتخابات این کشور تشکیل شده گفت: البینه علی المدعی! تاریخ نشان می دهد آن کشوری که در کشورهای دیگر کودتا و دخالت می‌کند و در انتخابات سایر کشورها مداخله دارد، آمريکاست. 





وی افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌ای به مداخله در انتخابات آمریکا ندارد و تمام اتهاماتی که دراین‌باره به ایران وارد شده، بی‌اساس است و رد می‌کنیم.  


خطیب‌زاده عنوان کرد: معتقدیم مردم آمریکا باید انتخاب کنند چه کسی رئیس‌جمهور باشد، گرچه بر این باوریم انتخابات آمریکا بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یک نمایش است و در این نمایش سعی می‌کنند جذابیت‌های بیشتری ایجاد کنند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته