دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

نقش نهادهای نظارتی بر فعالیت سایت‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی چیست؟

در حالی که بسیاری از کشورها، سایت‌هایی با محتوای خشونت‌آمیز را محدود می‌کنند، اما در ایران و در فضای مجازی بعضی کانال‌ها و سایت‌ها با هدف جذب مخاطب و بدون هیچ محدودیتی اقدام به انتشار این قبیل فیلم‌ها کرده که نشان‌دهنده ضعف نهادهای نظارتی در کنترل محتوای فضای مجازی است.
کد خبر : 527555
دارک وب.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا؛ انتشار فیلم‌ها و تصاویر ناهنجار در سایت‌های خارجی که بعضاً سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند و به آن آسیب می‌رسانند، ضرورت وجود یک نهاد نظارتی را که بر محتوای این سایت‌ها نظارت کند، گوشزد می‌کند. بر همین اساس شورای عالی فضای مجازی با هدف صیانت از جامعه در مقابل آسیب‌های ناشی از گسترش فزاینده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ویژه شبکه‌ جهانی اینترنت، با حکم مقام معظم رهبری و با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد.


علاوه بر این شورا، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران یا پلیس سایبری ایران با نام مختصر پلیس فتا نیز با رسالت جلوگیری و مبارزه با ایجاد فیشینگ (کلاهبرداری اینترنتی) و جعل، سرقت اینترنتی، هک و نفوذ، جرائم سازمان‌یافته رایانه‌ای، پورنوگرافی (موارد سوء اخلاقی) و مخصوصاً تجاوز به حریم خصوصی افراد تأسیس شد. با وجود این سازمان‌ها و نهادها در حوزه نظارت بر فضای سایبری این سوال مطرح می‌شود که چرا با برخی از کانال‌ها و سایت‌ها در فضای مجازی که با انتشار فیلم‌هایی با محتویات خشن، به نوعی تمایلات سودجویان را تأمین می‌کنند، برخورد صورت نمی‌گیرد؟


در همین راستا «سید امیر مرتضوی» در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در رابطه با اهمیت جلوگیری از انتشار فیلم‌ها و تصاویری خشونت‌آمیز و نظارت بر محتویات سایت‌ها گفت: در جامعه تعدادی از افراد دارای مشکلات روانی هستند که این افراد برای رفع نیاز و ارضاء خواسته‌های خود را در دنیای وب جست‌وجو می‌کنند به عنوان مثال فردی که به دنبال کودک‌آزاری است ممکن است حتی شهامت انجام آن را هم نداشته باشد اما با استفاده از فیلمی که در آن کودکی مورد ظلم واقع شده و از والدین خود کتک می‌خورد، به خواسته خود می‌رسد. اتفاقاً تعداد این بیماران روانی در جامعه کم نیستند چراکه اگر در فضای مجازی و در قسمت ویدئوها کلیدواژه کودک‌آزاری را جستجو کنید، بازدید برخی از این فیلم‌ها حتی به 10 هزار هم رسیده است.


وی با اشاره به بُعد حقوقی مشاهده فیلم‌های نامتعارف در سایت‌ها تصریح کرد: براساس قانون هر فردی که فیلم‌های خشونت‌آمیز به‌ویژه در مورد کودک‌آزاری را لایک (اقدام به لمس عبارت پسندیدن در پایین پست‌ها) کند، از 6 ماه تا دو سال محکوم به زندان می‌شود. البته انتشار فیلم‌های خشونت‌آمیز قانون‌ خاص خود را دارد به‌عنوان مثال نباید جراحات، چهره، خون و مواردی از این قبیل را نشان ندهند.


مرتضوی با بیان افزایش نظارت‌ها بر عملکرد و محتوای سایت‌ها و کانال‌ها از طرف نهادها و سازمان‌ها مربوطه اظهار کرد: دسترسی به بسیاری از سایت‌هایی که منتشرکننده فیلم هستند بسیار راحت است، آنچنان که برای ورود به این‌گونه سایت‌ها هیچ‌گونه محدودیتی و به خصوص محدودیت سنی وجود ندارد و افراد بدون ثبت‌نام در این سایت‌ها می‌توانند به محتوای آن دسترسی داشته باشند. با عطف به اینکه در حال حاضر به دلیل شرایط ناشی از کرونا آموزش اینترنتی و از طریق گوشی همراه هوشمند، تبلت و مواردی از این قبیل صورت می‌گیرد و این وسایل در دسترس دانش‌آموزان است، کافی است دانش آموزی وارد این سایت‌ها شود، با جستجوی عباراتی نظیر کودک‌آزاری، گردن زدن توسط آل سعود، داعش و غیره به‌راحتی می‎تواند به فیلم‌‌هایی با محتوای نابهنجار دسترسی پیدا کند.


این متخصص امور IT و فضای مجازی ادامه داد: در حال حاضر نظارتی بر روی این قبیل فیلم‌ها صورت نمی‌گیرد. لازم به ذکر است که از زمان ریاست حجت‌الاسلام رئیسی در قوه قضائیه اتفاقاتی در این قوه در خصوص این موارد در حال شکل‌گیری است که به ازای آن مابقی دستگاه‌های نظارتی هم به جنب و جوش افتادند که به قضیه سایت‌هایی که فیلم‌هایی با محتوای نامتعارف منتشر می‌کنند ورود پیدا کنند.


مرتضوی با تأکید بر نظارت بر روی محتویات اینگونه سایت‌ها به علت افزایش دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت و پررنگ‌تر شدن حضور آنها در این فضا گفت: بر اساس بررسی که در مورد این تیترها انجام دادم، به این نتیجه رسیدم که تیترهای مربوط به خشونت و مخصوصا کودک‌آزاری صرفاً یک تیتر زرد برای جذب مخاطب و بالا بردن جایگاه سایت در الکسا نیست و محتوای دارک دارند. در حقیقت این سایت‌ها از قِبال این قبیل محتویات درآمدهای بالایی کسب می‌کنند چراکه با افزایش تعداد بازدیدها، رَنک سایت نیز ارتقاء پیدا می‌کند و می‌تواند تبلیغات گسترده‌ای را انجام دهد. به عبارت دیگر این سایت‌ها از طریق عناوین مجرمان درآمد کسب می‌کنند.


این کارشناس فضای مجازی در توضیح محتوای دارک(DARK) و دارک وب(DARK WEB) خاطرنشان کرد: در سایر کشورها کاربری که به دنبال محتویات خشونت‌آمیز و مواردی از این قبیل است به سایت‌های دارک‌وب مراجعه می‌کند. البته در همه کشورها با دارک‌وب‌ها برخورد می‌شود.


مرتضوی در پایان با تاکید بر ورود دستگاه‌های نظارتی به محتویات سایت‌ها و برخورد با سایت‌هایی که فیلم‎های خشونت‌آمیز منتشر می‌کنند، یادآور شد: یکی دیگر از سایت‌هایی که چنین محتواهایی را منتشر می‌کند، باشگاه خبرنگاران جوان است. وقتی که کودک آزاری را در گوگل جستجو کنید، صفحه باشگاه خبرنگاران جوان پیشنهاد می‌شود، حتی این خبرگزاری تگ(Tag)  جدایی برای کودک‌آزاری دارد. 


علاوه بر این‌گونه سایت‌های داخلی, مواردی نظیر شکل‌گیری شبکه‌هایی مانند آمدنیوز، کلاهبرداری‌های گسترده که از طریق فضای مجازی شکل می‌گیرد و یا پرونده قتل طلبه همدانی توسط یک فعال شبکه اجتماعی که تصاویر خود را با اسلحه منتشر می‌کرد، همگی نشان‌دهنده این است که ارگان‌ها و نهادهایی که مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و سایت‌ها را برعهده دارند، به‌خوبی از پس آن بر نیامدند و بر همین اساس بود که نمایندگان مجلس یازدهم در ابتدای ورود خود با مجلس با ارائه طرحی تلاش کردند از طریق فیلتر کردن سایت‌ها، خارج کردن اینترنت از دست دولت و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در زمینه ساماندهی اینترنت کشور گام موثری بردارند که به دلیل حواشی ایجاد شده، این طرح تا حدودی به حاشیه رانده شد.


در مجموع عدم نظارت کافی بر فضای مجازی و سایت‌های داخلی و رهاشدگی این فضا طبعاً به سود جامعه نخواهد بود و تنها عرصه را برای سودجویان باز می‌گذارد.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: خشونت نظارت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته