دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک جامعه‌شناس:

درست اجرا نشدن قانون عامل بروز خشونت در جامعه است

یک جامعه‌شناس گفت: یکی از علت‌های بروز خشونت در جامعه، درست اجرا نشدن قانون است.
کد خبر : 326180
635692700578228133_lg.jpg

سید حسن حسینی در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان، خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به بحث خشونت در جامعه اظهار کرد: خشونت یک امر واقعی در جامعه بشری است و اشکال مختلف آن معانی متفاوتی دارد، همچون خشونتی که یک جامعه در برابر تهاجم کشوری دیگر به‌کار می‌گیرد.


این جامعه‌شناس تصریح کرد: توجیه این جامعه از اعمال خشونت منطقی است و در راستای دفاع از سرزمین و مقاومت در برابر مهاجمان است.


وی در ارتباط با این پدیده اجتماعی در سطح خرد نیز گفت: درگیری‌های فیزیکی میان فروشنده و مشتری و یا تصادفاتی که تلفات انسانی در آن ایجاد نشده در ایران بسیار بالاتر از آمار کشورهایی همچون آلمان و اتریش است و حجم زیادی از پرونده‌های قضائی را به خود اختصاص داده است.


حسینی با بیان این‌که برخوردهای سیستم اداری و مالی خود زمینه بروز خشونت را فراهم می‌کند، افزود: یکی از دلایلی که در زمان بروز حوادث، مثلاً یک سانحه رانندگی به درگیری و فحاشی منجر می‌شود، نبود قانون نیست، بلکه علت آن درست اجرا نشدن قانون است و بعضاً اتفاق می‌افتد که قانون قابل خرید و فروش شده و در شرایطی صاحب حق به حقش نمی‌رسد.


عضو هیأت علمی دانشگاه یکی دیگر از زمینه‌های بروز خشونت در جامعه را بی‌عدالتی در تقسیم امکانات و تسهیلات اجتماعی عنوان و تصریح کرد: در صورتی‌که مردم در جامعه احساس کنند امکانات محدود هم به‌طور متعادل در جامعه تقسیم نمی‌شود زمینه ظهور نارضایتی فردی فراهم و در مواردی به خشونت منتهی می‌شود.


این جامعه‌شناس با اشاره به تلاطم‌های اقتصادی، تحریم، عدم کنترل بازار و ایجاد اختلاف سرسام‌آور میان قیمت‌ها و درآمد را عامل دیگر بروز و ظهور خشونت در اجتماع دانست و گفت: فشارهای روانی ناشی از این عوامل به خشونت‌هایی منجر می‌شود که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود و به‌دنبال خود ناهنجاری‌هایی همچون افزایش رشوه‌خواری و یا سرقت‌های خرد را سبب خواهد شد.


ویوی در پایان با بیان این‌که راه‌حل جلوگیری از بروز چنین ناهنجاری‌هایی در جامعه نیاز به واقع‌بینی و اصلاح ساختار ذهنی جامعه و شیوه‌های تربیتی دارد، افزود: در تعلیمات دینی ما در نگاهی واقع‌بینانه آمده مثلاً انسان در شرایط اضطرار می‌تواند برای بقای حیات از گوشت مردار هم تغذیه کند و ما نیز می‌بایست در برخورد با آسیب‌های اجتماعی از این نگاه بهره برده و بدانیم که خوب و صبور بودن انسان‌ها سقفی داشته و دارای ساختاری است که می‌بایست از سوی جامعه جامه عمل پوشانیده شود.


انتهای پیام/4105
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته