دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آبان 1397 - 02:00
یک روانشناس:

تاب‌آوری اجتماعی قابل آموزش و یادگیری است

یک روانشناس با بیان اینکه اخیراً در علم روانشناسی متغیری تحت عنوان تاب‌آوری مطرح شده، گفت: این موضوع قابل آموزش و یادگیری است.
کد خبر : 322857
96-08-c18-1096.jpg

مسعود حسین چاری در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان، خانواده و جوانان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص بروز کاهش سطح نشاط عمومی در جامعه اظهار کرد: انسان یک موجود چند‌وجهی است و این وجوه ضمن این‌که با هم ارتباط موازی دارند، دارای ارتباط هم‌عرض نیز هستند. 


وی تصریح کرد: این بدان معنی است که نیازهای انسان دارای سلسله مراتبی است و در صورتی‌که به‌عنوان مثال نیازهای زیستی و فیزیولوژیکی به‌عنوان نیازهای پایه تأمین نشود، انسان نمی‌تواند به سطح نیازهای بالاتر ورود پیدا کند.


عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: زمانی‌که یک نیاز در انسان به‌درستی مدیریت و بررسی نشود چه به‌صورت آگاهانه و چه ناخود‌آگاه سرریز می‌شود و نشاط هم همین است، وقتی پیش‌زمینه‌های آن را فراهم نکرده‌ایم صحبت از نشاط چندان محلی از اعراب ندارد.


این روانشناس اذعان کرد: شما نمی‌توانید از کسی که بخشی از بدن یا روحش درد می‌کند بخواهید که شادمان باشد و یا نشاط داشته باشد.


چاری در ادامه با بیان این‌که وقتی ما از جامعه انتظاراتی داریم، می‌بایست برای آن حقی هم قائل باشیم، گفت: عدم فراهم کردن پیش‌زمینه اجتماعی و توقع یک انتظار مانند توقع از حرکت متوازن یک ماشین با چرخی پنجر است. 


وی اظهار داشت: اخیراً در علم روانشناسی متغیری تحت عنوان تاب‌آوری مطرح شده، که از جامعه می‌خواهد در شرایط سختی و فشار، حالت انعطاف‌پذیری و جمع‌شدگی داشته باشد و پس از برطرف شدن فشار به مرور به تعادل و عملکرد اولیه بازگردد.


عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به این‌که موضوع تاب‌آوری قابل آموزش و یادگیری است، خاطرنشان کرد: تاب‌آوری اجتماعی یک مسأله محدود به زمان است و در صورتی کارآیی لازم را خواهد داشت که بتوان چشم‌انداز روشنی را برای جامعه ترسیم کرد.


انتهای پیام/ ۴۰۷۶
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته