لذت رانندگی واقعی از راه کنترل روبات با گوشی هوشمند/ جایگاه روبات اسباببازی در کشور چگونه است؟
مهسا اسماعیلیان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با معرفی شرکت دانشبنیان اوربی مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و تیم روباتیک اوربی اظهار کرد: جزء تیمهای مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین هستیم و روبات تولیدشده نیز همان روبات اسباببازی است که از طریق بلوتوث به گوشی متصل شده و با گوشی ریموت میشود. اپلیکیشنهای آموزشی نیز طراحی کردهایم که روی گوشی نصب میشود.
وی با بیان اینکه استارت ساخت روبات اسباببازی اوربی (دوچرخ) را در شرکت اوربی از سال 95 زدیم که بیشتر کار تحقیقاتی و طراحی بود، اما تولید محصول از پایان سال 97 و اوایل سال 98 بوده است، خاطرنشان کرد: روبات ما یک حالت استوانهای است که دو چرخ و دو موتور در آن استفاده شده و روی یک محور حرکت میکند و تکمحصول هستیم.
عضو تیم روبات اوربی با بیان جزئیات کارکرد روبات دوچرخ (اوربی) اضافه کرد: اطلاعات بین روبات و گوشی همراه مبادله میشود به این ترتیب که اپلیکیشن اوربی را روی گوشیتان نصب کرده و توسط آن روبات را هدایت میکنید.
مسئول فنی شرکت دانشبنیان اوربی مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بیان کرد: در واقع ریموت گوشی شما روبات است، مانند ماشینهای کنترلی که یک دسته کنترل دارند و روبات نیز با گوشی کنترل میشود.
وی افزود: در راستای هدایت، کنترل و هیجانی که یک بازی بهصورت فیزیکی دارد، صداهایی روی اپلیکیشن تعبیه کردیم، صداهایی که با فرد صحبت میکند، بوق میزند و به هر صورت شتاب، سرعت و فیزیک را در اپلیکیشن گنجاندهایم که میتوان گفت ترکیبی از برنامهنویسی و فیزیک است.
انتقاد از افزایش قیمت اجزای داخلی روبات اسباببازی
عضو تیم روبات اوربی با انتقاد از افزایش قیمت اجزای داخلی روبات اسباببازی عنوان کرد: تفاوت قیمت اجزای داخلی برای ما گران تمام میشود و حتی تولید ما را چند ماهی عقب انداخت؛ اما تقریباً دو ماه است تولید را از سر گرفتهایم، در حالی که مانند گذشته مشتری نداریم.
اسماعیلیان در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات هم دارید؟ بیان کرد: اکنون صادرات نداریم؛ اما تولید داخل داریم و با پخشکنندههای اسباببازی در ارتباط هستیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه آیا قطعات روبات اسباببازی تولید شماست یا قطعه وارداتی هم دارید؟ چنین توضیح داد: فقط برد قطعات را وارد میکنیم؛ اما سایر کارهای برد را خودمان برعهده داریم.
عضو تیم روبات اوربی با اشاره به روند تزریق، طراحی و تولید قالب اسباببازی در ایران مطرح کرد: تزریق، طراحی و تولید قالب اسباببازی در ایران راضیکننده نیست و در این راستا حتی میتوانیم روی بخش نرمافزار مانور دهیم؛ اما برای جذب مشتری با مشکل مواجه هستیم؛ چراکه مشتری ابتدا باید ظاهر اسباببازی را بپسندد.
اسماعیلیان تشریح کرد: برای جذب مشتری هزینه زیادی پرداخت کردیم؛ اما نتیجه آن چیزی نبوده که راضیکننده باشد.
وی با بیان اینکه نمونه محصول خود را (روبات اسباببازی) به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ارائه کردهایم؛ اما هنوز پاسخی دریافت نکردهایم، صادرات روبات اسباببازی را در شرایط فعلی مشکل توصیف کرد و ادامه داد: در بیزینس پلن (طرح کسب و کار، طرح تجاری) ما صادرات وجود دارد؛ اما بهدلیل اینکه در برنامه رضایتبخش پیش نرفت، واقعاً نمیدانیم که صادرات باید به چه صورت باشد.
عضو تیم روبات اوربی با تشریح تأمین بودجه تیم روباتیک تبیین کرد: ابتدا تیمی از سرمایهگذاران شرکت سرمایهگذاری کارایار (ساکن تهران) برای راند (فاز، بخش، قسمت) نخست مبلغ 400 میلیون تومان را تقبل کردند و پولهای قالب، باطری و بردها از محل این بودجه تأمین شد.
امکان تولید برد روبات اسباببازی توسط متخصصان وجود دارد؟
اسماعیلیان یادآور شد: اکنون بودجهای نمانده و باید از محل فروش روباتها خود را ارتقا دهیم، بازار بسیار تغییر کرده و فروش نیز مانند سالهای قبل نیست. برای مقابله با این معضل محصولات خود را از طریق دیجیکالا عرضه میکردیم، اما اکنون وضعیت راضیکننده نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تولید برد روبات اسباببازی توسط متخصصان شما وجود ندارد؟ عنوان کرد: بله وجود دارد. اتفاقاً پیش از این برد را بهصورت خام میخریدیم و حتی برنامهریزیها و تغییرات روی برد را متخصصان الکترونیک انجام میدادند و قطعات را به بردها اضافه میکردیم؛ اما اکنون بهدلیل مشکلات زیاد این امکان وجود ندارد.
عضو تیم روبات اوربی، مشکلات اقتصادی در حوزه ساخت روبات اسباببازی را تأثیرگذار دانست، اما در عین حال به آنا گفت: قطعاً مشکلات اقتصادی در کار ما تأثیرگذار بوده است؛، چراکه اگر شرایط اینطور نبود، رو به جلو حرکت میکردیم؛ اما اکنون اوضاع اصلاً راضیکننده نیست.
اسماعیلیان با بیان اینکه «اسپیرو» نمونه خارجی روبات اسباببازی است که ساخت آمریکاست، متذکر شد: روبات ما نخستین نسخه ایرانی است که هوش مصنوعی روی آن کار شده و جنبه واقعیت مجازی نیز دارد.
وی تأکید کرد: روبات اسباببازی میتواند بازار خیلی خوبی داشته باشد؛ چراکه موضوع و ایدهای نو هست؛ اما اینکه چقدر بتوانیم بازار را در دست بگیریم، بستگی به عوامل بسیار دیگری نیز دارد.
عضو تیم روبات اوربی با اشاره به چشمانداز تیم تخصصی روبات اسباببازی اوربی (دوچرخ) تبیین کرد: با تیم متخصص موجود، آینده خوب خواهد بود؛ چراکه اعضای تیم در تیمهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت کرده و در مسابقات جهانی مقام آوردهاند.
اسماعیلیان درباره برگزاری مسابقات روباتیک در سال جاری نیز به آنا گفت: این مسابقات همهساله برگزار میشد؛ اما امسال با توجه به شیوع کرونا برگزاری آن مشخص نیست.
وی با بیان اینکه ایران در حوزه روباتیک حرفهای زیادی در دنیا برای گفتن دارد، مطرح کرد: ایران و دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در حوزه روباتیک پیشرو بودهاند و قطعاً در دنیا نیز حرفهای زیادی برای گفتن خواهند داشت.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/