«عجیب اما واقعی»؛ سدسازی مقابل تولید ملی برای حمایت از واردات/ چرخ تولید محصولات روشنایی زیر فشار واردات میشکند
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ گرایش روزافزون به زیباسازی محیط زندگی و کار نیاز به طراحی و تولید متنوع چراغهای روشنایی و تزیینی را به وجود آورده است.
با توجه به این روند رو به رشد درک مناسب نیازهای متنوع خریداران و ضرورت صرفهجویی در میزان انرژی مصرفی از مهمترین عواملی است که با آن مواجه میشویم.
شناسایی، تحقیق، طراحی و تولید محصولات مورد نیاز مردم مستلزم گروهی کامل و قدرتمند متشکل از اکیب بازاریابی، مدیریت، طراحی، تولید و فروش است.
بیشتر بخوانید:
لجستیک چه تأثیری بر هوشمندسازی سیستم مدیریت حمل و نقل دارد؟
لذت رانندگی واقعی از راه کنترل روبات با گوشی هوشمند
از تقابل علم و مدیریت بینظم تا هشدار تعطیلی شرکتهای رنگسازی
صنایع الکترونیک کاسپین نور از 19 تیر 1396 فعالیت خود را با استقرار در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در زمینه تولید و مونتاژ لامپهای کممصرف با پیشروی در زمینه صرفهجویی در مصرف انرژی آغاز کرد.
نیاز بازار داخلی محصولات روشنایی چگونه تأمین میشود؟
شرکت صنایع الکترونیک کاسپین نور با شرکتهای بزرگ داخلی برای تولید قطعات الکترونیکی در حوزه محصولات روشنایی قرارداد منعقد کرده است.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبته برای آگاهی از جزئیات فعالیت شرکت فناور صنایع الکترونیک کاسپین نور گفتگویی را با ساسان کاظم عطار رئیس این شرکت و تولیدکننده محصولات روشنایی ترتیب داده است که مشروح این گفتگو در پی میآید:
آنا: ابتدا درباره صنایع الکترونیک کاسپین نور، سال راهاندازی و اهداف شرکت توضیح دهید.
کاظم عطار: فعالیت خود را بهصورت جدی از سال 1396 در زمینه تولید قطعات الکترونیکی برای محصولات روشنایی آغاز کردیم.
برای تولید قطعات با تعدادی از شرکتهای بزرگ داخلی در حوزه محصولات روشنایی قرارداد منعقد کردهایم تا به جای اینکه قطعات الکترونیکی مورد نیاز خود را از خارج وارد کنند سفارش دهند و ما برای آنها طراحی و تولید کنیم.
البته مواد اولیه قطعات الکترونیکی محصولات روشنایی کاملاً وارداتی است؛ چراکه در ایران از کارخانه تولید خازن بیبهره هستیم.
آنا: در حوزه صادرات چه فعالیتی داشتهاید؟
کاظم عطار: فعالیت بسیار خوبی در حوزه صادرات داشتیم و حتی با شرکتهای عراقی و سوریهای برای صادرکردن قطعات تولیدشده الکترونیکی به تفاهم رسیده بودیم؛ اما متأسفانه مسائلی مانند تحریم، شرایط نامناسب اقتصادی داخلی و نوسانات شدید ارز موجب شد به حفظ بازار داخلی بسنده کنیم.
آنا: نیاز بازار داخلی در حوزه محصولات روشنایی را تأمین کردهاید؟
کاظم عطار: قوانین درستی داخل کشور نداریم. با وجود نامگذاری سالهای اخیر با عنوان تولید ملی و جهش تولید و ... بازار محصولات روشنایی مناسب نیست.
ادارات دولتی و شهرداریها با برخی شرکتها که برند تولید داخلی ایران هستند، همکاری میکنند، به طور مثال اگر یک محصول با برند عادی قیمت یک هزار تومان داشته باشد، با برند این شرکتها 20 هزار تومان است! این تفاوت قیمت منصفانه نیست.
متریالی که برخی شرکتها استفاده میکنند مربوط به چند سال گذشته است و اکنون نیز از همان متریال استفاده میشود.
متأسفانه منبع تغذیه برخی شرکتها از برند معروف فیلیپس و بُرد آن برای شرکت ادیسون است، در حالی که این قطعات و محصولات داخل کشور تولید میشود و نیاز به واردکردن آنها نیست.
یک لامپ را در نظر بگیرید که برای تولید آن باید بدنه، منبع تغذیه و قسمت بُرد الکترونیکی آن که از خود نور ساطع میکند وجود داشته باشد؛ آخرین کار نیز سرهمسازی است.
چرا خرید محصولات روشنایی از شرکتهای ایرانی ریسک است؟
برخی شرکتها بهعنوان تولید ملی این کار را انجام میدهند، در حالی که بدنه، بُرد الکترونیکی و منبع تغذیه از خارج وارد میشود و با تکمیل این لامپ از تولید ملی صحبت میکنند.
از سوی دیگر اگر یک نفر بخواهد لامپ کامل از خارج از کشور وارد کند، بهدلیل تعرفه بالا از این کار امتناع میکند؛ بنابراین در قالب چند نفر بدنه، بُرد الکترونیکی و منبع تغذیهاش را وارد و سپس آن را اسمبل (گردآوردن، سوارکردن) میکنند و نام آن را تولید ملی میگذارند.
آنا: دلیل اینکه برخی شرکتها ریسک واردکردن قطعات محصولات روشنایی را به جان میخرند چیست در حالی که این محصولات با همان کیفیت در ایران تولید میشود؟
کاظم عطار: برای تولید قطعات و محصولات روشنایی با برخی شرکتها به تفاهم رسیدیم؛ اما برخی دیگر از شرکتها با ما کنار نیامدند حتی با قیمت پایینتر.
رئیس یکی از این شرکتها خطاب به من گفت که سری که درد نمیکند چرا باید دستمال ببندیم؟ وقتی قطعات و محصولات روشنایی را وارد میکنم برای چه باید ریسک خرید از شرکت ایرانی را به جان بخرم؟ در حالی که کیفیت محصولات روشنایی شرکت داخلی پایینتر از محصولات خارجی نیست.
آنا: یعنی شرکتها با خروج ارز از کشور محصولی که با بهترین کیفیت در داخل تولید میشود را از خارج وارد میکنند، به نظرتان مشکل کجاست؟
کاظم عطار: تحلیلشان این است که یک تولیدکننده داخلی ممکن است هر روز تولید نداشته باشد، اما تولیدکننده چینی دارای تیراژ بالاست و خرید محصولات از این کشور مناسبتر است.
مشکل ما این است که نظارتی در گمرک ما وجود ندارد و برخی کارشناسان وزارتخانه مربوط تخصصی در حوزه محصولات روشنایی ندارند.
بهعنوان مثال برای واردکردن مواد اولیه کارشناسی برای کنترل به دفتر آمد و بدون اینکه اطلاعاتی در حوزه محصولات روشنایی داشته باشد برگه تأیید را امضا کرد؛ متأسفانه مشکلات بنیادین در حوزه صنعت داریم.
آنا: چه راهکاری در این زمینه دارید؟
کاظم عطار: پیشنهادم این است که در اتاق بازرگانی باید کمیته تخصصی مربوط به محصولات روشنایی راهاندازی و بررسی شود که آیا محصولات روشنایی در ایران تولید میشود یا خیر؟ در صورت امکان تولید واردات را قطع کنند.
واردکردن محصولات روشنایی کار خیلی دشواری نیست و مهم تولیدکردن این محصولات در ایران است، امیدوارم در آینده هیچ محصولی از خارج وارد نشود و با تلاش متخصصان امر تولید و روانه بازار شود.
تولید داخلی یعنی اینکه از صفر تا صد محصول در ایران ساخته شود، نه اینکه بدنه، منبع تغذیه و قاب از خارج وارد شود و اسم آن را تولید داخلی بگذارند.
آنا: فکر میکنید سوءمدیریت موجب این اتفاق شده است؟
کاظم عطار: متأسفانه 40 درصد مشکلات بهدلیل سوءمدیریت است؛ چراکه اصلاً نظارتی نیست. بهعنوان مثال شرکتی که در حال واردکردن مواد اولیه محصولات روشنایی است بدون هیچ مشکلی این کار را انجام میدهد.
آنا: نوسانات ارزی تأثیری بر فعالیت شما داشته است؟
کاظم عطار: بله. نوسانات ارزی بهخصوص به تولیدکننده ضربه وارد میکند و ممکن است تمام زحمات و تلاش وی را از بین ببرد. فکر میکنید به چه دلیل تولیدکننده زمین میخورد به همین دلیل (نوسانات ارزی).
چرا بازار محصولات روشنایی نامناسب است؟
در شرایط فعلی تولیدکننده واقعی از نظر اقتصادی ضربه میخورد، بهعنوان مثال اگر تولیدکننده متضرر شود، ممکن است کار را رها کند.
آنا: وضعیت بازار محصولات روشنایی را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟
کاظم عطار: وضعیت بازار محصولات روشنایی به دلیل اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده، نامناسب است. برای روشن کردن یک خانه با 65 هالوژن (با قیمت 40 هزار تومان) باید حقوق ماهیانه یک کارگر را هزینه کنیم این در توان بسیاری از مردم نیست.
پیش از این برخی شرکتها سفارش 30 هزار عدد محصول روشنایی به ما میدادند؛ اما اکنون به سختی سفارش 3 هزار عدد را میدهند، آن هم بهدلیل نبود قدرت خرید مردم است.
محصولات روشنایی مانند برخی محصولات استراتژیک نیاز کشور است، مانند گندم؛ بنابراین در ایران خانهای را مشاهده نمیکنید که محصولات روشنایی نداشته باشد حتی در محرومترین مناطق کشور و امیدوارم نظارت دولت در بازار محصولات روشنایی بیشتر شود تا بازار رونق بیشتر بگیرد.
بهعنوان مثال بازرس وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تعداد محصولات روشنایی که هر شرکت تولید میکند را جویا شود. ممکن است شرکتهایی در سال 10 میلیون عدد لامپ تولید کنند و اگر نیاز کشور 15 میلیون عدد لامپ باشد بیشتر از 5 میلیون لامپ نباید وارد کشور شود.
وقتی این موضوع الزام شود دیگر کسی سراغ واردکردن محصولات روشنایی نخواهد رفت و از سوی دیگر ارز نیز داخل کشور خواهد ماند.
شرکتی با 2 هزار نیرو در حال تولید محصولات روشنایی است؛ اما مشکل این است که سه چهارم از قطعات این محصولات وارداتی است و فقط یک چهارم کار مفید انجام میشود و تولید صورت میگیرد.
به عبارت دیگر آقایی 2 هزار نفر را سر کار آورده، اما 6 هزار نفر را بیکار کرده است، در حالی که اگر صفر تا صد محصولات روشنایی را این شرکت خود تولید کند (که توانایی آن را دارد) افراد بیشتری مشغول به کار میشوند و در مقابل ارز داخل کشور خواهد ماند.
رقابت داخلی منجر به خلّاقیت و بهرهوری میشود
بازرس وزارت صنعت باید مدام از شرکتهای تولیدکننده محصولات روشنایی امکانسنجی کنند و ما نیز آماده هستیم تا در این زمینه با دولت همکاری کنیم؛ چراکه صفر تا صد محصولات روشنایی در شرکت صنایع الکترونیک کاسپین نور تولید داخلی است.
آنا: با شرایط فعلی (شیوع کرونا و وضعیت نامناسب اقتصادی) رقابت بین تولیدکنندگان محصولات روشنایی را در داخل چگونه ارزیابی میکنید، فکر میکنید این رقابت موجب افزایش اشتغال نیروی انسانی و جلوگیری از کاهش بیکاریها شده است؟
کاظم عطار: نهتنها در بازار محصولات روشنایی، بلکه در هر کاری رقابت پیش بیاید خلّاقیت ایجاد کرده و موجب بهرهوری بهتر میشود؛ اما این تا زمانی است که از رانت خبری نباشد.
آنا: خلّاقیت و بهرهوری میتواند در بازار آزاد شکوفاتر شود، درست است؟
کاظم عطار: دقیقاً. بهعنوان مثال در یکسری محصولات خانگی واقعاً رقابت خیلی زیاد است و هر لحظه حتی برای فروش باید قیمت را پایین بیاوری و با ارتقای بهرهوری در بازار بمانی. این شرایط در بازار آزاد حکمفرماست و این بسیار خوب است.
ما نیز در شرکت صنایع الکترونیک کاسپین نور تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت محصول با قیمت منصفانه انجام میدهیم تا مشتری را در بازار نگه داریم.
آنا: اکنون مشکل بازار محصولات روشنایی چیست؟
کاظم عطار: متأسفانه چند شرکت محدود هستند که ارگانهای دولتی و شهرداریها با آنها همکاری میکنند و به برند مخصوصی تکیه کردهاند و منِ تولیدکننده حق ورود به آن را ندارم. بهعنوان مثال پیمانکار به من که تولیدکننده محصولات روشنایی هستم اجازه تأمین چراغهای آزادراهها را نمیدهد.
با این شیوه تولیدکننده اجازه تأمین محصولات را نخواهد داشت و اینجاست که انگیزه تولیدکننده کاهش پیدا میکند.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/