دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1399 - 00:08
در گفتگوی تفصیلی آنا با اعتباری تشریح شد؛

لجستیک چه تأثیری بر هوشمندسازی سیستم مدیریت حمل و نقل دارد؟/ پیش‌بینی خرابی ابزار لجستیکی توسط هوش مصنوعی

مدیرعامل یک شرکت فناور بیان کرد: وقتی هوشمندسازی لجستیک به‌درستی انجام شود، بهترین گزینه است؛ چراکه در سیستم مدیریت حمل و نقل به بهبود راندمان و حذف ضایعات کمک می‌کند و از منجر به کاهش هزینه لجستیک می‌شود
کد خبر : 527858
artificialintelligencelogistics.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ لجستیک مفهومی است که این روزها می‌‌توانیم رد پای آن را در زندگی روزمره افراد به وضوح مشاهده کنیم.


این اصطلاح در یک تعریف ساده اینگونه بیان می‌شود: «مدیریت فرآیند جمع‌آوری، ذخیره و انتقال منابع (یا کالا) از نقطه مبدأ به مقصد» در حقیقت لجستیک بخشی از زنجیره تأمین است که وظیفه جابه‌جایی یک مرسوله و رساندن آن به دست‌ گیرنده نهایی (last mile delivery) را برعهده دارد.


بر این اساس، شرکت بهین آماد هوشمند (باهو) با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین دارای پیشرفته‌ترین مجموعه اجرایی و عملیاتی در زمینه تولید و توسعه سیستم‌های هوشمند لجستیکی در بستر فناوری اطلاعات است.




بیشتر بخوانید:


لذت رانندگی واقعی از راه کنترل روبات با گوشی هوشمند


طراحی، ساخت و توسعه انواع سامانه‌ها و محصولات الکترونیکی و الکترو اپتیک


اوضاع «پیگمنت‌های معدنی» در بازار چگونه است؟




این مجموعه توانسته با به‌کارگیری ابزارهای روزآمد و دانش‌بنیان، گام بزرگی را در راستای توسعه و عملیاتی کردن انواع الگوریتم‌های پیچیده مبتنی بر هوش مصنوعی به‌منظور بهبود سیستم‌های هوشمند لجستیکی مانند حمل و نقل بردارد.


قالب فعالیت متخصصان این شرکت پیاده‌کردن ابزارهای لجستیکی در بستر «IT» و «فناوری اطلاعات» است، این شرکت دارای دو تیم اصلی و تخصصی است؛ نخست  تیم مهندسی لجستیک که در حوزه ابزارهای لجستیک، طراحی الگوریتم‌ فعالیت می‌کند، دوم تیم «IT» که به پیاده‌سازی این ابزارها می‌پردازد.



یکی از اصلی‌ترین نرم‌افزارهای شرکت بهین آماد هوشمند، نرم‌افزار برنامه‌ریزی توزیع است که این برنامه‌ریزی را برای شرکت‌های ناوگان انجام می‌دهد که همان برنامه‌ریزی نظارت بر توزیع کالاست.


از دیگر فعالیت‌های این شرکت نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات خاص برای ناوگان است که کل فرآیند مدیریت ناوگان‌ را انجام می‌دهد. نرم‌افزار مدیریت انبار، بهینه‌سازی در انبار، فرآیند جمع‌آوری کالا از انبار از دیگر فرآیندهایی است که در انبار انجام می‌شود.


در بستر نرم‌افزار و IT هزینه‌ها و میزان خطاها کاهش پیدا می‌کند و موجب می‌شود کیفیت کار افزایش یابد، به عنوان مثال شرکت ایران خودرو با به‌کارگیری ابزارهای روزآمد و دانش‌بنیان در سیستم هوشمند لجستیکی موفق شد ابزار خود را مکانیزه کند.


متخصصان شرکت بهین آماد هوشمند (باهو) چه خدماتی ارائه می‌دهند؟


متخصصان شرکت بهین آماد هوشمند (باهو) خدماتی مانند تأمین و نصب دستگاه‌های GPS، مشاوره و استقرار تجهیزات مدیریت ناوگان، بهینه‌سازی و هوشمندسازی سیستم‌های مدیریت ناوگان، آموزش و ارتقای کارکنان حوزه حمل و نقل، شبیه‌سازی سیستم‌های لجستیکی و طراحی و توسعه سیستم‌های لجستیک و زنجیره تأمین به مشتریانش ارائه می‌کند.


مأموریت و چشم‌انداز شرکت بهین آماد هوشمند


مأموریت اصلی شرکت بهین آماد هوشمند طراحی سیستم برنامه‌ریزی توزیع و نظارت بر ناوگان حمل و نقل با قابلیت‌های عمومی سیستم برنامه‌ریزی، تعیین نوع و اندازه ناوگان حمل مورد نیاز، تخصیص کالاها به ناوگان موجود، تخصیص مشتریان به هر یک از ناوگان موجود، برنامه‌ریزی حرکت ناوگان شامل تعیین توالی و زمان بازدید هر مشتری، تعیین مسیر حرکت ناوگان، طراحی واحد بار و بسته‌بندی و قابلیت‌های عمومی سیستم نظارتی است.


گزارش‌های مقایسه‌ای با حالت بهینه برنامه‌ریزی شده از قبیل مقایسه میزان مسافت طی شده واقعی و برنامه‌ریزی شده، مقایسه مكان‌ها و مشتریان بازدید و برنامه‌ریزی شده، مقایسه زمان‌های واقعی ورود و خروج ناوگان از محل مشتری و زمان‌های برنامه‌ریزی شده، سایر گزارش‌های مقایسه‌ای عملکرد ناوگان، ارائه گزارش‌های مختلف عملکرد ناوگان از قبیل دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای موقعیت و سرعت ناوگان موجود، اعلام رسیدن ماشین به هر یک از مکان‌های تعریف شده، امکان مشاهده مجدد حرکت ناوگان که حرکت یک ماشین را در بازه زمانی دلخواه نمایش می‌دهد، گزارش برخط تخلفات راننده مانند سرعت غیرمجاز، ارائه گزارش‌های تحلیل روزانه، ماهیانه و سالیانه از عملکرد مجموعه ناوگان، اعلام اخطار به ماشین و اپراتور در زمان‌هایی که ماشین نیاز به سرویس یا سوخت‌گیری دارد، امکان ارسال خودکار ایمیل و پیامک به اپراتور سامانه در موارد مختلفی که در سامانه رخ می‌دهد از دیگر مأموریت‌های این شرکت است.



قالب فعالیت متخصصان شرکت بهین آماد هوشمند پیاده کرده ابزارهای لجستیکی در بستر «IT» و «فناوری اطلاعات» است.



خبرنگار خبرگزاری آنا برای آگاهی از جزئیات فعالیت‌های شرکت بهین آماد هوشمند (باهو) که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین (مرکز رشد واحدهای فناور) و متخصصان این دانشگاه در حال فعالیت است، گفتگویی را با فرهاد اعتباری مدیرعامل شرکت بهین فناور  آماد هوشمند و کارشناس مهندسی لجستیک و زنجیره تأمین ترتیب داده است که مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید:


آنا: ابتدا درباره هسته فناور خود توضیح دهید و بگویید ایده‌ شکل‌گیری شرکت بهین فناور  آماد هوشمند چه زمانی به ذهن شما خطور کرد؟


اعتباری: فعالیت خود را از سال 1394 با ثبت شرکت بهین فناور  آماد هوشمند به‌طور رسمی آغاز کردیم؛ اما قبل از آن نیز به‌طور غیررسمی در حوزه سیستم‌های لجستیکی فعالیت داشتیم.


هدف اصلی ما از فعالیت در حوزه سیستم‌های هوشمند لجستیکی آن بود که ابزارهای آکادمیک در دانشگاه آزاد اسلامی را در صنعت اجرایی کنیم؛ بنابراین یکی از حوزه‌هایی که نیازمند پیاده‌سازی ابزارهای به‌روز بوده، حوزه لجستیک است.



حوزه لجستیک (حمل و نقل، انبارداری و ...) در ایران به‌شدت سنتی اداره می‌شود؛ بنابراین فرصت بسیار بزرگی بود که با ابزارهای به‌روز این حوزه را تغییر داده و بهبودی واقعی در آن ایجاد کنیم.


سازمان‌ها با توجه به دید سنتی‌ به حوزه لجستیک و ناآشنایی با ابزارهای لجستیکی در بستر «IT» و «فناوری اطلاعات» از تولیدات ما (سیستم‌های هوشمند لجستیکی) استقبال کردند.


جزئیات مهندسی لجستیک در حوزه‌های «IT» و «فناوری اطلاعات»


بنابراین با سازمان‌ها قراردادهای اولیه‌ منعقد کردیم و توانستیم کار را توسعه دهیم، خروجی‌ آن نیز تحول‌، صرفه‌جویی‌ها و اتفاقات خوب در نتیجه اجرای سیستم‌های نرم‌افزارهای هوشمند لجستیکی در سازمان‌ها بوده است.


با این روش مشتریان بسیاری جذب سیستم‌های نرم‌افزارهای هوشمند لجستیکی شدند و این موجب رشد بیشتر سازمان‌ها شد.


آنا: محصول و خدمات ارائه شده توسط شرکت بهین فناور آماد هوشمند در چه حوزهای است؟


اعتباری: قالب کار ما، پیاده کردن ابزارهای لجستیکی در بستر «IT» و «فناوری اطلاعات» است. متخصصان ما با بهره‌گیری از ابزارها و تکنیک‌های لجستیکی آن را در بستر «IT» پیاده می‌‌کنند.


در سازمان خود دو تیم اصلی داریم. نخست تیم مهندسی لجستیک که در زمینه ابزارها و طراحی الگوریتم‌های لجستیکی فعالیت می‌کنند و دوم تیم «آی‌.تی» که در حوزه پیاده‌سازی این ابزارها از طریق نرم‌افزار به کار مشغول هستند.



حوزه لجستیک (حمل و نقل، انبارداری و ...) در ایران به‌شدت سنتی اداره می‌شود؛ بنابراین فرصت بسیار بزرگی بود که با ابزارهای به‌روز این حوزه را تغییر داده و بهبودی واقعی در آن ایجاد کنیم.



اصلی‌ترین نرم‌افزار ما، نرم‌افزار برنامه‌ریزی توزیع است، در این نرم‌افزار شرکت‌های دارای ناوگان توزیع وظیفه برنامه‌ریزی برای مشتریان‌ خود را در بخش‌های ترکینگ ریپورتینگ (برنامه‌ریزی نظارت بر توزیع کالا) نیز دارند.


همچنین اطلاعات مربوط به حوزه‌های انبار و مدیریت آن، چیدمان، بهینه‌سازی در انبار، فرآیند جمع‌آوری کالا از انبار و ... در بستر نرم‌افزار و IT پیاده‌سازی می‌شوند.


آنا: نرم‌افزار IT چه مزایایی در بهینه‌سازی انبار دارد؟


اعتباری: این نرم‌افزار موجب می‌شود هزینه‌ها در پیاده‌سازی کالا و درصد خطاها کاهش پیدا کند، از سوی دیگر کیفیت کار افزایش می‌یابد.


با پیاده‌‌سازی ابزار روی نرم‌افزار به دستاوردهای خوبی رسیدیم، به‌عنوان مثال شرکت ایران‌خودرو با این روش محصولات خود را مکانیزه کرد.



همچنین پیاده‌سازی این روش در شرکت‌های بزرگ پخش مانند البرز مزایای زیادی داشت. پیاده‌سازی روش سیستم لجستیکی هوشمند از حالت تئوریک کار بسیار دشواری است.


آنا: در حوزه کاربردهای هوش مصنوعی در لجستیک چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟


اعتباری: بخش‌هایی در سیستم ما وجود دارد که می‌تواند در حوزه ابزار هوش مصنوعی فعالیت داشته باشد، به‌عنوان مثال هوش مصنوعی قادر است خرابی ابزارها و قطعات را پیش‌بینی و از معیوب بودن آن پیشگیری کند.


آنا: هوش مصنوعی در لجستیک چه فرآیندی طی می‌کند تا شکل کاربردی به خودش بگیرد؟


اعتباری: مهم‌ترین موضوع در هوش مصنوعی پیاده‌سازی ابزار است، اما به شکل کاملاً سنتی انجام می‌شود.در این راستا نباید به هوش مصنوعی صرفاً دید تئوریک داشته باشیم و کارآموز باید به ابزار نگاه آکادمیک و علمی داشته باشد؛ بنابراین نزدیک کردن این دو فضا به یکدیگر کار بسیار دشواری است.


آنا: یعنی معتقدید مجموعه‌های ما یا خیلی تئوریک هستند یا خیلی عملیاتی؟


دقیقاً. با حضور کارآموز در کف کارگاه این خلأ پرخواهد شد و دقیقاً با پرشدن خلأ می‌توانید متوجه کارکرد ابزار هوش مصنوعی شوید؛ این «دید» در پیاده‌سازی اجزا می‌تواند به سیستم و افراد کمک کند.


آنا: برنامه‌ای برای صدور ایده به سایر کشورها دارید؟


پنج سال است فرآیند و زیرساخت صادراتی‌‌مان را آغاز کرده‌ایم؛ اما همانطور که گفتم نخستین رویداد رسمی فعالیت‌های صادراتی را اواسط آذر در نمایشگاه جیتکس دبی استارت خواهیم زد.


آنا: کدام بخش فعالیت‌تان در حوزه لجستیکی واقعاً برای شما لذت‌بخش‌تر بوده است؟


اعتباری: طبیعتاً چیزی که برای من جذابیت دارد همکاری با فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی است که واقعاً کارهای بزرگی می‌کنند.


واقعاً مشاهده فعالیت دانشجویان در حوزه لجستیکی (IT و فناوری اطلاعات) برای من لذت‌بخش بوده است؛، چراکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی موفق شده‌اند کارهای بزرگی انجام دهند.


برنامه‌ لازم را برای فعالیت در حوزه لجستیک نظامی داریم


از سوی دیگر خدمت به مردم ایران جذابیتی دارد که با هیچ چیز قابل قیاس نیست. این نکته را باید بگویم که حمایت‌ «دکتر ستاری» معاون رئیس جمهور از شرکت و فعالیت‌ها ما  بسیار ارزشمند بوده و با این حمایت‌ها انگیزه ما نیز بالاتر رفته است.


آنا: در حوزه لجستیکی به اهداف مدنظر رسیده‌اید؟


اعتباری: در آغاز کار سعی داشتیم شرکت بهین فناور  آماد هوشمند را سرپا نگه داریم؛ چراکه طبق آمار رسمی از هر 100 شرکت‌ استارت‌آپی 96 شرکت FADE (تعطیل) و تنها چهار شرکت باقی می‌ماند که ما نیز جزء چهار شرکت بودیم.


آنا: ظاهراً در آغاز کار با مشکلات بودجه و نبود سرمایه‌گذار مواجه بودید، درست است؟


اعتباری: بله. در آغاز کار سرمایه‌گذار نداشتیم و یک شرکت زیرپله‌ای و حتی فاقد زیرساخت لازم بودیم؛ بنابراین اولویت نخست ما جذب پروژه بود. با درآمد حاصل از پروژه موفق شدیم به مرور محصول را توسعه داده و شرکت بهین فناور  آماد هوشمند را گسترش دهیم و این کار را انجام دادیم، در نهایت از مرحله زیرساخت عبور کردیم.



نخستین رویداد رسمی فعالیت‌های صادراتی را اواسط آذر در نمایشگاه جیتکس دبی استارت خواهیم زد.



در مرحله سوم فعالیت شرکت بهین فناور  آماد هوشمند در حال توسعه خیلی شدید هستیم.


آنا: در چه بخش‌هایی به توسعه دست یافته‌اید؟


اعتباری: در بخش‌های تولید محصول و بازار. از سوی دیگر شرکت بهین فناور  آماد هوشمند وارد بازار صادراتی خواهد شد.



قرار است نمایشگاه جیتکس دبی از 16 تا 20 آذر ( 6 تا 10 دسامبر 2020) برگزار شود و شرکت بهین فناور  آماد هوشمند نیز در این نمایشگاه حضور خواهد داشت و استارت فرآیندهای صادراتی‌ خود را خواهیم زد؛ بنابراین در نخستین گام باید وارد بازار صادراتی شویم.


توسعه بازار لجستیکی می‌تواند برای کشورهای همسایه نیز بسیار حیاتی باشد و در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.


آنا: برنامه‌ای برای فعالیت در حوزه لجستیک نظامی دارید؟


اعتباری: فعلاً وارد حوزه لجستیک نظامی نشده‌ایم و در زمینه زیرساخت‌های لجستیگی مانند ابزارهای مدیریت ناوگان (برای شرکت‌های تولیدی، توزیعی)، ابزار مدیریت، بهینه‌سازی انبار و ... کار می‌کنیم، اما فعالیت در حوزه لجستیک را جزء برنامه خود داریم.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب