سند توانمندسازی بانوان در دانشگاهها تدوین میشود/ اطلاع جامعی از ترسیم وضعیت علمی زنان نداریم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فائزه رحمانی، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور زنان و خانواده درباره اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص زنان و خانواده اظهار کرد: ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه به طور مستقیم در مورد زنان برای اولین بار در قانون درج شد و ماده ۱۰۲ در خصوص خانواده مباحثی را به صورت تکمیل قانون برنامههای چهارم و پنجم مطرح کرده است.
وی ادامه داد: دستگاههای اجرایی باید بر اساس ماده ۱۰۱ بهمنظور بهرهمندی جامعه از سرمایههای انسانی زنان در فرآیند توسعه پایدار و متوازن، جایگاه سازمانی امور زنان و خانواده را در دستگاه سازماندهی و تقویت کنند.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور زنان و خانواده افزود: همچنین در سیاستها، برنامهها و طرحهای خود رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی را اعمال کنند و به دنبال برنامهای برای رصد و پایش برنامهها باشند.
رحمانی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد زنان به نوعی در مشارکتها و فعالیتهای اجتماعی به صورت جدی وارد شوند باید توانمند باشند، زیرا ورود به حلقههای مدیریتی بدون پیش نیازِ توانمندی میتواند منجر به تجربیات ناخوشایندی شود و ممکن است تا سالها سپردن مناصب مدیریتی به زنان از آن متأثر شود.
تهیه شرح وظایف برای مشاوران امور زنان و خانواده دانشگاهها
رحمانی با بیان اینکه به طور خاص در وزارت علوم، شرح وظایف مشخصی همراه با ضمانت اجرایی برای مشاوران امور زنان و خانواده در دانشگاهها و پژوهشگاههای مراکز وابسته به این وزارتخانه نوشته نشده بود، گفت: در هفتههای آینده، این شرح وظایف به دانشگاهها ابلاغ میشود تا جایگاه مشاوران در دانشگاهها و پژوهشگاههای مراکز وابسته به نوعی تثبیت شده و هماهنگی میان این مجموعهها ایجاد شود.
وی یادآور شد: علاوه بر این، یکی از پیوستهای شرح وظایف به منظور کاربردی کردن آن و هماهنگی دانشگاهها با هم، سندهای توانمندسازی زنان در سه دسته ذینفعان شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان است که در مرحله تدوین است. زیرا در حوزه زنان و خانواده فعالیت هدفمند جنسیتمحور و منسجم همچنین برنامهریزی شده برای زنان، به جز در بخش فرهنگی و دانشجویی برای دانشجویان دختر انجام نشده است.
این مسئول در امور زنان و خانواده وزارت علوم افزود: علت آن هم تصور ماهیتی از مأموریت این وزارتخانه است که با هدف شایستهسالاری در همه قسمتها، هیچگاه برنامههای جنسیتمحور نداشته است.
رحمانی خاطرنشان کرد: بنابراین در بطن فعالیتهای در حال انجام، ممکن است بخشی هم به زنان اختصاص داده شده باشد اما به طور مشخص بر این مبنا برنامهریزی نشده بوده است.
وی با یادآوری دیگر فعالیتهای این وزارتخانه، اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیتهای در حال نهایی کردن، تدوین بانک داده اطلاعاتی قوانین و مستندات مربوط به حوزه زنان است.
استخراج سیاستهای امور زنان و خانواده از اسناد بالادستی
مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده گفت: بسیاری از سیاستهای مرتبط با امور زنان و خانواده از اسناد بالادستی قابل استخراج است که البته با نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی هم تطابق خواهد داشت.
رحمانی یادآور شد: تاکنون برنامهریزی خاصی برای آن انجام نشده است؛ بدیهی است ایجاد مسیر جدید همیشه زمانبر است اما اگر درست دنبال شود، قطعاً ماندگار خواهد بود.
وی تصریح کرد: بحث زنان و خانواده از مباحثی است که لازم است فراقوهای دنبال شود و قطعاً کل جامعه در بلندمدت از آن منتفع خواهند شد.
مشاور وزیر علوم ادامه داد: با وجود نگاه کلی مبتنی بر شایستهسالاری در وزارت عتف، به دلیل نبودن زیرساخت برای اثبات توانمندی زنان و فقدان برنامهریزی هدفمند به منظور توانمندسازی زنان، حلقههای مدیریتی و تصمیمساز مردانه، هنوز عدالت جنسیتی که هدف اصلی ماده ۱۰۱ است، در برخی زمینهها محقق نشده است.
رحمانی افزود: وزارت عتف به دنبال تکمیل شناسنامه عدالت جنسیتی اشاره شده در ماده ۱۰۱ است. در شناسنامه عدالت جنسیتی که در دولت دوازدهم دنبال میشود، شاخصهای مهم مبتنی بر مأموریت دستگاه اجرایی از جمله وزارت علوم دریافت و نهایی شده است.
وی افزود: در نهایت همه شاخصها به عنوان یک شناسنامه سالانه مورد ارزیابی قرار گرفت و به هر دستگاه اجرایی نمره داده میشود و ۲۱ شاخص در زمینه آموزش و پژوهش به وزارت عتف مربوط است.
به گفته رحمانی، همچنین در فرآیندی موازی، با توجه به ماده ۱۰۲، شاخصهای اصلی و عملکردی خانواده مبتنی بر وظایفی که وزارت علوم در این زمینه برعهده دارد، زیر نظر ستاد ملی زن و خانواده، در حال نهایی شدن است.
اطلاع جامعی از ترسیم وضعیت علمی زنان نداریم
مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواد گفت: با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و تلاشهای خوبی که در این حوزه انجام شده است، زنان تأثیرگذار علمی بسیاری در کشور در حوزه آموزش، پژوهش و صنعت داریم اما هنوز اطلاعات جامعی برای ترسیم وضعیت آنها در علم بهصورت جامع نداریم.
رحمانی ادامه داد: بنابراین از کارهای در دست اقدام، جمعآوری اطلاعات زنان موفق و شاخص از دانشگاههای کشور است که جمعآوری این دادهها بسیار ارزشمند بوده و برای برنامهریزیهای آتی قطعا بسیار کارآمد خواهد بود.
وی به اهمیت فرهنگسازی برای تبیین ضرورت حضور فعال زنان در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه در این باره اعلام میکنم فقط دغدغهای است که میدانم فعلاً راه حل روشنی ندارد؛ هیچ کاری را نمیتوان دستوری انجام داد. بنابراین حضور فعال زنان در جامعه و در مناصب مدیریتی نیز از این امر مستثنی نیست. حضور زنان در اجتماع و دیدگاههای افراطی و تفریطی نشان از آن دارد که باید در مسئله زنان به ویژه زنان در وزارت عتف، نگاه ویژهای صورت گیرد.
وی تأکید کرد: تعاریف اساسی و جدی درباره موفقیت زنان و تفاوتهای آن با موفقیتهای مردانه بسیار جدی است. سؤالاتی که شاید نیاز به گزیدگیهای فکری دارد که آیا زنان موفق، آنانی هستند که جا پای مردان میگذارند؟ آیا میتوان الگوی دیگری برای موفقیت که برای جامعه هم قابل قبول و باورپذیر باشد تعریف کرد؟ آیا فعالیتهای زنان و مواجهه آنها با مسئولیتهای اجرایی را جدا از خانواده میتوان ارزیابی کرد؟ در نهایت، الگوسازی زنان موفق دارای توانایی ایجاد تعادل میان نقشهای چندگانهای که برعهده دارند، فرزندان و خانواده موفق این زنان و به طور قطع نگاه خانواده این زنان به مسئله مشارکت خارج از خانه، هنوز به صورت جدی پرداخته نشده است.
به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، با توجه به تفاوتهای عمیق فرهنگی در حوزه مطالعات زنان و خانواده در ایران با سایر کشورها، نیازمند الگوسازی جدی هستیم. این سؤالات و سؤالات بسیاری که سالهاست در حوزه زنان مطرح است، ضرورت دارد که از سوی زنان پاسخ داده شود.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/