دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1399 - 11:33
عراقچی:

ناکارآمدی گروه مینسک درعمل ثابت شده است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به روسیه گفت: تقریباً ۳۰ سال است گروه مینسک تشکیل شده، نتوانسته است راه‌حل پایداری برای بحران قره‌باغ پیدا کند و نشان داده ناتوان است.
کد خبر : 526644
a08ee617-0dd2-44fb-8b63-c1523dbd245d.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عباس عراقچی در بدو ورود به مسکو گفت: هدف اصلی از مذاکرات با طرفهای منطقه‌ای ارائه طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به خاتمه مناقشه در قره‌باغ است.


وی افزد: مهم‌ترین ویژگی طرح ایران رویکرد منطقه‌ای آن است تا به‌وسیله مشارکت کشورهایی که در منطقه تأثيرگذار هستند با این بحران مقابله شود و روسیه و ترکیه از مهم‌ترین این کشورها هستند.


فرستاده ایران برای رایزنی با کشورهای مورد مناقشه عنوان کرد: ویژگی دوم این طرح واقع‌بینی آن است. یکی از علت‌های شکست  سه دور آتش‌بس در قره‌باغ این است که واقعیت منطقه و واقعیت میدان در نظر گرفته نشده است.


عراقچی گفت: طرح ایران آتش‌بس را به مرحله دوم می‌برد و در گام نخست بر پایبندی و احترام عملی کشورهای منطقه بر یک‌سری اصول ازجمله خاتمه اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیتها، اصل تغییرناپذیری مرزها، احترام به حقوق بشردوستانه و حقوق اقلیت‌ها ، حمله نکردن به مراکز و افراد غیرنظامی و بازگشت آوارگان  تأکید دارد.
 مذاکرات و آتش‌بس باید بر پایه این اصول شکل بگیرد.


وی افزود: ما خیلی دقت کردیم که در معرفی این پیشنهاد واقعیت صحنه درگیری و اهداف هر دو طرف ( آذربایجان و ارمنستان) را در نظر بگیریم  و به شکلی آن را طراحی کنیم که قابلیت پذیرش داشته باشد و کشورهای تأثیرگذار منطقه در آن مشارکت داشته باشند.


عراقچی ابراز امیدواری کرد این طرح بتواند راه‌حل مطمئنی برای صلح پایدار در منطقه قره‌باغ ایجاد کند.


وی افزود: البته در این راه مشکلات و موانع عدیده‌ای وجود دارد، دخالت‌هایی از خارج از منطقه به‌وسیله کسانی وجود دارد که چندان تمایلی به صلح در این منطقه ندارند.


عراقچی گفت: ما در این مرحله پیشنهاد خود را ارائه می‌دهیم و منتظر می‌مانیم تا  نظرات و دیدگاه‌های کشورهای محل مناقشه را دریافت کنیم و طبق آن ممکن است لازم باشد  طرح  را اصلاح یا تکمیل کنیم  تا به طرحی قابل قبول دست یابیم.


وی عنوان کرد: ما برای خود مسئولیت منطقه‌ای قائل هستیم و برای حل این بحران کمک خواهیم کرد. تقریباً ۳۰ سال است گروه مینسک تشکیل شده و این گروه نتوانسته راه‌حل پایداری را برای این بحران پیدا کند و در  مقطع فعلی که درگیری‌ها مجدد آغاز شده نشان داده ناتوان است.


عراقچی گفت: برخی کشورهای این گروه اصلاً در منطقه نیستند و اصولاً ارتباطی با این بحران ندارند و ناکارایی این گروه در عمل ثابت شده است.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته