دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

آیا تهران شهری امن برای بانوان است؟/ سردار رحیمی: مشکل خاصی برای امنیت زنان در پایتخت نداریم

شاید برخی از افرادی که در پایتخت زندگی کرده و هر روز اتفاقات ناخوشایندی را می‌بینند این ادعا را مطرح کنند که تهران برای زنان و بانوان امن نیست اما بسیاری دیگر از کارشناسان شهری و حتی انتظامی چنین عقیده‌ای را رد کرده و معتقدند این شهر برای زنان و بانوان شهری امن محسوب می‌شود.
کد خبر : 525513
636181843577281866_B.jpg

به گزارش خبرنگار زنان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بسیاری معتقد هستند یکی از مؤلفه‌هایی که می‌توان از آن به عنوان یک شاخص  برای داشتن امنیت یک شهر نام برد، احساس خوب و راحتی است که زنان و بانوان در حین تردد در خیابان‌های یک شهر می‌توانند داشته باشند.


شاید بسیاری از کسانی که در تهران زندگی می‌کنند و هر صبح و شب اتفاقات ناخوشایندی را در اماکن عمومی و معابر و خیابا‌ن‌های تهران می‌بینند این ادعا را مطرح کنند که تهران برای زنان و بانوان امن نیست و خطرات زیادی در این شهر  زنان را تهدید می‌کند، با این حال بسیاری دیگر از کارشناسان شهری و حتی انتظامی چنین عقیده‌ای را رد کرده و معتقد هستند حتی با وجود جرائمی که در پایتخت رخ می‌دهد این شهر برای زنان و بانوان شهری امن محسوب می‌شود.


شهرداری تهران: در حال شناسایی عناصر و مطالعه ادبیات شهر امن برای زنان هستیم


موضوع نا امنی شهر تهران در حالی مطرح می‌شود که شهرداری تهران نظر متفاوت تری نسبت به دیگران در مورد تهرانی امن مناسب بانوان دارد، زهرا بهروز آذر سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران  در رابطه با تهران شهری امن برای زنان گفت:  شهر امن مولفه دارد، هم بحث کالبدی مطرح است و هم آن که سلامت دیجیتال و ایمن بودن از لحاظ بحران اهمیت دارد.


وی در رابطه به وضعیت امنیت زنان در پایتخت عنوان کرد: در حال شناسایی عناصر و مطالعه ادبیات امنیت زنان در شهر هستیم. خود را ملزم می کنیم که در عرصه های مختلف کار کنیم. بخشی طبق برنامه سوم توسعه شهرداری تکلیف شده که به زودی ابلاغ می شود .


سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران اظهار کرد: در خصوص بحث های کالبدی مولفه شهر امن برای زنان صحبت هایی شده است و در واقع تکلیف شده تا فضاهای بی دفاع شهر شناسایی شده و بهسازی شود . البته این شناسایی ها مدت ها است انجام می شود ولی جهت دهی و تسریع را در دستور کار داریم.


وی در خصوص اینکه تهران از منظر روشنایی در شب برای زنان امن نیست چه برنامه هایی برای تنظیم نور شهر در شب برای ایجاد امنیت بیشتر در دستور کار وجود دارد : تهران نور خوبی دارد. برای بهبود روشنایی برنامه ریزی شده است ؛ تقریبا در معابر اصلی و حاشیه بیمارستان ها مسئله را نداریم ولی ممکن است در برخی مناطق این مشکل را داشته باشیم. بهسازی نوری را به صورت پایلوت در منطقه 10 شروع کردیم.


سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امنیت شهر برای مردم ساکن در آن برای شهرداری اهمیت دارد ادامه داد : برای بهتر شدن شرایط از مردم کمک می طلبیم و از خودشان سوال می کنیم که در کوچه ها و کدام محله ها احساس نا امنی دارند ؛ سپس محله ها را شناسایی کرده و تلاش برای ایمن شدن آغاز می شود . برای امن تر شدن فضای شهری به مشارکت مردمی نیاز داریم هر چقدر همراهی و اطلاع رسانی مردمی بیشتر باشد و به مسئولان اعتماد کنند مسیر بهبود تسریع می شود .


پلیس تهران: پایتخت برای زنان امن است


سردار حسین رحیمی در گفتگو با خبرنگار انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سوال که چقدر تهران برای زنان امن است، اظهار کرد: اگر بخواهیم نسبت به گذشته امنیت زنان را در تهران مقایسه کنیم، عملکرد پلیس برای امنیت زنان در شهر تهران قابل قبول بوده و به طور کلی پایتخت برای زنان شهر امنی محسوب می‌شود.


وی افزود: طبق رصدهای پلیس تعرضات به زنان نسبت به گذشته کاهش داشته است و تاکنون مشکلی خاصی گزارش نشده و در حد صفر است.


نژاد بهرام: باید موارد نا امنی در شهر تهران را برداریم


یکی از مشکلات شهر تهران برای زنان شناسایی نقاط نا امن برای زنان است،  در همین زمینه زهرا نژاد عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران  با بیان اینکه وجود معابر دندانه ای، شمشادهای بلند، پل های عابرپیاده پوشیده، پیچ های بدون دید در برخی معابر و... از جمله مواردی است که حس عدم امنیت را در زنان تشدید می کند، افزود: مسئله تامین امنیت زنان در شهر همواره جزو دغدغه هایم بود تا اینکه باخبر شدیم معاونت اجتماعی شهرداری تهران یک طرحی را در مورد امنیت زنان به صورت پایلوت در منطقه ۱۰ اجرایی کرده است که بعد از پیگیری بنده سطح توقعاتمان از این طرح را بالا برده و موضوع را از سطح تحقیقاتی به عنوان یک پروژه شهری آن هم در کل منطقه ۱۰ تسری دادیم.


عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه توانستیم با مشارکت بانوان منطقه ۱۰، نقاطی که حس ناامنی را تشدید می کرد شناسایی کنیم و نقشه جی ای اس آن را تهیه کنیم، ادامه داد: با توجه به بررسی میدانی صورت گرفته در منطقه ۱۰ ،۲۰۰ نقطه ناامن از دید زنان محلات را شناسایی کردیم که ۷۰ محل رفع مخاطره شده است.


لزوم همکاری پلیس با مدیریت شهری


وقتی از عبارت تهران شهری برای همه استفاده می‌شود،  باید به این نکته توجه داشت که شهر شامل زنان،  کودکان و... است، شهرها زنانه نمی‌شوند  بلکه می‌توانند عادلانه شوند و این امر از یک سو از راه مشارکت حاصل می‌شود و از سوی دیگر از راه مقاومت. مشارکت در فرصت‌های محدود و مقاومت در برابر تبعیض‌های نامحدود است؛ لذا مدیریت شهری با همکاری پلیس می‌تواند موانع پیش رو را برای امنیت زنان  برداشته و شهری دوستدار زنان ایجاد کند.


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته