دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1399 - 12:57
آنا گزارش می‌دهد؛

راه ناصواب مدیریت شهری در بی‌توجهی به ارزش‌ها/ پروژه شهیدزدایی شهرداری تهران همچنان ادامه دارد

پروژه شهیدزدایی و حذف ارزش‌های اسلام و انقلاب از سوی مدیریت شهری پایتخت بار دیگر با انعکاس مغرضانه خبر شهادت یک آمر به معروف در رسانه رسمی شهرداری تهران بار دیگر تکرار شد.
کد خبر : 524798
58965.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ در حوزه رسانه، نظریه‌ای با عنوان برجسته‌سازی به بررسی این موضوع می‌پردازد که تمرکز رسانه‌ای بر روی یک سوژه می‌تواند باوجودی‌که برای جامعه اولویت ندارد، آن را به یک موضوع اولویت‌دار تبدیل کند و از سوی دیگر بی‌توجهی و یا کم‌توجهی به موضوعاتی و ارزش‌هایی که به‌عنوان دغدغه یک جامعه محسوب می‌شود، خود می‌تواند به کمرنگ شدن ارزش‌ها منجر شود.


حادثه‌ روز یکشنبه 27 مهر که به شهادت یک بسیجی آمر به معروف منجر شد، نمونه‌ای از این بازی‌های رسانه‌ای است که با حرکت نرم برخی رسانه‌ها به عمد یا غیرعمد در جهت تضعیف فرهنگ ایثار و شهادت و امر به معروف گام برداشته شد.


ساعت 19:00 روز بیست و هفتم مهر ماه شهید محمد محمدی پس از درگیری با 7 نفر از اراذل و اوباش در منطقه تهرانپارس مورد ضرب و جرح با چاقو قرار گرفت و شهید شد.


بنابر اظهارات شاهدان عینی اراذل و اوباش در حین پارک ماشین و خرید نان به اتومبیل خانمی برخورد کرده که پس از اعتراض آن خانم و ورود نانوا به ماجرا درگیری آغاز شد. اراذل و اوباش با الفاظ بسیار رکیک و ناموسی و با صدای بلند خانم را مورد نزاع و نانوا را مورد خطاب قرار داده و فضای رعب و وحشت در محله ایجاد کردند.


در همین حین پاسدار بسیجی محمد محمدی وارد صحنه شده و از اراذل و اوباش درخواست می‌کند تا در انظار عمومی، عفت کلام را رعایت کرده و به درگیری خاتمه دهند اما اوباش که در ابتدا 2 یا 3 نفر بودند به فحاشی ادامه داده و با این پاسدار بسیجی نیز درگیر شده و سایر دوستان خود را نیز مطلع کردند.


در جریان این درگیری، یکی از این اراذل که از قبل چاقویی را با خود به همراه داشت، به پهلوی شخص ناهی از منکر  ضربه‌ای وارد می‌کند که به دلیل عمق جراحت این بسیجی به شهادت می‌رسد.


چند نکته رسانه‌ای در این میان قابل توجه است: نخست این‌که رسانه‌های معدودی به این موضوع پرداختند و آن را مورد توجه قرار دادند که بی‌توجهی اکثریت رسانه‌ها به این موضوع خود نوعی کم‌کاری محسوب می‌شود و می‌بایست سیاستگذاران رسانه‌ها بیشتر این دست از موضوعات را در کانون توجه رسانه‌ای قرار دهند ولی در میان رسانه‌هایی که این موضوع را پوشش دادند واکنش رسانه رسمی شهرداری تهران یعنی روزنامه همشهری، یک نوع رفتار غیرحرفه‌ای بود که عامدانه یا غیرعامدانه تلاشی برای حذف امر به معروف و نهی از منکر و همچنین فرهنگ ایثار و شهادت قلمداد شد.


البته این دست از اقدامات مدیریت شهری خود مسبوق به سابقه است و به‌نظر نباید چندان به چنین عملکردی خُردِه گرفت:


حذف سردیس شهدا از یکی از بوستان‌های شهری شهرداری تهران و پروژه حذف نام شهدا از خیابان‌های تهران از برخی خیابان‌های تهران در بهمن و تابستان 98 نمونه‌هایی از بی‌توجهی مدیریت شهری پایتخت در کمرنگ کردن فرهنگ ایثار و شهادت بود که با همراه کردن ابزارهای رسانه‌ای و بهانه‌جویی‌های مختلف توجه افکارعمومی را نسبت به آن منحرف کردند.


اما شاهکار این مدیریت شهری آنجا بود که سازمان منافقین درباره نامگذاری چند معبر شهری از آنها تعریف کردند که این خود تأییدی بر بی‌تدبیری مدیریت شهری شد که  نه تنها امیدها نسبت به تغییر و اصلاح را از بین برد بلکه امیدها برای حفظ ارزش‌ها را نیز ناامید کرد.




بیشتر بخوانید:


شهرداری تهران به سردیس شهدا هم رحم نکرد/ عذر بدتر از گناه مدیریت شهری + فیلم


چرا سازمان منافقین باید از عملکرد شورای پنجم تعریف کند؟/ مدیریت شهری مجمع‌الجزایری است که اعضای شورا بر هر جزیره آن حاکم هستند


باز هم امحای کلمه «شهید» از معابر تهران/ ادعای یک عضو شورای شهر: این اقدامات خارج از مجموعه شهرداری مدیریت می‌شود!


حذف واژه «شهید» از معابر تهران همچنان ادامه دارد/ معابر پایتخت که عنوان شهید از آن حذف شده چه تعداد است؟




با وجود حضور دستگاه‌های نظارتی مختلف ولی به‌نظر می‌رسد نهادهای بالادستی همچون مجلس شورای اسلامی باید قانونی را به تصویب برساند تا در صورت انحراف مدیریت شهری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب آن مجموعه را از ادامه فعالیت بازداشته و با انتخابات زودهنگام از هرگونه ادامه عدول از خطوط قرمز نظام اقدام کند.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: میثم خاکپور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته