تهران شهری برای پیادهها نیست/ پیادهروهایی که با مجوز شهرداری در تسخیر موتورسواران هستند + تصاویر
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- سید محمد مهدی میران زاده؛ کشورهای پیشرفته در مدیریت شهری برای تشویق مردم به استفاده کمتر از خودروی شخصی در درجه اول زیرساختهای حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس را توسعه داده و در کنار آن استفاده از سایر مودهای حمل و نقل انفرادی را بهعنوان روش تکمیلی ترویج و تبلیغ میکنند که یکی از این موارد دوچرخه است.
این در حالی است که کشور ما بهویژه در پایتخت برای ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی به جای توسعه زیرساختهای مترو و اتوبوس ابتدا مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه میکنند و حتی مسیر معابر اصلی و فرعی که در وضعیت موجود محدودیت فضا برای عبور خودروها دارد را به مسیر دوچرخه اختصاص میدهند که حاصل چنین اقدام نسنجیده این میشود که در مسیرهای پر فراز و نشیب تهران جای دوچرخهها را موتورسیکلت میگیرد.
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در اینباره میگوید در شرایط کنونی، بدون انجام مطالعات غیرسفارشی و توجه به تجارب منفی گذشته، نبود زیرساختهای لازم و امن و قبل از توسعه خطوط مترو نباید در تمام شهر تهران برای توسعه خطوط دوچرخه سواری هزینههای بیفایده کرد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری از این همه تجربه تلخ و خسارتبار درس نگرفته است و همچنان بدون مطالعه دست به احداث و جمع آوری این خطوط میزند، عنوان کرد که مدیریت شهری با آزمون و خطا در این خصوص عمل کرده و اجرای سلیقهای و غیرکارشناسی مسیرهای دوچرخه به شکست ختم میشود اما باز هم همان تجربه تکرار میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این مطلب که پروژه دوچرخه در شهر تهران محکوم به شکست است و نتیجهای نمیگیرد، میگوید که وضعیت جغرافیایی، آلودگی هوا و نبود زیرساختهای ایمن و همچنین تکمیل نبودن حملونقل عمومی به خصوص خطوط مترو از دلایل شکست این طرح است.
البته پیروز حناچی شهردار تهران بارها تلاش کرده تا با کمپین «سهشنبههای بدون خودرو»ی خود و دوچرخهسواری به سمت محل کارش اهمیت آن را برای مردم پایتخت جا بیندازد اما شوی دوچرخهسواری شهردار در جمع چندین محافظ و معاون آن هم سوار بر دوچرخه برقی جز تعریف و تمجید خارجیها دردی از مردم تهران حل نمیکند.
نکته جالب توجهتر اینکه حرف و حدیثها در خصوص اقدام غیرکارشناسی شهرداری تهران در محدود شدن مسیر خودروها کم بود حال در اقدام ابتکاری برخی از مناطق مسیر دوچرخه را به مسیر پیادهروها کشاندهاند و رفت و آمد پیادهها را هم با اختلال مواجه کرده است.
واقعاً مشخص نیست اعضای شورای شهر تهران در روز انتخاب شهردار تهران بر اساس چه مبنایی شعار «تهران، شهری برای همه» را باور کردند؛ هرچند جای تعجب ندارد که عملکرد شورای شهر تهران هم در اقدامات معدودی همچون اصلاح ساختار شهرداری تهران و عقبنشینی از مواضعش نشان داده که آنها هم چندان اهل عمل نبوده و حناچی گزینه شایستهای برایشان بوده است.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/