وظیفه دولت در قبال تعهد عاشقانه معلمان به آموزش در دوران کرونا
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، از اوایل مهرماه و با هدف مقابله با رشد آمار مبتلایان به کرونا در کشور، مدارس در اغلب شهرها به حالت تعطیل درآمد و به دنبال آن موضوع آموزش در فضای مجازی هم پررنگتر شد.
در این شرایط، معلمان ملزم به استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تدریس و تولید محتوا شدند، آن هم در شرایطی که طی ماههای گذشته، وزارت آموزشوپرورش هیچ دوره کوتاهمدت یا ضمن خدمتی برای آموزش تولید محتوا و همچنین انتشار آن در اینترنت برای معلمان برگزار نکرده و فقط با ابلاغ دستورالعملهایی، آنها را موظف به تدریس در فضای مجازی کرده است.
کوتاهی وزارت آموزشوپرورش به عدم برگزاری دورههای آموزش تولید محتوا در فضای مجازی خلاصه نمیشود، چه، این وزارتخانه سالها است که وعده هوشمند سازی کلاسهای درس را به معلمان و دانش آموزان داده اما قدم مؤثری در این زمینه برنداشته است.
از سویی؛ بخشی از معلمان پس از الزام وزارت آموزشوپرورش و اجبار شرایط کرونایی مبنی بر ضرورت تدریس مجازی مجبور به تهیه تلفن هوشمند شدند در حالی که هیچگونه حمایت مالی از آنها نشد.
دیگر معضلی که معلمان با مجازی شدن تدریس با آن مواجهاند، عدم دسترسی بخشی از دانش آموزان به گوشیهای هوشمند است، موضوعی که با گذشت ماهها از مجازی شدن آموزش همچنان با آن دستوپنجه نرم میکنند و بسیاری از آنها هم مجبور به پیگیری شرایط تحصیلی دانش آموزان خود از راههای دیگر هستند.
با وجود تمامی این مشکلات، ماجرای روزگار کرونایی معلمان به همین جا ختم نمیشود و اغلب معلمان از زمانی که آموزش دروس به صورت مجازی درآمده، فعالیتشان چند برابر شده و گاهی برای آمادهسازی فایلهای صوتی و تصویری مجبور به بیدار ماندن تا پاسی از شب هستند.
دبیر فیزیک یکی از دبیرستانهای تهران از سختی کار آموزش در این روزها میگوید و اینکه او و همکارانش برای تهیه محتوای دروس در فضای مجازی هیچ آموزشی ندیدهاند و طی ماههای گذشته به سختی تدریس آنلاین را انجام دادهاند.
او که یک دختر دبستانی هم دارد، میگوید: علاوه بر رسیدگی به دروس دخترم از طریق فضای مجازی، باید محتوای آموزشی هم برای تدریس به دانشآموزانم تولید کنم و با توجه به اینکه دخترم هم از گوشی من استفاده میکند، برای کلاسهای آنلاین با مشکل مواجه میشوم.
این دبیر آموزشوپرورش، از دو برابر شدن فعالیتش در ماههای اخیر و خستگی ناشی از فشار کاری میگوید و اینکه شبها مجبور است تا دیر وقت بیدار مانده و محتوای آموزشی تولید کند.
این قصه بسیاری از معلمان کشور در این روزهاست، معلمانی که برای ارتقای سواد و دانش جامعه مجبور به استفاده از فضای مجازی هستند اما زیرساختهای لازم توسط دولت برای آنها فراهم نشده و همین موضوع فشار وارده به معلمان به عنوان یکی از اقشار بیادعا و دلسوز جامعه را دوچندان کرده است.
منبع: نورنیوز
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/