دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران

بورس ارز با عرضه ارز در بورس متفاوت است

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: بورس ارز خدماتی مانند «پیش فروش و پیش خرید ارز» و «معاملات سلف ارز» را در برنامه دارد.
کد خبر : 52350

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه بورس ارز با عرضه ارز در بورس متفاوت است، اظهار کرد: در افکار عمومی این گونه جا افتاده که قرار است سیستم ارز کشور در بورس عرضه شود، در حالی که این تصور درستی نیست.


وی بیان کرد: با توجه به آخرین اخبار از جلسه چند روز گذشته، بانک مرکزی عملاً مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده و اجازه چنین کاری را به بورس نداده است، زیرا سیاست‌گذاری‌های ارزی در اختیار بانک مرکزی است و در این زمینه هیچ سازمان و نهاد دیگری حق دخالت ندارد.


لاهوتی با بیان اینکه بورس با ارائه ارز به نوعی قصد خدمت دارد، افزود: این روش در دنیا هم مرسوم است و صادرکننده و واردکننده ارز آتی خود را در یک قیمتی خرید و فروش می‌کنند و به نوعی نوسانات نرخ ارز را پوشش می‌دهند.


وی این دو کارکرد را از نکات رایج در تمام دنیا دانست و گفت: این کار در برخی کشورها توسط کارگزاران بانک و در برخی کشورها از طریق بورس انجام می‌شود.


رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق ایران عنوان کرد: بورس ارز می‌تواند خدمتی در عرصه صادرات و واردات باشد و نگرانی‌های تجار را برای خرید آتی برطرف کند.


وی افزود: این خدمت به این صورت است که اگر امروز دلار حدود 3 هزار و 600 تومان است و صادرکننده نگران نرخ ارز در معاملات آتی خود است، می‌تواند ارزی را که در چند ماه آینده به دستش می‌رسد با نرخ امروز معامله کند و همین طور، این اتفاق برای واردکننده هم صدق می‌کند.


لاهوتی این روش را نوعی خدمت به عرصه تجارت دانست و اظهار کرد: اما این روش نباید تداخلی در سیاست‌گذاری‌های ارزی کشور داشته باشد.


وی در رابطه با تاثیر بورس ارز بر قیمت آن نیز گفت: بورس ارز هیچ ربطی به قیمت ارز ندارد و هیچ اجباری هم برای عرضه ارز در بورس وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته