دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1399 - 12:32
آنا بررسی می‌کند؛

کادر درمان خسته و فرسوده از وعده‌ها/ از یک میلیارد یوروصندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا چه خبر؟

با گذشت چندین ماه از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست وزارت بهداشت در خصوص برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع کرونا در کشور، هنوز خبری از پرداخت کامل این مبلغ توسط دولت نیست.
کد خبر : 523451

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در پی یکه تازی ویروس کرونا در کشور حسن روحانی رییس جمهور روز ۱۸ فروردین ۹۹ضمن  قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب خبر داد که ایشان با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور موافقت کرده  و دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه صادر کردند؛  موضوعی که  کمک شایانی  به نظام سلامت کشور می‌کرد.


ابلاغ به دولت


رییس دفتر رییس جمهوری نیز در نامه‌ای به محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت رییس جمهوری به نامه دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به وی ابلاغ کرد. روحانی در آن نامه پی‌نوشت کرده بود: نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تامین و حتی الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزییات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.


ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز ۲۹ فروردین ۹۹ در همین رابطه گفته بود: با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری رقمی افزون بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله و کنترل بیماری کرونا اختصاص یافت.


تنها یک‌سوم پرداخت شد!


اما با گذشت چند ماه از دستور مقام معظم رهبری تنها یک‌سوم مبلغ به صورت کامل پرداخت شد که این موضوع بارها مورد انتقاد شخص وزیر و دیگر معاونان و مدیران وزارت بهداشت قرار گرفت.


در همین زمینه کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفتگوی تفصیلی که با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا داشت در این مورد گفته بود که بعد از موافقت مقام معظم رهبری فکر می‌کنم کمتر از یک‌سوم آن تا الان وصول شده باشد.


مراقب سرنوشت این مبلغ باشید!


عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در جلسه ی کمیسیون بهداشت و سلامت با بیان این مطلب افزود: خواهش من این است که پیش‌دستانه جدول توزیع و پیش‌بینی دو سوم این بودجه به مجلس ارائه و انحراف معیاری هم وجود نداشته باشد.


وی همچنین اظهار کرد: از زمانی که من به مجلس آمده‌ام، همه گزارشات مربوط به حوزه سلامت را از معاونین و آقای عادل آذر در دیوان محاسبات گرفته‌ام. در گزارشات دیوان محاسبات، دو سال گذشته ۵۰۰ میلیون یورو‌ تخصیص داده شده بود


عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درخصوص هیئت امنای ارزی نیز عنوان کرد: این که در هیات امنای ارزی تاکنون در تامین ملزومات و توزیع آن چه میزان صرفه جویی ارزی صورت گرفته است جای سوال دارد! به نظر می‌رسد در معاونت درمان در توزیع برخی بودجه‌ها سوء مدیریت وجود داشته است. به عنوان مثال در بودجه ماده ۹۲ مختص بیماران تصادفی یا بودجه استاندارد و بهبود، گزارشاتی موجود است که این بودجه سلیقه‌ای توزیع شده است درحالی که روا نیست.


روح الامینی در ادامه گفت: در دو سه هفته اول شیوع کرونا تلاش بسیاری شد و نیروهای مسلح نیز اقداماتی از جمله برپایی قرارگاه انجام داده و آمادگی خود را اعلام کردند اما این موضوع، ۳ هفته نیز عقب افتاد که اگر این امر به موقع انجام می‌شد، شاید برخی از مسائل جانی و اقتصادی وجود نداشت.


۲۷ درصد مبلغ را گرفته ایم!


سعید نمکی وزیر بهداشت در مورد پرداخت اعتبارات از صندوق ذخیره ارزی گفت: در بحران کرونا، آمریکا فقط برای بخش سلامت ۱۱۱ میلیارد دلار و انگلیس ۲۲ میلیارد پوند هزینه کردند اما در ایران از یک میلیارد دلاری که با دستور مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شد، تا امروز ۲۷ درصد آن را گرفته ایم. اداره چنین کشوری در اوج تحریم در شرایط کرونا که حتی یک بیمار پشت درب هیچ بیمارستانی آواره نشد سخت و دشوار است.


نمکی افزود: خیلی‌ها به دنبال این بودند که در استانهای مرزی مانند خوزستان، کردستان و کرمانشاه در گرداب کرونا کرفتار شویم و آنها بگویند که ایران به قومیت‌ها و گروه های مختلف رسیدگی نکردند اما با لطف خدا، یک بیمار پشت درب هیچ بیمارستانی در کشور آواره نشد و هیچ سالمندی را از زیر دستگاه های تنفسی خارج نکردیم تا جوانان به جای آنها بستری شوند و هیچ فردی را به دلیل بی بضاعتی اقتصادی، رها نکردیم. هزاران افاغنه بدون کارت را در کشور رایگان درمان کردیم و این اتفاق در هیچ کجای دنیا رخ نداد.


لزوم ورود مجلس


با این حال باید با توجه به نیاز کشور و دستور مستقیم مقام معظم رهبری مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به موضوع پرداخت هرچه سریع تر برداشت از صندوق ذخیره ارزی و نوع خرج و مخارج این موضوع ورود کنند تا هرچه سریعتر دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و پرستاران و پزشکان از این موضوع بهره ببرند؛ همچنین با استفاده از این مبلغ می‌توان کمک شایانی به روند افزایش بهبود یافتگان کرد.


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته