دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1399 - 12:06
واشنگتن‌پست:

نگرانی از دخالت نظامیان در انتخابات‌ آمریکا /‌ ترامپ از قدرت نظامی برای حضور دوباره در کاخ سفید استفاده می‌کند؟

با نزدیک‌شدن به روز انتخابات ریاست‌جمهوری در سیزدهم آبان، حضور شانه‌به‌شانه یونیفورم پوشان ارشد در کنار دونالد ترامپ به نگرانی‌ها در جبهه مقابل دامن زده‌است.
کد خبر : 523433

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از واشنگتن پست، سران پنتاگون بار دیگر در بوته آزمایش قرار‌ دارند و باید دید که آیا آنها می‌توانند خود را از کمپین انتخاباتی دور نگه دارند و دست به حمایت آشکار و پنهان از یکی از دو نامزد انتخابات سیزدهم آبان نزنند و ثابت کنند که می‌توانند افرادی مورد اعتماد برای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه باشند.


اما حضور ژنرال مارک میلی رئیس کل ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات‌متحده در کنار دونالد ترامپ در یکی از پویش‌های انتخاباتی آنلاین وی در کاخ سفید درست بر خلاف روند عادی است. به صورت معمول یونیفورم پوشان ارشد در روزهای نزدیک به انتخابات نباید خود را به هیچ‌یک از نامزدها نزدیک کنند اما این بار حضور رئیس کل ستاد مشترک باعث نگرانی و انتقاد شدید دموکرات‌ها شده‌است و آنها را تقریبا به این نتیجه رسانده‌است که نظامیان هم در این دوره از جدال انتخاباتی به‌صورت آشکار دارای نقش خواهند‌بود.  


مارک اسپر - دونالد ترامپ


شایان ذکر است که ترامپ به‌صورت جدی روی رای دهندگان نظامی حساب باز کرده‌است و بارها خود را به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح مطرح کرده تا به گفته طرفداران رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن بتواند با استفاده از مقامش حمایت نظامیان را گدایی کند.


عدم تمکین ترامپ از نتیجه انتخابات در صورت شکست


بعلاوه ترامپ بر عدم تمکین خود به نتیجه انتخابات در صورت شکست صحه گذاشته است و همین رویکردش به گمانه‌زنی‌ها برای استفاده از قدرت نظامی برای حضور دوباره در کاخ سفید دامن زده است.


مایک اسپر وزیر دفاع  و مارک میلی رئیس ستاد هر دو نظامی‌های کهنه‌کاری هستند که ابراز داشته اند  نظامیان را از تصمیم‌گیری‌های سیاسی دور نگاه می‌دارند اما میل شدید ترامپ برای به سخره گرفتن هر نوع هنجار‌ی از جمله هنجارهای نظامی- شهروندی برای رسیدن به هدف موضوعی است که نگران کننده است.




بیشتربخوانید:


پمپئو: ارتباط دیپلماسی و قدرت نظامی برای سیاست خارجی آمریکا حیاتی است!


تغییرات به ارتش آمریکا رسید




از همان روزهای آغازین حضورش در کاخ سفید، ترامپ از مراسم و مناسبت‌های نظامی همچون یک راهپیمایی حزبی بهره‌برداری می کرد، از منابع مالی ارتش برای احداث پروژه دیوار مرزی حائل در جنوب استفاده کرد و از سالن قهرمانان پنتاگون برای اعلام آغاز ممنوع کردن سفر اکثریت مسلمانان به ایالات متحده سوء استفاده کرد. در موارد نادری سران نظامی با وی اختلاف داشتند. نظامیان غالبا سعی داشتند در قبال سیاست‌های وی سکوت اختیار کنند و پشت صحنه بمانند.  


دشواری دور ماندن ارتش از تحولات سیاسی در خلال و بعد از انتخابات


جیم گولبی افسر سابق ارتش و یکی از مقامات پنتاگون که هم‌اکنون در دانشگاه تگزاس به عنوان استادیار مشغول به‌کار است می گوید که دور ماندن از تحولات سیاسی مخصوصا در دوره انتخابات برای نظامیان بسیار دشوار است.


 وی ادامه می دهد برای ارتش واقعا غیر‌ممکن است که از یک جناح حمایت نکند. اگر ساکت بمانند به آنها اتهام همدستی می‌زنند و اگر صحبت کنند به عنوان ضد ترامپ معرفی می‌شوند.


مایک اسپر در چند ماه گذشته خود را به موضوعات متعددی مانند پرونده اعدام یک نظامی که برای چین کار می‌کرد و غیره مشغول کرده است تا از سیاست دور بماند. مارک میلی هم ترجیح داده از وظیفه ارتش در صیانت از قانون اساسی بگوید و این امر را بالاتر از حمایت از رهبران سیاسی بداند.


مارک میلی


در یک مصاحبه با ان‌پی‌آر، میلی سعی کرد که احتمال دخالت ارتش در مبارزات انتخاباتی را به حداقل برساند. در‌حالی‌که  بیشتر دانشگاهیان معتقدند که ترامپ از ارتش برای سرکوب اعتراضات احتمالی پس از انتخابات بهره خواهد جست، اما میلی در یک بیانیه اعلام کرد که احتمال دارد از ارتش بخواهند تا به جاری شدن نتیجه انتخابات کمک کند.  


حال باید منتظر ماند و شاهد بود که آیا نظامیان می توانند به دور بودن از سیاست پایبند بمانند و از انتخاب مردم و قانون اساسی کشور حمایت کنند؟


انتخای پیام/4155/


 


 


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته