دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مهر 1399 - 20:23
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی:

سیاست‌های غیر اخلاقی آمریکا موجب شکاف طبقاتی در این کشور شده است

سید علی مرتضویان گفت: سیاست‌های نادرست و غیر اخلاقی ایالات متحده نه تنها در ابعاد فراملی وجود دارد، بلکه در سیاست‎های داخلی نیز موجب شکاف طبقاتی، مشکلات نژادپرستی و عدم رعایت عدالت اجتماعی شده که از درون زمینه افول آمریکا را فراهم کرده است.
کد خبر : 522801
r_6301_200708141739.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیست و چهارمین برنامه از سلسله پیش رویدادهای همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با عنوان «افول آمریکا و یکجانبه گرایی در عصر هژمون گریز» به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.


سید علی مرتضویان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی گفت: ایالات متحده، سازمان ملل و دیگر نهادهای جهانی را تاسیس کرد تا بتواند دنیای بعد از جنگ جهانی را از نظر اقتصادی و سیاسی مدیریت کند. همچنین سعی کرد رضایت دیگران را جلب و آن‌ها را توجیه کند. در اواخر دهه 70 میلادی بود که انقلاب اسلامی به‌عنوان انقلابی مستقل از دو ابرقدرت مسیری جدید را گشود و مسیر سکولاریسم را به نقد کشید. انقلاب اسلامی هم در کمونیسم و شوروی سابق و هم در غرب زلزله‌ای را به راه انداخت.


وی گفت: آمریکا برای مقابله با این جریان، استراتژی اسلام‌هراسی را پیاده سازی کرد و از اندیشمندان تا سیاستمداران آمریکایی‌، همه و همه تلاش کردند تا مشروعیتی دوباره به ابرقدرتی ببخشند که از مشروعیت و صلاحیت لازم برای مدیریت جهان و سلطه بر جهان برخوردار نبود. تلاش‎هایی که البته موفق نبودند و بدون مبنای اخلاقی، هیچ قدرت هژمونی در دنیا پایدار نخواهد ماند و هیچ قدرتی بدون چهره مشروع، چیزی جز مافیا نیست. قدرت بدون مشروعیت تنها مقاومت و انزجار ایجاد می‌کند.


مرتضویان ادامه داد: آمریکا تصور می‌کرد و همچنان تصور می‌کند با امنیتی کردن جهان و بهره بردن از قدرت نظامی می‎تواند هژمونی‌اش را حفظ کند، اما نتیجه این تصور غلط چیزی جز خشونت، ترس، ناامنی و تروریسم نبود. اخلاق و ارزش های اخلاقی پایه ماندگاری قدرت و حفظ حکومت است، در حالی که سیاست‎های زورمداری و قلدری جزو رویه‌های اصلی ایالات متحده در این مدت بوده است. این سیاست‎ها نه تنها هیچ کمکی به بازتولید هژمونی برای آمریکا نکرد، بلکه شرایط کنونی حاکی از این است که آمریکا تلاش دارد مجددا به سوی امپریالیسم حرکت کند. سیاست‌های نادرست و غیر اخلاقی ایالات متحده نه تنها در ابعاد فراملی وجود دارد، بلکه در سیاست‎های داخلی نیز موجب شکاف طبقاتی، مشکلات نژادپرستی و عدم رعایت عدالت اجتماعی شده که از درون زمینه افول آمریکا را فراهم کرده است. کشتارها و ناامنی ها داخلی، افزایش شمار معتادان و انواع معضلات اجتماعی، پیامد همین رفتار آمریکا در سطح ملی و داخلی است.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دنیای امروز برای حفظ اقتدار، مشروعیت، اقناع و اجماع سازی بیش از پیش اهمیت یافته و یکجانبه گرایی و توسل به زور نتیجه‎ای در برنداشته است، اما آمریکا همچنان بر آن اصرار می‌ورزد. تلاش برای برتری از راه انحصار طلبی به زور، قطعاً به شکست منجر می‌شود و کلید پیشرفت در همکاری های بین المللی و تعامل نهفته است. در عصر کنونی که عصر هژمون گریزی است و دوره کنونی که دوره گذار است، با پیامدهایی چون آشوب مواجه خواهیم بود و شکوفایی نگاه‎های نو و اندیشه‎های آگاه جوانان زمینه تحول را رقم خواهد زد.


گفتنی است همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس @usdecline مراجعه نمایند.


انتهای پیام/4127


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته