راهکار بهبود آموزش عالی در دوران کرونا استفاده از مدیران تحولگراست/ تبدیل تهدید کرونا به فرصت توسط دانشگاههای جهان
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رضا روستا آزاد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: با وجود شیوع کرونا و بهکارگیری سیستم آموزش از راه دور، زیرساختهای لازم آموزش مجازی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست.
دانشگاههای دنیا کرونا را از تهدید به فرصت تبدیل کردهاند
وی عملکرد نهادهای متولی آموزش عالی در دوران شیوع کرونا را در مجموع نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: در دنیا، کشورهایی مانند ژاپن و امارات این تهدید را به یک فرصت تبدیل کردهاند؛ در فضای آموزش عالی، برخی دانشگاههای برتر دنیا نیز به سمت استفاده از فضای مجازی سوق پیدا کردهاند و به تبع آن اساتید ما نیز به استفاده از آن تمایل پیدا کردهاند که در این زمینه با توجه به مشکلات زیرساختها مسائلی نیز وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برگزاری جلسه دفاعیه دکتری یکی از دانشجویان به صورت مجازی افزود: در جلسه دفاع مجازی یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه شریف دچار مشکلاتی بودیم که سبب شد جلسه دفاع از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. بنابراین حتی در دانشگاهی مانند شریف که امکانات خاص خود را دارد، استفاده از برترین نرمافزارهای دنیا برگزاری جلسه دفاع به صورت مجازی تمرکز را از بین میبرد.
روستا آزاد ادامه داد: اگر به دانشگاهی مانند استنفورد توجه کنیم، میبینیم که ورود به فضای مجازی نیازمند امکانات لازم از جمله پهنای باند گسترده، نرمافزارها و اینترنت خوب است. در صورتیکه در فضای فعلی،کارایی کلاس به دلیل قطع و وصل شدن میکروفون و اینترنت، جز اعصاب خوردی چیزی برای ما ندارد. در اوایل شیوع کرونا شرایط بهتر بود و دلیل آن خلوتتر بودن فضا بود چراکه بسیاری از اساتید به آموزش مجازی ورود نکرده بودند.
راهکار بهبود شرایط آموزش عالی در دوران کرونا استفاده از مدیران پرانرژی و تحولگراست
وی در زمینه ضعفهای آموزش عالی در دوران کرونا اظهار کرد: کرونا ما را مجبور به استفاده از فضای مجازی کرد و نکتهای که مشهود بود این است که چه قدر ما انیمیشن داریم؟ چهقدر تصاویر ویدئویی آزمایشگاهها را داریم؟ و چهقدر قسمتهای روتینی را داریم که استاد میتواند با استفاده از این تصاویر تدریس کند. بنابراین ما در زیرساختها و روسازهها دچار کمبود هستیم.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: در صورت داشتن اراده لازم، ما هم میتوانیم مانند بسیاری از دانشگاههای دنیا، حتی در پایان کرونا آموزش مجازی را ادامه دهیم و در این صورت کیفیت آموزش بهتر نیز میشود.
روستا آزاد با اشاره به همکاری با دانشگاههای آمریکا افزود: ۱۵ سال پیش طی تعامل سازمان ملی جوانان، بسیج اساتید و دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه امآیتی (MIT)، تفاهمنامهای امضا کردیم که در آن میتوانسیتم از درسهای دانشگاه امآیتی که ۶ ماه به ۶ ماه بروز میشد، استفاده کنیم. خوبی این طرح این بود که ما هر ۶ ماه به ۶ ماه تدریس را با استفاده از دانش روز دنیا انجام میدادیم. بدی این طرح هم این بود که ما به دانشگاه امآیتی متکی بودیم و به مرور زمان خلاقیت و نوآوری خود را از دست میدادیم. به این ترتیب از ۱۵ سال پیش و قبل از کرونا استفاده از فضای مجازی آغاز شده بود و کرونا این بحث را تقویت کرد.
وی راهکار بهبود شرایط آموزش عالی در دوران کرونا را مدیران پرانرژی و تحولگرا دانست و گفت: اگر مدیری تحولگرا و پر انرژی در رأسکار باشد، هر روز یک راهکار جدید ارائه میدهد و نتیجه هم میگیرد.
انتهای پیام/4118/
انتهای پیام/