12 توصیه برای تردد در روزهای شلوغ شهر
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، جزئیات آمار ابتلا و مرگومیر کرونا در تهران، حکایتهای جالب و در عین حال هشداردهندهای درباره حضور شهروندان در شهر دارد؛ حکایت از آنهایی که بیمحابا دل به قلب تهران زدهاند و برای درآوردن یک لقمه نان حلال، با مترو، اتوبوس، تاکسی و موتور به مرکز شهر رفتهاند یا از مردمی که سوار بر خودروی شخصی به بیمارستانها، بانکها، مراکز خرید و... سر زدهاند. هرچه هست، داستان تهران و کرونا، تا به این جای کار، مثنوی هفتادمن شده و تازه حکایت همچنان باقی است. بیمهری به ناوگان حملونقل عمومی، ترددهای میلیونی در شهر و مناطقی که رنگشان قرمز پررنگ شده (مناطق بسیار پرخطر)، تنها بخشی از داستان این روزهای پایتخت کشور است. در عین حال میتوان از هرکدامشان نتایجی گرفت که از لابهلای آنها، مدیریت سفر به شکل صحیح یک نتیجه مهم به شمار میرود.
کاهش مسافر و افزایش هزینهها
آنچه عیان است اینکه حال و روز ناوگان حملونقل عمومی تهران اصلا خوب نیست. با وجود این، شبکه مترو و اتوبوسرانی با تمام ظرفیت خدمترسانی میکنند و بیتوجهی دولت به تامین منابع مالی مورد نیاز برای این دو، به قصهای تکراری تبدیل شده است. آمارها نشان میدهد که تعداد سفر روزانه با مترو پس از شیوع کرونا، از حدود 2میلیون و 200هزار نفر به 900هزار نفر رسیده و در بخش اتوبوسرانی نیز کاهش 300هزار نفری رخ داده تا 650هزار نفر در هر روز با این وسیله در تهران جابهجا شوند. اما نکته اصلی اینجاست که همچنان در ساعت پیک صبحگاهی و عصرگاهی، واگنهای مترو کیپ تا کیپ پر از جمعیت است و در اتوبوسها هم شهروندان در حداقلترین فاصله از یکدیگر قرار دارند. به همینخاطر عدهای ترجیح میدهند با وجود همه تنگناهای مالی، با خودرو شخصی رفتوآمد کنند که نتیجهاش چیزی جز افزایش ترافیک و آلودگی هوا نیست. نکته دیگر اینکه اگرچه هزینههای این دو مدل حملونقل همگانی به دلایل گوناگونی مثل ضدعفونی دائم و تحریمهای اقتصادی، بسیار بالا رفته، اما با کاهش مسافر، درآمدها بهشدت افت کرده است. با چنین تفاسیری، مثل همیشه باز هم توپ در زمین مدیریت شهری و شهروندان قرار دارد. البته چنانچه دولت گوشهچشمی به اوضاع سخت اقتصادی تهران و حتی کلانشهرهای دیگر داشته باشد، بیتردید، ناوگان حملونقل عمومی نفسی تازه میگیرد تا هم وضعیت فاصلهگذاری اجتماعی بهتر شود و هم میزان ابتلا در 2بخش تأثیرگذار بر شیوع کرونا، کاهش یابد.
در عین حال، ما شهروندان نیز بهتر است با توجه به توصیهها و اطلاعاتی که در زیر از وضعیت تهران و مناطقش آمده، سفرهای درونشهری را مدیریت کنیم. با توجه به این موارد، بیشک از یکسو سلامت خودمان حفظ میشود و از سوی دیگر باری از روی دوش مترو و اتوبوس خسته برمیداریم.
نیمنگاهی از بیمهریها به تهران
- 500دستگاه اتوبوسی که ابتدای سال قرار بود به تهران داده شود، عملی نشد.
- سرنوشت اوراق مشارکت سال99 مترو و اتوبوس در هالهای از ابهام قرار دارد.
- تاکنون خبری از عقد قرارداد با شرکتهای تولیدی داخلی برای تامین 5هزار دستگاه اتوبوس شهری نشده است.
- براساس قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، دولت باید از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۰۵۰واگن برای متروی تهران تامین میکرده، اما تا امروز یکواگن قطار هم تحویل شهرداری نشده است.
- تمایل به استفاده از خودروی شخصی و کاهش شدید تقاضا برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی دستکم 9.5میلیون دلار به شهر تهران ضرر زده است.
- در پروتکل وزارت بهداشت اسمی از مراکز درمانی شهرداری با بیش از ۲۰ مرکز، برده نشده است.
- سهمیه واکسیناسیون به کادر درمانی شهرداری اختصاص داده نشده است.
- ماهانه 8میلیارد تومان به سیستمهای بهداشت و درمان شهرداری زیان وارد شده است.
- از طریق اختیارات کرونایی که در اختیار دولت است، تاکنون بودجهای برای جبران زیان شهرداری پرداخت نشده است.
تردد در شهر؛ چطور و چگونه؟
- اول از همه اینکه برای کار غیرضروری از خانه خارج نشوید.
- دورکاری را با استراحت در خانه نباید اشتباه گرفت. از سوی دیگر اینکه سلامت خانواده برای دریافت اضافهکاری به خطر بیفتد، کار عاقلانهای بهحساب نمیآید. پس مدیران طبق برنامهای منظم کارمندان را دورکار کنند و کارمندان نیز به رعایت برنامه پایبند باشند.
- تا جایی که امکان دارد، صبحها قبل از 6:30 از خانه بیرون بزنید و به محل کار بروید.
- تا حد ممکن بازگشت از محل کار به خانه را پیش از ساعت 16یا پس از ساعت 20:30 انجام دهید.
- از طریق سیستم پیامکی 2000111 و ارسال کد ایستگاه به این سیستم از برنامه زمانبندی رسیدن اتوبوسها مطلع شوید.
- برنامهریزی سفرتان با مترو را از طریق لینک metro. tehran. ir/Default. aspx?tabid=85 میتوانید انجام دهید. در این بخش با واردکردن مبدأ، مقصد و زمان تقریبی حرکت، بهترین مسیر برای شما نمایش داده میشود.
- یادتان باشد که طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی (WHO) ویروس کرونا قابلیت انتشارش از طریق ذرات آلودگی هوا وجود دارد. پس هرچقدر کمتر با خودروی شخصی در شهر تردد کنیم، آلودگی هوا کمتر شده و در راه کاهش شیوع کرونا کمک کردهایم.
- سرویس دورهای و اخذ معاینه فنی برای خودرو فراموش نشود.
- به خاطر ازدحام جمعیتی و ترافیک بالای مناطق 6 و 12، سفر درونشهری خود را بهگونهای تنظیم کنید که تا حد امکان از معابر آنها عبور نکنید. بهطور کلی مناطق 6 و 12(با جذب بالغ بر 16درصد از سفرهای کاری تولیدشده) بیشترین سفرهای تولیدشده در شهر تهران را جذب میکنند. بالاترین میزان سفرهای کاری تولیدشده در تهران نیز بهمناطق 4، 2 و 15 تعلق دارد.
- بد نیست بدانید بیشترین میزان ابتلا و فوتی مربوط به مناطق شرقی، جنوب شرقی و بخش مرکزی شرق تهران یعنی منطقه4، 14 و 15 است. البته منطقه ۴ و ۲ بیشترین جمعیت را در تهران دارند.
- توجه کنید که اعلام شده اگر وضعیت به همین منوال در تهران ادامه پیدا کند و سیر تصاعدی بیماری افزایش یابد، باید منتظر افزایش 3 تا 5برابری آمار مبتلایان و 1.5 تا ۳درصدی میزان مرگومیرها باشیم.
- در نظر داشته باشید محدودیتهای طرح ترافیک از ساعت۸:۳۰ تا ۱۶ اجرا میشود. خروج از طرح هم از ساعت 14:30 به بعد رایگان است.
منبع: روزنامه همشهری
انتهای پیام/
انتهای پیام/