دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حقدوست:

نقاط سرآمدی هر دانشگاه احصاء شد/ تدوین نقشه رشد دانشگاه‌ها بر اساس نقاط سرآمدی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تدوین نقشه رشد، توسعه و تعالی دانشگاه‌های علوم پزشکی از احصای نقاط سرآمدی هر دانشگاه برای تعیین نقاط تمایز خبر داد.
کد خبر : 521942
637147826449825034_lg.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی‌اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی در گزارش عملکرد شهریورماه ۹۹ با اشاره به شرایط بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ و تردیدهای ایجاد شده پیرامون زمان و نحوه شروع به کار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، چالش‌هایی به‌وجود آورده بود که تصمیم‌گیری در این رابطه را دچار مشکل می‌کرد.


وی افزود: در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها اما، سیاست ما کماکان استفاده از آموزش‌های مجازی برای دروس نظری و محدود کردن آموزش‌های حضوری به دروس عملی و کارآموزی و کارورزی بوده است. امیدوارم با درایت و تدبیر همکاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، سال تحصیلی جدید را با برنامه‌ریزی بهتری سپری کنیم و یاد بگیریم تا در کنار کرونا فعالیت‌های آموزشی را با قدرت و کیفیت خوب ادامه دهیم.


معاون آموزشی وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی با اشاره به تغییر ساختار تشکیلاتی در معاونت آموزشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در شرایط کنونی که تغییرات در جامعه خیلی سریع اتفاق می‌افتد، اگر ساختارهای قدیمی اصلاح نشوند در پاسخگویی دانشگاه به نیازهای جامعه اختلال ایجاد خواهد شد. با توجه به اهمیت موضوع، قوی‌تر کردن گروه‌های آموزشی و گسترش همکاری‌های درونی و بیرونی بین گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت قرار می‌گیرد.


حقدوست با اشاره به سی و نهمین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی و بررسی چالش‌های آموزشی رشته‌های دندانپزشکی به دلیل همه‌گیری کرونا افزود: برای غلبه بر مشکلات به ویژه در رابطه با آموزش ادغام‌یافته با درمان، باید از تجربیات و سطح‌بندی حوزه درمان در این موضوع استفاده شود و این تجربیات با توجه به ویژگی‌های رشته دندانپزشکی، بومی‌سازی شود تا فاصله بین درمان، پزشکی و دندانپزشکی به حداقل برسد.


وی درباره ترویج گفتمان پاسخگویی و دغدغه‌مندکردن اعضای هیئت علمی و دانشجویان نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی گفت: تا وقتی که این بحث در بدنه دانشگاه، در گروه‌های آموزشی، برنامه‌های درسی و اذهان اعضای هیئت علمی و دانشجویان رسوخ پیدا نکند، نتیجه عینی و ملموس نخواهد داشت و لازم است پاسخگویی اجتماعی به طور جدی توسط دانشگاه‌ها در همه سطوح پیگیری شود.


معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدوین نقشه رشد، توسعه و تعالی دانشگاه‌ها و مرجعیت علمی خبر داد و گفت: تدوین نقشه رشد و تعالی و تمایز دانشگاه‌ها گام مهم برای نیل به مرجعیت علمی و از اولویت‌های آموزش پزشکی کشور است. در همین راستا مرکز نصر کلان پروژه تعیین نقاط تمایزی دانشگاه‌ها را انجام داده و بر اساس شاخص‌های علمی و مستندات موجود، نقاط سرآمدی هر دانشگاه احصاء شده است.


حقدوست گفت: در گام بعدی، باید با تعامل با دانشگاه‌ها نقشه راه توسعه و تعالی هر دانشگاه برای رسیدن به مرجعیت علمی تدوین شود. داشتن نقشه راه مدون می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های راهبردی برای توسعه همه‌جانبه دانشگاه‌ها کمک شایانی کند و منجر به توسعه هدفمند و متوازن شود.


وی درباره بین‌المللی‌سازی آموزش پزشکی بیان کرد: تمرکز دانشگاه‌ها، بیشتر روی جذب دانشجوی خارجی در سال‌های اخیر بوده، درحالی‌که بین‌المللی‌سازی مفهوم بسیار وسیع‌تری از جذب دانشجوی خارجی دارد و ما باید در دانشگاه افرادی در تراز بین‌المللی تربیت کنیم که بتوانند در سطح بسیار بالایی مدیریت کنند.


معاون آموزشی وزارت بهداشت از واسپاری مسئولیت برگزاری همایش کشوری آموزش علوم پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: یکی از تصمیم‌های مهم بعد از برگزاری بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی گرفته شد، این بود که وزارت بهداشت خود به طور مستقیم درگیر اجرای این همایش نباشد و مسئولیت برگزاری آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شود. بنابراین مسئولیت برگزاری همایش بعدی آموزش علوم پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واگذار شد.


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب