افول ادامهدار در دانشگاه علمی کاربردی/ خبری از مهارت در دانشگاه مهارتی نیست
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شواهد نشان میدهد هر چه که زمان بیشتری سپری میشود فعالیت دانشگاه علمی و کاربردی محدودتر میشود. محمدحسین امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرد: صلاحیت 93 هزار مدرس در مقاطع مختلف بررسی شد و تنها 35 هزار مدرس توانستند تائیدیههای لازم را دریافت کنند.
پیش از این نیز بسیاری از مراکز این دانشگاه تعطیل شده بودند. به گفته رئیس این دانشگاه؛ تعداد مراکز علمی کاربردی تا قبل از سال ۸۴ به میزان ۳۳۴ مرکز بود. این تعداد تا سال 91 به یک هزار و 71 موسسه رسید. پس از اینکه مصوبه تعطیلی دانشگاههای علمی کاربردی وابسته به نهادهای دولتی از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد، تعداد زیادی از مراکز این دانشگاه تعطیل شدند. همزمان با اجرای مصوبه بررسی کیفیت مراکز این دانشگاه در دستور کار قرار گرفت در نهایت تعداد مراکز این دانشگاه به 600 مرکز رسید.
اقبال کم داوطلبان به دانشگاه علمی کاربردی
با این حال آمار پذیرش دانشجو در این دانشگاه نشان میدهد که همچنان انتخاب اصلی داوطلبان این دانشگاه نیست.
بررسیها نشان میدهد که دانشگاه علمی کاربردی برای امسال ۳۵۰ هزار ظرفیت خالی در نظر گرفته است اما کمتر از ۷۰ هزار نفر در دورههای این دانشگاه ثبتنام کردهاند.
از طرفی در سال کرونایی دانشگاه علمی کاربردی زیرساختهای لازم را برای آموزش دانشجویان به صورت مجازی فراهم نکرده است و همچنان آموزشها حضوری در پیش گرفته میشود. در روزهای اخیر که دانشگاههای استان تهران تعطیل شدهاند همچنان برخی از مراکز دانشگاه علمی کاربردی به کار خود ادامه می دهند این امر اعتراض دانشجویان را برانگیخته است.
مختار جلالی معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی در پاسخ به این اعتراض دانشجویان میگوید که با مراکز متخلف برخورد میشود و این اقدام آنها در رتبهبندی کیفی دانشگاه علمی کاربردی تاثیر گذار خواهد بود. شاید یکی از دلایل افول دانشگاه علمی کاربردی همین مشتریان ناراضی این دانشگاه باشد چراکه بسیاری از دانشجویان این دانشگاه معتقدند آموزشهای مورد نیاز در مراکز علمی کاربردی به آنها ارائه نمیشود و اساتید برای رفع مسئولیت محتویات نظری را به جای محتویات مهارتی ارائه میدهند.
خبری از مهارت در دانشگاه مهارتی نیست
متاسفانه با اینکه این دانشگاه به نام کاربردی را یدک میکشد، همچنان آموزشهای عملی با جدیت در این دانشگاه وجود ندارد و دانشجویان نسبت به این سیاست اعتراض دارند. نبود امکانات لازم در کارگاهها و آزمایشگاهها باعث انتقاد دانشجویان شده است. این دانشجویان معتقدند اگر آموزشها عملی در مراکز علمی کاربردی ارائه نمیشود، پس چرا باید وارد این دانشگاه شد.
به نظر میرسد که دانشگاه علمی کاربردی برای ارتقای درست کیفیت باید آموزشها را متناسب با سیاستهای خود تعریف و اجرایی کند چراکه دانشجویان این دانشگاه توقع دارند مهارت یاد بگیرند. دانشجویان معتقدند برای یادگیری محتواهای نظری میتوانند دانشگاههای دیگر را انتخاب کنند.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/