دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1399 - 00:08
آنا گزارش می‌دهد؛

فعالیت دانشگاه‌های علمی-کاربردی و فنی و حرفه‌ای در ایستگاه آخر/ تعطیلی یا ادغام؛ کدامیک محقق می‌شود؟!

آمار ثبت‌نام‌کنندگان در رشته‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته نشان می‌دهد که ظرفیت پذیرش از متقاضیان پیشی گرفته و به نظر می‌رسد که اکنون زمان مناسبی برای ادغام این دو دانشگاه باشد.
کد خبر : 511873
Saeed Sajjadi 06.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در پایان هفته جاری دو آزمون کاردانی به کارشناسی و کاردانی نظام جدید برگزار می‌شود که با در نظر گرفتن شرکت‌کنندگان و ظرفیت پذیرش آزمون کاردانی به کارشناسی، هر فرد فرصت قبولی در حداقل 5 انتخاب را دارد، یعنی تعداد ثبت‌نام‌کنندگان یک‌پنجم ظرفیت پذیرش است.  


براساس آمارهای آزمون کاردانی به کارشناسی از مجموع ۴۶ هزار و ۶۹۷ نفری که در این دوره ثبت نام کرده‌اند تعداد ۴۰ هزار و ۴۱۱ نفر در رشته‌های با آزمون و تعداد ۶ هزار و ۲۸۶ نفر در رشته‌های بدون آزمون ثبت نام کرده‌اند.


ظرفیت پذیرش در کاردانی به کارشناسی سال ۹۹ تعداد ۲۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر است که از این ظرفیت تعداد ۱۵۷ هزار و ۷۰۵ به رشته‌های با آزمون اختصاص دارد و تعداد ۶۹ هزار و ۹۹۵ نفر به رشته بدون آزمون اختصاص دارد.




بیشتر بخوانید:


دانشگاه‌ غیرانتفاعی در سراشیبی سقوط/ ادغام برای جلوگیری از زیان بیشتر واحدهای دانشگاهی




در آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی نیز 40 هزار و 27 نفر زن و 51 هزار و 60 نفر مرد ثبت‌نام کرده‌اند و ظرفیت پذیرش رشته‌های با آزمون فنی و حرفه‌ای 151 هزار و 829 نفر و ظرفیت پذیرش رشته‌های بدون آزمون 101 هزار و 656 نفر است.


این آمارها نشان می‌دهد که با وجود ظرفیت پذیرش کافی متقاضی چندانی برای این رشته‌ها وجود ندارد. در کشور دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌های مهارتی هستند که هر ساله بسیاری از ظرفیت پذیرش این دو دانشگاه خالی می‌ماند.


شاید شناخت رشته‌ها در این میان کمی ابعاد ماجرا را نشان دهد. در دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۳۹۹ در ۱۶ کدرشته امتحانی تکنولوژی اتاق عمل، بهداشت عمومی، تکنولوژی پرتوشناسی، علوم آزمایشگاهی، مامایی، هوشبری، فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی، برق، کامپیوتر، معماری، مکانیک، مهندسی اجرایی عمران، علوم ورزشی، حسابداری، تکنولوژی و طراحی دوخت و هنرهای تجسمی رشته‌های با آزمون هستند.


همانطور که مشاهده می‌شود که متقاضیان این رشته‌ها به‌راحتی می‌توانند در بسیاری از دانشگاه‌های کشور در دوره کارشناسی پیوسته این رشته‌ها پذیرفته شوند.


همچنین پذیرش دانشجو در ۴۷ کدرشته امتحانی دوره کاردانی به کارشناسی صرفاً با سوابق تحصیلی (معدل کل مقطع کاردانی) صورت می‌گیرد.


برای داوطلبانی که در این رشته‌های امتحانی ثبت‌نام و انتخاب رشته کرده‌اند کارت شرکت در آزمون صادر نخواهد شد. در کدرشته‌های مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، مهندسی بهداشت محیط، ساخت پروتزهای دندانی، مدارک پزشکی، ایمنی صنعتی و محیط کار، ساخت و تولید، صنایع چوب و کاغذ-سازه‌های چوبی، صنایع شیمیایی، مواد، معدن، نقشه برداری، شهرسازی، صنایع نساجی، مهندسی آبیاری، مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست، پرورش طیور، پرورش گاو و گاومیش، تولیدات دامی، تولیدات گیاهی، جنگلداری، شیلات، چوب شناسی و صنایع چوب، علوم و صنایع غذایی، گیاه پزشکی، ماشین‌های کشاورزی، مرتع و آبخیزداری، بازیافت، آمار، آموزش ریاضی، آموزش دینی و عربی، آموزش راهنمایی و مشاوره، زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، آموزش علوم تجربی، آموزش و پرورش ابتدایی، باستان شناسی، تربیت معلم قرآن کریم، علوم انتظامی، علم اطلاعات و دانش شناسی، مدیریت، حقوق قضایی- علوم ثبتی، صنایع دستی، مرمت و احیای بناهای تاریخی، نوازندگی ساز ایرانی، طراحی پوشاک، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت مواد غذایی با منشاء دامی آزمون برگزار نخواهد شد.




بیشتر بخوانید:


حال خراب «علمی-کاربردی» در سطح اول آموزش کشور/ «امید» به چه می‌اندیشد؛ ادغام، اعلام ورشکستگی یا ادامه حیات؟




لیست این رشته‌ها هم نشان می‌دهد که بسیاری از دانشگاه‌ها کارشناسی پیوسته این رشته‌ها را دارند و به نظر می‌رسد که علاقه‌مندان این رشته‌ها جذب سایر دانشگاه‌ها می‌شوند.


برنامه‌ای برای ادغام دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با علمی کاربردی وجود ندارد


از طرفی وزارت علوم طرح ساماندهی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را در دستور کار دارد بنابراین انتظار می‌رود یا تغییری در رویکرد این دو دانشگاه ایجاد کرده یا اینکه دو دانشگاه را با یکدیگر ادغام کند.


در این باره ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید به هر حال شباهت‌هایی میان دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد. این دو دانشگاه مسائل مربوط به آموزش عالی مهارتی را ترویج می‌دهند و با این رویکرد دانشجو تربیت می‌کنند؛ دانشگاه علمی و کاربردی بر روی مهارت‌های خاص کار می‌کند و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه مهارت‌های عام و مشاغل غیرفعال، متمرکز است.


ابراهیم صالحی عمران


به گفته رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ دانشگاه علمی و کاربردی در رشته‌هایی وظیفه تربیت دانشجو را دارد که یک‌بار پذیرش در آن صورت می‌گیرد، رسالت این دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص برای رفع نیازهای واحدهای تولیدی، خدماتی، کشاورزی و صنعتی است.


صالحی‌عمران می‌افزاید دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر روی مهارت‌های عام کار می‌کند که زمینه دانشی دارند و حرفه‌هایی که در درازمدت مورد نیاز اساسی است ولی در عین حال زمینه‌های اشتراک خیلی خوبی میان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی وجود دارد و می‌توانستند یک‌جوری کنار هم باشند؛ اما در حال حاضر برنامه‌ای برای ادغام آن‌ها وجود ندارد و هرکدام رسالت‌های خاص خود را دارند.




بیشتر بخوانید:


ادغام دانشگاه‌ها از طرح تا واقعیت/ عزم وزارت علوم برای تجمیع مؤسسات زیان‌ده جزم می‌شود؟




به اعتقاد رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای؛ در حقیقت دانشگاه علمی و کاربردی بخش خصوصی آموزش عالی و مهارتی تلقی می‌شود، در دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش‌ها رایگان است، اما در علمی کاربردی به هر حال مبتنی بر شهریه است و اینها تفاوت‌هایی است که بین این دو وجود دارد.


قطعاً وقتی بخش خصوصی می‌تواند دوام بیاورد که متقاضی و مزیت رقابتی داشته باشد اکنون که ظرفیت‌ها از متقاضیان پیشی گرفته دیگر رقابت معنایی ندارد و وقتی ظرفیت یک دانشگاه رایگان خالی می‌ماند چرا داوطلبان باید به بخش خصوصی مراجعه کنند؟


با این حال باید برای این دو دانشگاه که کاملاً موازی به فعالیت خود ادامه می‌دهند فکری شود تا از هدررفت منابع کشور جلوگیری شود. 


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته