دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1399 - 16:12

آخرین وضعیت بازپس‌گیری املاک شهرداری تهران

بالاخره در سال پایانی دوره پنجم مدیریت شهری، شهرداری تهران گزارش املاک واگذار شده شهرداری را به شورای شهر ارائه کرد تا پارلمان شهری بررسی‌های خود را در ارتباط با انحرافات انجام شده در این واگذاری‌ها انجام و نتایج آن را اعلام کند.
کد خبر : 521570
شهرداری+تهران.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، یکی از موضوعاتی که همواره شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم  بر آن تأکید داشت تا به‌صورت ویژه در دستور کار شهرداری قرار گیرد موضوع املاک واگذار شده شهرداری بود؛ موضوعی که با عدم ثبات در مدیریت شهری به‌ویژه انتخاب شهردار همواره با تأخیر مواجه شد تا این‌که پیروز حناچی شهردار تهران در روزهای پایانی شهریور ماه در قالب یک پیام توئیتری گزارشی کوتاه از بازپس‌گیری املاک شهرداری ارائه کرد.


نیمه اول مهر ماه موعد گزارش شهرداری به شورا در خصوص بازپس‌گیری املاک


در متن این پیام توئیتری آمده است: «در راستای حفاظت از بیت‌المال، اقدامات لازم برای بازپس‌گیری املاک شهرداری تهران از طریق سازمان املاک و مستغلات و کمیسیون بند۶ ماده ۵۵ مستمراً در حال انجام است.
‏تاکنون حدود ۲۰۰۰ ملک تعیین تکلیف شده و ۴۰۰ مورد با پیگیری‌های قانونی بازپس‌گیری شده‌ است.
در مورد تعدادی از املاک هم قوه قضائیه راساً پی‌گیر موضوع است.
‏گزارش اقدامات و لایحه‌ مربوطه، نیمه اول مهر به شورای شهر ارائه خواهد شد.
‏جلسات هم‌اندیشی شورا و شهردار محل مناسبی برای بررسی و رفع کاستی‌های احتمالی در این‌باره و هماهنگی بیشتر جهت سرعت‌بخشی به روند اقدامات خواهد بود.»


منطقه یک دارای بیشترین انحراف در واگذاری املاک شهرداری


محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران چند روز پس از خبر شهردار تهران ضمن اشاره به برگزاری جلسات برای دریافت گزارش‌های سازمان املاک شهرداری در خصوص املاک واگذار شده شهرداری تهران عنوان کرد که حدود یک هزار و 904 مورد از املاک شهرداری تهران تاکنون واگذار شده که ۸۰۳ مورد املاک در اختیار معاونت اجتماعی شهرداری، ۱۵۳ ملک در اختیار نهادها  از جمله نهادهای نظامی، انتظامی، ۱۷۶ مورد در حال بهره‌برداری مذهبی در قالب مساجد و حسینیه است. در این میان ۳۱۸ مورد از املاک واگذار شده دارای انحراف است.


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران فراوانی املاک واگذار شده شهرداری تهران براساس توزیع مناطق نیز بیان می‌کند مناطق چهار، یک، دو، پانزده و دوازده به ترتیب با 167، 146، 137، 125 و 120 مورد بوده است که بیشترین تخلفات و انحرافات در واگذاری در مناطق یک با 52 مورد، هفت با 27، چهار با 25 و منطقه 10 با 25 مورد بوده است.


ارائه املاک شهرداری که در اختیار سپاه و بسیج است اعلام می‌شود


سالاری در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در ارتباط با جلسات مربوط به املاک واگذار شده شهرداری نیز عنوان کرد که سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران،گزارش برآورد ارزش دارایی مجموعه املاک واگذار شده و باز پس گرفته شده را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند و شهرداری لایحه‌ای پیشنهادی را در راستای اصلاح بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری به عنوان پیوست  ساماندهی املاک به شورا بیاورد.
 
گفتنی است براساس گزارش شورای اسلامی شهر تهران مقرر شده سازمان املاک لیست بهره برداران  ۴۳۳ ملکی که تحت عنوان املاک در دست بررسی در کمیسیون بند  ماده ۵۵ و لیست کامل املاک در اختیار بسیج و سپاه است را به شورای اسلامی شهر ارائه دهد.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته