دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1399 - 14:28

چه کسی مقصر اصلی گرانی دلار است؟

برخی اصلاح‌طلبان که هرگز خود را مقصر افزایش قیمت ارز نمی‌دانند، در یک اظهارنظری عجیب و به‌دوراز تفکر، علت افزایش قیمت ارز را به عدم تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیوند زده‌اند.
کد خبر : 521528
9.JPG

به گزارش گروه رسانه‌های‌دیگر خبرگزاری آنا، برخی اصلاح‌طلبان که هرگز خود را مقصر افزایش قیمت ارز نمی‌دانند، در یک اظهارنظری عجیب و به‌دوراز تفکر، علت افزایش  قیمت ارز را به عدم تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیوند زده‌اند. این ادعای غیرمنطقی را باید در راستای تخریب نهادهای حاکمیتی تفسیر کرد. جریان اصلاحات با مطرح کردن چنین ادعاهایی می‌خواهد به‌نوعی از عملکرد ناکارآمد خود فرار کند.


در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶، حجت‌الاسلام حسن روحانی وعده کنترل نرخ ارز را به مردم داده بود و حتی برای این‌که مردم را بترساند تا به رقیب او رأی ندهند، ادعا کرده بود که در صورت انتخاب رقیب مقابل قیمت دلار به پنج هزار تومان افزایش خواهد یافت، اصلاح‌طلبان و رسانه‌های وابسته به این جریان به‌عنوان مهم‌ترین حامی دولت تدبیروامید، این جمله حسن روحانی را در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و نیز بنرهای تبلیغاتی منتشر کردند.


رئیس‌دولت یازدهم و حامیان اصلاح‌طلب او با دوقطبی کردن فضای سیاسی جامعه و سرمست از امضای برجام، موفق شدند فاتح دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شوند، اما دیری نپایید که دلار افسار پاره کرد و از سوی دیگر آمریکا بعد از ماه‌ها کش‌وقوس به‌طور رسمی از برجام خارج شد.


اصلاح‌طلبان که در آن روزها مردم را از دلار پنج‌هزارتومانی می‌ترساندند و از این طریق موفق به کسب رأی شده بودند، امروز خود را در برابر دلار ۳۰ هزارتومانی می‌بینند؛ بنابراین به هر دری می‌زنند تا دیگران را مقصر جلوه دهند؛ به قول معروف دست پیش را می‌گیرند تا پس نیفتند.


آن‌ها با حمله به جریان سیاسی مقابل قصد دارند تا این جریان را مسئول التهابات بازار ارز جلوه ‌دهند و هرازگاهی هم، انتقاد از نهادهای حاکمیتی و دولت را چاشنیِ کارشان قرار داده‌اند.


اخیراً برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب به‌جای اینکه علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت ارزهای خارجی را در ناکارآمدی دولت، نگاه به غرب، رویگردانی از توان داخلی و نیز برنامه‌ریزی‌ها و خط‌دهی‌های بی‌پشتوانه بدانند، علت اصلی افزایش قیمت ارزهای خارجی به‌خصوص دلار را به عدم تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گره زده‌اند.


اصلاح‌طلبان در حالی این ادعا را مطرح می‌کنند که مدت‌هاست بحث FATF و لوایح مرتبط با آن مطرح نیست و حتی این موضوع از یادها رفته بود، اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و همچنین در راستای پروژه تخریب، ارعاب و نیز مقصرسازی بعد از حمله به شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام را هدف قرار داده‌اند و این نهاد حاکمیتی را مقصر اصلی افزایش قیمت دلار معرفی می‌کنند؛ درحالی‌که بنا به گفته کارشناسان مسائل اقتصادی، افزایش قیمت دلار به عوامل مهمی مانند کم‌اهمیت دانستن صادرات غیرنفتی، وابستگی دولت به تعامل با غرب، نبود عزم جدی دولت برای جایگزین کردن سایر ارزهای خارجی با دلار و بی‌برنامگی او بازمی‌گردد.


براساس این گزارش؛ شواهد و قرائن نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان در بن‌بستی قرارگرفته‌اند که برای برون‌رفت از آن به هر ریسمانی چنگ می‌اندازند و برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که کدام نهاد یا شخص را تخریب کنند و این مسئله نشان می‌دهد که این جریان سیاسی به‌شدت از تحولات جاری کشور و جهانی عقب‌ مانده و درک صحیحی از رخدادها ندارد؛ پس ارتباط افزایش قیمت دلار به عدم تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بهتر است در حد یک مزاح سیاسی دانست که از زبان اصلاح‌طلبان بیان شده و نباید این ادعای به‌دوراز فکر و عجیب را خیلی جدی گرفت.


منبع:رسالت


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته