دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1399 - 15:39

شهدای اهل قلم چه کسانی هستند؟

از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در بین شهدای انقلاب نویسنده، خبرنگار و اهل قلم هم وجود داشت که در ادامه با چند تن از این شهدا آشنا می‌شوید.
کد خبر : 521222
دفاع مقدس.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بدون شک قلم یکی از نعمت‌های بی‌پایان و بی‌بدیل الهی است که پروردگار لوح و قلم، موهبت برخورداری از آن را از پگاه ازل در سرنوشت آدمی رقم زده است و همواره جهت هدایت بشر به سوی مرزهای تعالی و معرفت الهی قلم را سفارش نموده است. در میان شهدا هم تعدادی نویسنده، خبرنگار و اهل قلم وجود دارد که در ادامه با چند تن از این شهدا آشنا می‌شوید.


شهید سید مرتضی آوینی


معروف‌ترین شهید اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی معروف سید شهیدان اهل قلم است. آوینی در شهریور سال ۱۳۲۶ در شهر ری متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلمسازی پرداخت.


شهید آوینی


شهید آوینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلمسازی پرداخت و در کنار آن تحقیقات و مباحثات و مقالات بسیاری در مطبوعات منتشر کرد. از مهم‌ترین آثار مکتوب شهید آوینی می‌توان به «آئینه جادو»، «توسعه و مبانی تمدن غرب»، «فردایی دیگر»، «رستاخیز جان»، «آغازی بر یک پایان» و «فتح خون» اشاره کرد.


سید مرتضی آوینی، بیستم فروردین ۱۳۷۲ در فکه و در حال ساخت مجموعه مستند و تلویزیونی روایت فتح، بر اثر برخورد با مین‌های باقیمانده از زمان جنگ به شهادت رسید. پس از شهادت، رهبر انقلاب شخصاً در مراسم تشییع او شرکت کرد و لقب «سید شهیدان اهل قلم» را به او داد اینگونه بود که به پاسداشت هنر متعهد او روز شهادتش به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامیده شد.


شهید مهدی رجب بیگی


شهید مهدی رجب بیگی در بهمن سال ۱۳۳۶ در شهر دامغان بدنیا آمد و دوران كودكی و نوجوانی را به همراه خانواده اش در تهران سپری كرد. در محله های فقیر نشین تهران، طعم فقر و محرومیت را از همان آغاز نوجوانی به وی چشاند.


شهید رجب بیگی در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه فنی دانشگاه تهران شد و در رشته مهندسی راه و ساختمان به تحصیل مشغول گشت.



روز پنجم مهر ۶۰ كه جنایتكاران منافق با اسلحه در تهران به مردم و پاسداران مردمی انقلاب اسلامی حمله بردند و به كشتار آنان دست زدند «رجب بیگی» قهرمان با سلاح گرم به مقابله با آنان شتافت و در راه دفاع از آرمانهای اسلامی خویش و دفاع از مظلومیت و فروتنی خلق خویش به سر منزل مقصود شتافت. 


شهید محمد رضا فتاحی


شهید در سال 1337 در روستای لر از توابع شهرستان اسلام آباد غرب دیده به جهان گشود تحصیلات خود را در اسلام آباد آغاز نمود و در سال 1356 با اتمام تحصیلات متوسطه در رشته پزشکی دانشگاه مشهد پذیرفته شد. 



پس از پیروزی انقلاب در سازماندهی و تشکیل جهاد سازندگی، کمیته بهداشت و درمان در سطح روستاها و نهضت سواد آموزی حضوری فعال داشت. با توجه به وقفه ای که در امر تحصیل وی به علت انقلاب فرهنگی روی داده بود در سال 1365 موفق به اخذ دانشنامه دکتری در رشته پزشکی شد سپس به عنوان پاسدار وظیفه در جبهه های نبرد شرکت کرد و به مداوای مجروحین جنگ پرداخت. در همین ایام با سمت ریاست بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام به خدمات خود به قشر محروم و مستضعف جامعه داد، سرانجام پس از هجده ماه تلاش در شغل مقدس پزشکی در تاریخ 24 دی ماه 1366 در عملیات ظفر 5 به علت سقوط بالگرد در منطقه کردستان به درجه رفیع شهادت نائل گردید.


شهید کامبیز (یوسف) ملک شامران


شهید کامبیز (یوسف) ملک شامران در سال 1341 در تهران به دنیا آمد. در سال‌های اول زندگی‌اش کودکی باهوش، سرزنده، پر جنب و جوش و در عین حال با ادب و با ایمان بود. او علاقه زیادی به ادبیات و نقاشی داشت و در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این رشته‌ها فعالیت داشت. این علاقه و این ارتباط باعث شد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید ملک شامران به همکاران کانون بپیوندد و در آنجا برای کودکان داستان بنویسد.



با حمله عراق به ایران و شروع جنگ تحمیلی، یوسف به جبهه رفت تا از میهن و انقلاب در برابر هجوم دشمنان دفاع کند. اما حضور در جبهه باعث نشد که همکاری با کانون را رها کند. او در مواقعی که به مرخصی می‌آمد با کانون در ارتباط بود و همچنان برای کودکان کار می‌کرد. تا آن که سرانجام در روز هفدهم اردیبهشت سال 1361 در جاده اهواز خرمشهر به شهادت رسید.


شهید محمود صارمی


شهید محمود صارمی متولد ۱۳۴۷، خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف افغانستان بود که در سال ۱۳۷۷ در جریان حمله طالبان به دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف شهید شد.


محمود صارمی


شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد شهادت محمود صارمی، ۱۷ مرداد را به پاس قدردانی از این مقام «روز خبرنگار» نامید.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
ماهرخ
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
۰
این مطلب‌خیلی مفید بود ممنون از شما??
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
۰
خیلی مطلب زیبایی بود
ممنون از نویسنده
هلدینگ شایسته