مبنای قیمتگذاری خودروها چیست؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، التهابات قیمتی در بازار خودرو از سال 97 با افزایش تحریمهای آمریکا آغاز شد که موجب افت شدید تولید خودرو شد.
عدم تعیین قیمتهای جدید برای خودروسازان نیز به این مسئله دامن زد که موجب کاهش شدید تولید و عرضه خودرو از حدود یک میلیون و دویست هزار دستگاه به زیر 800 هزار دستگاه شد. در این مدت راهکارهایی مانند عرضه خودرو با قیمتهای 5 تا 10 درصد حاشیه بازار اجرا شد اما موفقیت آمیز نبود.
جهشهای قیمتی در بازار خودرو از اواخر سال 98 تشدید شد همچنین سال 99 نیز بازار خودرو با افزایش شدید قیمتی آغاز شد که سرانجام وزارت صمت برای قیمتگذاری برای تولیدات خودروسازان داخلی تصمیمات جدیدی گرفت.
یکی از تصمیمات مهم انتخاب شورای رقابت به عنوان متولی تعیین سازوکار فروش و قیمتگذاری خودرو بود زیرا تا آن زمان مرجع قیمتگذاری خودروهای تولیدی توسط دو خودروساز ایران خودرو و سایپا نامشخص بود. شورای رقابت نیز مبنای تعیین قیمت خودروها را قیمت نهادههای تولیدی خودرو که براساس تورم اعلامی بانک مرکزی افزایش مییابد و همچنین سود متعارف حدود 5 تا 10 درصد بیان کرده است.
در سازوکار تعیینشده توسط شورای رقابت، خودروسازان اجازه دارند هر سه ماه یک بار با مجوز شورای رقابت براساس میزان تورم و قیمتهای جدید نهادههای موردنیاز خودروسازان، قیمتها را تغییر دهند.
از ابتدای امسال با اجرایی شدن روش جدید قیمتگذاری خودرو، قیمت انواع خودرو 3 مرتبه افزایش پیدا کرده که موجب نارضایتی مردم شده است این افزایش قیمت به قیمتهای بازار خودرو نیز دامن زده و این بازار را با مشکل مواجه کرده است.
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/