دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1399 - 09:59

پاسخ به سوالات متداول دانشجویان دانشگاه آزاد؛ از انتخاب واحد تا فارغ التحصیلی

سخنگوی دانشگاه آزاد به سوالات پر تکرار دانشجویان این دانشگاه درباره مشکلات شهریه، انتخاب واحد، ثبت نمرات، فارغ التحصیلی و ... پاسخ داد.
کد خبر : 520796
unnamed.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های‌دیگر خبرگزاری آنا، احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد و معاون پارلمانی و امور مجلس دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه بزرگ علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و اجتماعی است و منطبق بر داده‌هایی که در جامعه وجود دارد و فعل و انفعالاتی که در زمینه علمی کشور وجود دارد باید خودش را تطبیق بدهد.


او ادامه داد: دانشگاه آزاد با بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی، ۱۱۲ واحد آموزشگاهی، ۷۰۰ مدرسه، یک میلیون دانشجو، ۲۴ هزار هیات علمی، ۴۵ هزار عضو هیات علمی حق التدریس و شبکه‌های بزرگ آزمایشگاهی و کارگاهی و بیش از ۶ میلیون فارغ التحصیل بزرگترین دانشگاه منطقه است. بر اساس همین جایگاه بزرگ منطقه‌ای فعالیت‌های این دانشگاه باید مورد رصد، آمایش و بررسی قرار بگیرد و در نهایت جایگاه خود را به دانشگاه‌های رتبه اول و دوم برساند.


حیدری به بیان توضیحاتی درباره ۶ سوال پر تکرار دانشجویان این دانشگاه پیرامون شهریه، انتخاب واحد و مشکلات سامانه آموزشیار پرداخت که در ادامه می‌خوانید.


علت راه اندازی سامانه آموزشیار و پدید آمدن این حجم از مشکلات برای دانشجویان چیست؟


حیدری: دانشگاه آزاد در راستای عمل به این وظیفه خود، سال گذشته سامانه پایش پژوهشیار یکپارچه را راه اندازی کرد. برای شروع هر کار جدیدی معمولا مقاومت‌های به وجود می‌آید و دانشجویان معمولا با تغییرات در مقابل سیستمی که به آن آشنا هستند، مقاومت می‌کنند. البته در سامانه پیشین دانشگاه «سیدا» هم مسائل و مشکلاتی برای انجام امور پایان نامه و تز دکتری وجود داشت.


بیش از ۱۴ تا ۱۵ هزار موضوع تز دکتری و پایان نامه در این سامانه پایش پژوهشیار با توجه به نیاز جامعه و مسئله محوری بارگذاری شده و دانشجویان می‌توانند با توجه به منطقه مورد نظر خود اقدام به انتخاب موضوع کنند. بعد از راه اندازی این سامانه پایش با توجه به رصد مشکلاتی که دانشجویان ۴۰۰ واحد دانشگاهی با آن مواجه بودند به فکر ایجاد یکپارچگی در امور مالی و شهریه، یکپارچگی سرفصل‌ها و دروس، یکپارچگی آموزش و انتخاب واحد افتادیم.


یکی دیگر از دلایل راه اندازی سامانه «سیدا» تخلفات احتمالی موجود در سامانه آموزشیار بود که باید کنترل و رصد می‌شد. بر این اساس بود که تصمیم به راه اندازی سامانه جامعی گرفتیم که یک میلیون دانشجوی دانشگاه در این سامانه امور مربوط به دانشگاه را انجام دهد و سازمان مرکزی بر تمام امور نظارت داشته باشد.


دانشگاه آزاد در شبکه جدیدی که تاسیس کرده با توجه به اینکه مسائلی را همانند آموزش و یادگیری عمیق، کیفیت و کارآمدی، حرکت به سمت اشتغال محوری، کارآفرینی و مهارت آموزی، فعال کردن ظرفیت‌های منطقه ای، حضور در بین سایر دانشگاه‌های منطقه به عنوان یک دانشگاه حل مسئله را مد نظر قرار داده است و باید بتواند به صورت یکپارچه بر سیستم خود نظارت داشته باشد همچنین از ظرفیت یک میلیون دانشجوی دانشگاه برخوردار شود.


بیش از یک و نیم سال روی سامانه آموزشیار کار شد و در تابستان به مرحله اجرا رسید؛ این سامانه با تمام مشکلاتی که داشت ایجاد شد و در حال یکپارچه سازی است. در اغلب واحد‌های دانشگاهی سوالات و ابهاماتی درباره این سامانه وجود داشت که یک تیم ۳۰ نفره از تمام استان‌های کشور به تهران اعزام شدند و به سوالات آن‌ها پاسخ دادند.


ترم قبل شهریه را واریز کردیم، ولی هم اکنون با ورود به سامانه با اخطار عدم پرداخت شهریه مواجه می‌شویم؟


حیدری: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد دانشجویان توانسته اند انتخاب واحد و شهریه ثابت را واریز کنند.


بیش از ۳ ماه است که امکان صدور مدرک وجود ندارد و دانشجویان بلاتکلیف مانده اند؟


حیدری: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دانشجویان ما فارغ التحصیل شده اند. به تمام دانشجویان اطمینان می‌دهیم که سامانه مشکلی ندارد و انتخاب واحد تمام دانشجویان را انجام داده و اجازه نمی‌دهیم کار حتی یک دانشجو روی زمین بماند.


واحد‌های دانشگاهی حق ندارند حتی به یک دانشجو بگویند که وقت انتخاب واحد تمام شده و امکان آن وجود ندارد. معاونین آموزشی موظفند به تماس‌های دانشجویان پاسخ بدهند.


قبل از مهر ابلاغیه‌ای ارسال شد که کار‌های دانشجویان برای فارغ التحصیلی باید بدون معطلی انجام شود. واحد‌های دانشگاهی باید اطلاعات آن‌ها را از سیدا دریافت کنند و کار‌های فارغ التحصیلی را انجام و سپس اطلاعات را به آموزشیار منتقل کنند.


در مرداد فارغ التحصیلی دانشجویان عقب افتاده بود که هم اکنون امور مربوط به فارغ التحصیلی در حال انجام است علاوه بر این مصوب شده است که برای جلوگیری از تاخیر در صدور مدرک، امور فارغ التحصیلی در خارج از سامانه آموزشیار انجام شود؛ هم اکنون هیچ دانشجویی با مشکل دراین زمینه مواجه نیست و اگر مشکلی وجود دارد دانشجو به واحد دانشگاهی مراجعه کند.


البته برخی از مشکلات دانشجویان مربوط به دروس پیش نیاز و هم نیاز یا مسائل مالی مربوط است و تمام مشکلات به سامانه آموزشیار مربوط نیست. واحد‌های دانشگاهی نباید عدم صدور مدرک را به سامانه آموزشیار ربط بدهند.


در فرصت انتخاب واحد نتوانستیم واحد‌های لازم را اخذ کنیم. آیا امکان آن در حذف و اضافه فراهم می‌شود؟


حیدری: حذف و اضافه از ۱۹ مهر آغاز و تا ۲۴ همین ماه ادامه دارد. برای دانشجویان این امکان را فراهم کرده ایم که یک بار دیگر واحد‌هایی را که مدنظرشان است کاهش یا افزایش دهند. کسانی هم که تاکنون نتوانسته اند انتخاب واحد انجام دهند با کمک پشتیبانان آموزشیار به آن‌ها کمک می‌شود که اقدام به انتخاب واحد کنند.


نمرات بعد از گذشت چندین ماه از اتمام زمان امتحانات هنوز اعلام نشده است؟


حیدری: بیش از ۸ میلیون نمره در سامانه ثبت شده و سایر نمرات نیز در حال ثبت شدن است. دانشجویان نگرانی بابت این موضوع نداشته باشند.


شهریه‌های دانشگاه بسیار افزایش پیدا کرده است؟


حیدری: در شهریه ترم جدید، هیات امنا تصمیم گرفت که شهریه دانشگاه آزاد را هیات امنای استانی تعیین کنند و با توجه به شرایط کرونا تصمیم خوبی بود، زیرا برخی از استان‌ها درآمدشان خیلی کاهش پیدا کرده و برخی برخوردار‌تر هستند. خیلی از شغل‌ها به واسطه کرونا شغلشان را از دست دادند. برای ثبت نام همه توانستند با شهریه ثابت ثبت نام کنند در صورتی که در ترم‌های قبلی بر اساس تعداد واحد و شهریه ثابت و متغییر مبالغ تعیین می‌شد و بعد دانشجو ثبت نام می‌کرد.


هیچ دانشجویی به دلیل اینکه توان پرداخت شهریه متغییر را نداشته از ثبت نام و انتخاب واحد محروم نشده است. حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد درآمد‌های دانشگاه از محل شهریه است و شرایط کرونایی درآمد‌های غیر شهریه‌های دانشگاه را تعطیل و خسارت زیادی به دانشگاه وارد کرد.


برای سال جدید یکسان افزایش شهریه نداریم. سه شرط کاهش، ثبات و افزایش را برای شهریه ترم جدید گذاشته ایم به این صورت که در خیلی از واحد‌ها و رشته‌ها شهریه می‌تواند بسته به نوع رشته و واحد کاهشی یا افزایشی باشد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب