دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مهرتایید رئیس جمهور بر اطلاعات مرکز آمار

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، مرجع رسمی اعلام آمار در کشور مرکز آمار ایران است، اما اختلاف آمار منتشر شده از سوی این مرکز با آمار بانک مرکزی همواره محل سوال بوده‌ است.
کد خبر : 5203

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، از چند سال پیش که مرکز آمار ایران به طور رسمی نرخ تورم را اعلام می‌کند، همواره تفاوت قابل توجهی میان شاخص تورم اعلامی از سوی این مرکز با تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مشهود بوده‌ است.


این در حالی است که قانون برنامه پنجم توسعه، مرکز آمار ایران را متولی اصلی و مرجع دقیق انتشار آمار در کشور می‌داند و بنابراین از نظر قانونی، آمار بانک مرکزی قابل استناد نیست.


این تفاوت آمار به دلیل نحوه محاسبه متفاوت، سبد مبنای محاسبه آمار و نیز فرمول متفاوت محاسبه نرخ تورم از سوی این دو نهاد است، اما روز گذشته رئیس‌جمهوری با اظهارنظر خود بر اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران مهر تایید زد.


بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران از تورم 12 ماه منتهی به بهمن منتشر کرده است، تغییر تورم نقطه به نقطه این ماه به نسبت ماه مشابه سال گذشته صفر بوده‌است. این در حالی است که آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی تثبیت این شاخص را نشان نمی‌دهد.


نکته قابل توجه دیگر در این میان این است که آمار منتشرشده از سوی هر دو نهاد، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم 12 ماه منتهی به بهمن ماه تغییر 14.4 و 16.2 درصدی را نشان می‌دهد،‌ در حالی که برخی رسانه‌ها به اشتباه اظهارنظر رئیس‌جمهوری مبنی بر صفر شده تغییر نرخ تورم نقطه به نقطه را به منزله صفر شدن نرخ تورم تلقی کرده و بر روی آن گزارش‌های جانب‌دارانه‌ای منتشر کرده‌اند.


بر اساس مفاهیم علم اقتصاد، تورم صفر به معنی عدم افزایش قیمت‌ها و در نتیجه بی‌تفاوتی مردم به خرید است که نتیجه آن چیزی جز رکود تولید نیست، در حالی که آن چه در ماه بهمن رخ داده، تغییر نکردن نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه سال جاری به نسبت بهمن سال گذشته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته