دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1399 - 10:35

بررسی کاربردهای طلا از صنعت تا پزشکی

کاربرد طلا بیش از آن چیزی است که فکر می کنید و فقط برای ساخت جواهرات نیست و صنایع و پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش به بررسی کاربرد طلا پرداخته ایم.
کد خبر : 519926
کاربرد-طلا1.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، طلا یک عنصرنرم و چکش خوار است. طلا به صورت خالص مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای اینکه استحکام لازم را داشته باشد آن را با فلزاتی همچون: مس، روی، نقره، نیکل و ....می سازند.


طلا یک فلز گرانبهاست و به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد.


مزایا استفاده از طلا



  •  دارای عمر زیاد

  • شکل پذیری بالا

  •  سختی بالا

  • سازگاری با محیط زیست


کاربردهای طلا


طلا فقط در ساخت زیور آلات نقش ندارد بلکه در کارهای دیگری که در این مطلب به آن پرداخته ایم نیز کاربرد دارند.


طلا در صنایع فضایی


طلا به عنوان یک رسانا و متصل کننده در بخش های فضایی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین بخش هایی از وسایل فضایی به وسیلع فیلم پلی استری از طلا پوشیده شده اند.


طلا به عنوان یک روان ساز در بخش های مکانیکی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در خلا روانساز ها تبخیر شده  و درهم می شکنند ولی طلا دارای قدرت برش خیلی کمی است.


کلاه ایمنی فضانوردان از فیلم نازکی از طلا پوشیده می شود چون این فیلم اشعه خورشیدی موجود در فضا را منعکس کرده و مانع آسیب دیدن چشم و پوست می شود.


طلا در صنایع غذایی


طلا به صورت یک افزودنی به خوراکی ها و نوشیدنی ها افزوده می شود. به عنوان مثال می توان به برگ طلا اشاره کرد که بصورت گرد یا پوسته پوسته در پخت یا برای تزدین روی غذا یا نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.


مشهورترین نوشیدنی طلا که به آب طلا معروف است یک نوشیدنی سنتی آلمانی است که دارای اندکی برگ طلا است.


البته لازم به ذکر است که طلا جایگاهی در ساختار شیمیایی بدن انسان نداشته و مزه و ارزش غذایی ندارد.


طلا در الکترونیک


مهمترین استفاده طلا در صنعت، استفاده آن در صنایع الکترونیک است. وسایل الکترونیکی در حالت جامد و با ولتاژهای بالا به آسانی در نقاط تماس فرسایش یافته وزنگ می زند.


خاصیت رسانایی بالای طلا  در هدایت جریان الکتریکی و مقاومت آن در برابر خورندگی و زنگ زدن جزو مهمترین ویژگی طلا در صنعت است.


در هر وسیله ای که تصور می کنید طلا به مقدار کمی وجود دارد. استفاده از طلا در موبایل‌ها، ماشین حساب‌ها، وسایل دیجیتالی، جی پی اس‌ها و همچنین  وسایل الکترونیکی بزرگ مانند تلویزیون‌ها، کامپیوترها و ابر پردازشگرها را شامل می‌شود.


کاربرد طلا در عصر حاضر


طلا در پزشکی


طلا جهت درمان بیماری ها و سرطان مورد استفاده قرار می گیرد و در سالهای اخیر استفاده از این آلیاژ در علم پزشکی بسیار مورد توجه بوده است.


استفاده از ذرات نانو طلا در درمان سکته قلبی و سرطان دهانه رحم و همچنین تشخیص بیماری مالاریا و ایدز از جمله کاربردهای طلا در پزشکی است.


دندان پزشکی


هرچند طلا هزینه زیادی دارد اما به دلیل قابلیت های بالای آن در دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از عوامل استفاده از طلا در دندان پزشکی ویژگی شیمیایی این فلز است که ساختاری ثابت دارد و برای پرکردن دندان ها و همچنین ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد.


کاربرد طلا در عصر حاضر


طلا در لیزر


یکی از مهمترین کاربردهای طلا در پزشکی در بخش لیزر است. سطوح داخلی که با استفاده از طلا پوشیده شده است اشعه لیزر را کنترل می کند.


با انتشار لیزر، طلا نور قرمز با دانسیته بالا که به طول موح بالا نیاز دارد را تولید و سلولهای سرطانی را در مجاورت سلول های سالم از بین می برد.


لیزرهای وابسته به طلا یک انقلاب در عرضه پزشکی است و کاربردهای متفاوتی در تخریب سلول های سرطانی تا جراحی اورژانسی جراحی های حساس روی چشم و بافت مغز را دارد.


جواهرات


گسترده ترین موارد استفاده از طلا ساخت زیورآلات  جواهرات است. خواص منحصر به فردی که موجب استفاده این فلز گرانبها در جواهر سازی شده است عبارت اند از: جلا و درخشندگی بسیار بالا، خوشرنگ بودن، مقاومت در برابر کدر شدن، قابلیت تبدیل به شکل های مختلف است.


کاربرد طلا در عصر حاضر


جمع بندی


تقریبا همه ی مردن دنیا طلا را یک سرمایه آسیب ناپذیر می دانند و قابلیت نقد شوندگی، سالم ماندن و مقاوم در برابر تورم جزو خاصیت هایی است که انگیزه داشتن آن در تمام کشورها حس می شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: صنایع طلا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته