دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1397 - 13:11
منطقی:

توقف کشور در فناوری پیشرفته به‌خاطر نقص منابع انسانی است

رئیس مرکز ملی فضایی گفت: توقف کشور در صنایع یا فناوری پیشرفته ناشی از نقص منابع انسانی است.
کد خبر : 363231

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منوچهر منطقی صبح امروز در مراسم افتتاحیه همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت که در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، نقش منابع انسانی در توسعه فناوری و اقتصاد کشور، نقشی انکارناشدنی است. رابطه توسعه اقتصادی و فناوری در سال‌های اخیر به‌میزان چشمگیری افزایش داشته تا جایی که 85 درصد فناوری در توسعه اقتصادی نقش دارد اما در کشور ما فناوری به‌معنای واقعی کلمه وارد عرصه اقتصادی نشده است چون در بخش‌های مدیریتی ضعف‌هایی وجود دارد.


وی با تأکید بر اینکه توسعه فناوری تنها بر مبنای ایجاد توانمندی فناورانه حاصل می‌شود، گفت: عناصر تشکیل‌دهنده قابلیت‌های فناورانه صرفاً در دانش و نوآوری نیست. این بخش شرط لازم برای ارتقای قابلیت‌های فناورانه است و منابع انسانی و مدیریت شرط کافی برای ارتقای فعالیت‌های فناورانه محسوب می‌شوند.


رئیس مرکز ملی فضایی گفت: عناصر تشکیل‌دهنده رقابت فناورانه شامل دو بخش منابع فناوری و منابع انسانی است که منابع انسانی، مهارت‌ها، نگرش‌ها و دانش ضمنی را شامل می‌شود و منابع فناوری، دانش مدرن، تجهیزات و نرم‌افزار را دربر می‌گیرد.


منطقی به مراحل ارتقای قابلیت‌های فناورانه اشاره کرد و افزود: مراحل ارتقای قابلیت‌های فناورانه شامل توانمندی‌های عملیاتی، نوآوری اولیه، نوآوری متوسط، نوآوری پیشرفته و توانمندی راهبردی است که ما هنوز در سطح دو و سه قرار گرفته‌ایم و نتوانسته‌ایم به سطح چهار و پنج ورود کنیم درحالی‌که ما باید این سطوح را طی کنیم تا به رشد اقتصادی برسیم. هر کدام از این سطوح باعث می‌شود که سطح درآمد ملی بیشتر شود، به‌طوری‌که در سطح پنج، بالای 10 هزار دلار درآمد ملی وجود خواهد داشت. علت اینکه نتوانسته‌ایم به سطوح بالاتر دست پیدا کنیم، مشکل در توانمندی منابع انسانی است و به فناوری مربوط نمی‌شود، چرا که باید همراه هر کدام از این سطوح، یک پکیج و بسته منابع انسانی را تدوین و مدیریت کنیم و اگر این منابع انسانی دیده نشود، در سطوح قبلی باقی می‌مانیم.


وی اضافه کرد: متأسفانه ما هنوز بر مبنای داده‌های قبلی کار می‌کنیم درحالی‌که دنیا تغییر کرده است ولی مدیران ما فقط به حال می‌اندیشند. در کنار این مباحث، بنگاه‌ها باید در عین رقابت با هم همکاری کنند و ایجاد تعادل بین هزینه و ارزش، بهره‌برداری و اکتشاف، شکست و یادگیری، هماهنگی و همکاری اهمیت ویژه‌ای دارد. در سال‌های اخیر مدیریت دانش، فناوری و نوآوری و البته کارآفرینی سهم خود را در ارتقای توانمندی فناورانه کشور ادا کرده است.


منطقی تأکید کرد: حالا وقت این است که منابع انسانی به‌عنوان جزء مکمل، نقش خود را ادا کند. انجام پروژه‌های بین رشته‌ای، بین منابع انسانی و رشته‌های مدیریت فناوری و نوآوری می‌تواند به حل این مسئله کمک کند.


رئیس مرکز ملی فضایی در پایان خاطرنشان کرد: توقف کشور در صنایع یا فناوری پیشرفته ناشی از نقص منابع انسانی است، لذا باید توانمندی منابع انسانی برای توانمندی فناورانه برای صنایع کشور به‌صورت خاص تدوین شود.


انتهای پیام/4060/4085/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته