دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1399 - 00:12
اکبر صحرایی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

نوشتن از دفاع مقدس برای نوجوانان هم مهم است و هم سخت/ زبان طنز بهترین روش روایت ایثار و شهادت برای کودک و نوجوان

یک نویسنده گفت: یکی از بهترین روش‌ها و تکنیک‌ها برای روایت ایثار و شهادت برای کودک و نوجوان که با روحیات کودک و نوجوان هم‌خوانی دارد، انتقال این مفاهیم با ابزار طنز، نشاط و شادی است.
کد خبر : 517543
2467047.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در آخرین روز تابستان سال ۱۳۵۹ این مرز و بوم درگیر یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های قرن بیستم شد. جنگی تحمیلی که هشت سال به طول انجامید و در سال ۱۳۶۷ به پایان رسید.


گنجینه پرگوهر دفاع مقدس با انبوهی از مصادیق ایثار و از جان گذشتگی و بالاترین مراحل سلوک عرفانی و قرب حق، در سنگرها و خاک‌ریزهای مرزهای غربی و جنوبی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس هنوز می‌تواند ریشه آفرینش‌های ادبی باشد.


بسیاری از نوجوانان دوره جنگ در جبهه‌های دفاع مقدس حضور پیدا کردند، نوجوانان امروز با خواندن آثار مستند و داستانی کودک و نوجوان می‌توانند با رزمندگان نوجوانان دوران جنگ آشنا شوند.


نوشتن از دفاع مقدس برای کودک و نوجوان، ضروری اما سخت


اکبر صحرایی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، گفت: دغدغه برای کودک و نوجوان نوشتن، هم مهم است و هم اینکه کار سختی است. شاید بعضی از ایده‌ها و تفکراتی باشد مبنی بر اینکه روایت از دفاع مقدس برای کودک و نوجوان مناسب نیست. پاسخ این است که بحث دفاع متمایز از جنگ و خشونت است.


وی اضافه کرد: دفاع از خود از بدو تولد در ذات کودک قرار دارد، ذاتاً این خصوصیت در وجود انسان است. اینکه ما بگوییم مبحث دفاع، ترویج خشونت است یا مثلاً روحیه کودک را دچار مشکل می‌کند، قطعاً ما با این حرف‌ها خودمان را گول می‌زنیم.


این نویسنده اظهار کرد: برای ترویج دفاع مشروع، به‌خصوص برای کودک و نوجوان تا به این درک برسد که جنگ و تهاجم بد است اما دفاع خوب است نمونه و اسوه می‌خواهیم. به‌عنوان بهترین الگوی دفاع مشروع برای کودکان می‌توانیم از همین جنگ هشت ساله دفاع مقدس یاد کنیم. جنگی که از طرف ایران واکنشی کاملاً دفاعی و پر از مفاهیم و واژه‌هایی بود که از نظر فرهنگی پربار بودند و برای اولین بار در سطح جهان معاصر یا حتی در طول قرن‌های مختلف بروز می‌کرد.


زبان طنز بهترین روش برای روایت از دفاع مقدس برای کودک و نوجوان


صحرایی درباره نحوه روایت مسئله جنگ برای کودکان و نوجوانان، ابراز کرد: دفاع را همه قبول دارند، بالاخره هر کسی در قبال هجوم یک عکس‌العملی از خودش نشان می‌دهد. یکی از بهترین روش‌ها و تکنیک‌ها برای روایت ایثار و شهادت برای کودک و نوجوان که با روحیات آنها هم‌خوانی داشته باشد و آسیبی به آن نرساند، انتقال این مفاهیم با ابزار طنز، نشاط و شادی است.


وی با تأکید بر این نکته که شادی و نشاط اتفاقاً در دفاع مقدس ما پررنگ بود و می‌درخشید، بیان کرد: دلیل این فضای شاد این بود که اکثر نیروهای ما داوطلبانی بودند که با شوق می‌رفتند و نهایتاً جبهه، سنگر و خاکریزها را تبدیل به خانه دوم می‌کردند و اتفاقاتی هم که رخ می‌داد، نوعی زندگی، همراه با نشاط، شادی، طنز، جوک و گفتگو بود.


این نویسنده با بیان اینکه بنده تجربه نوشتن با زبان طنز برای کودکان و نوجوانان را با مجموعه داستان «خمپاره خواب‌آلود» و مجموعه هفت جلدی «دار و دسته دارعلی» دارم، گفت: فکر می‌کنم از نظر کمّی مجموعه هفت جلدی «دار و دسته دارعلی»، زرگ‌ترین مجموعه داستان کوتاه یا پیوسته حوزه دفاع مقدس است که  از «آمبولانس شتری» شروع می‌شود و به «خمپاره‌های نُقلی» ختم می‌شود. این مجموعه قطعا پر از اتفاقات و سوژه‌های نابی است که به نحوی در جبهه انجام شده و جانمایه‌های طنز به آن تزریق شده است، یا بهتر بگویم سوژه‌های طنزی بوده که برای روایت انتخاب شدند.


صحرایی افزود: می‌توانیم از چاشنی طنز برای روایت فرهنگ شاد و سرزنده که در دفاع مقدس داشتیم، استفاده و در کنار آنها مفاهیم ایثار، شهادت و از خودگذشتگی را که خصلت‌های انسانی است بیان کنیم.


وی خاطرنشان کرد: مبحث کشتن و کشته شدن یا خشونت با بحث ایثار، شهادت و از خودگذشتگی قطعاً متفاوت است،  نام ایثار، شهادت، فرهنگِ فداکاری را که ما در دوران دفاع مقدس ایجاد کردیم، کلماتی است که از پلیدی و خشونت جنگ می‌کاهد و آن را تبدیل به یک فرهنگ ناب می‌کند.


انتهای پیام/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته