دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تبلور مفهوم خانواده به اضافه دغدغه دین در «زمین گرم»/ وقتی دم زدن از اخلاق کلیشه‌ای نیست

«زمین گرم» از محتوای داستانی جدید دم نمی‌زند؛ اما همان درون‌مایه را باورپذیر و قابل احترام به بیننده می‌دهد به نحوی که هر طیف فکری را می‌تواند درگیر کند و حتی تم مذهبی‌اش را به عنوان تبلیغی مناسب میان اقشار جامعه تزریق می‌کند.
کد خبر : 516104
IMG_20200919_121918_551.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شاید بر عکس عمده محصولات شبکه نمایش خانگی سریال‌های تلویزیونی جلوه بیشتر و بهتری از موضوعات عام جامعه از جمله «خانواده» را رونمایی می‌کنند. البته این وظیفه ذاتی سیماست که نمایش بهتری از عام‌پذیرترین موضوعات داشته باشد که قطعاً خانواده‌محوری و اخلاقیات در مرکز آن قرار می‌گیرد.


«زمین گرم» از تازه‌ترین سریال‌های سیماست که در این دو سه هفته اخیر توانسته جذب مخاطب مناسبی داشته باشد و در عین حال به واسطه طرح مضامین حاشیه‌ای، حول قصه اصلی‌اش بیشتر نیز به چشم آمده است؛ خصوصاً اینکه در طرح این خرده قصه‌های دوست‌داشتنی مثل سوژه کلیدی «نماز» و دیگر اصول اعتقادی شعار نمی‌دهد و قضیه را لوث نمی‌‎کند.


سریال زمین گرم


این نقدی جدی همیشگی به فیلم‌ها و حتی مجموعه‌های نمایشی است که چرا در این تولیدات، از سکانس‌های اعتقادی که اتفاقاً مایه مباهات عموم جامعه است، اثری دیده نمی‌شود و یا در صورت وجود، شعاری و غیرقابل باور ترسیم به جلوی دوربین می‌روند.


سعید نعمت‌الله در «زمین گرم» اولین تجربه کارگردانی را به منصه ظهور رسانده؛ اما در فیلمنامه‌های قبلی سریال‌هایی که نوشته است نیز بر مدار خانواده‌محوری حرکت کرده و جای پای ثابتی در این وادی برداشته است. او در «زمین گرم» که تماماً دستپخت خود اوست، جدی‌تر وارد سکانس‌های مذهبی و اخلاقی می‌شود و آنان را از نخ‌نما بودن خارج می‌کند.


زمین گرم


در این سریال مجدداً تقابل قهرمان و ضدقهرمان را می‌بینیم اما قهرمانش تنها در خصیصه‌های انسانیت آدم‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه این وجه تمایز را به سبب قید تقیّد و اخلاقیات حاصل از تم مذهبی‌اش وام می‌گیرد و بی‌شعار و اغراق به مخاطبش می‌دهد.


سکانس‌‎های اقامه نماز تا تکیه کلام و عبارات کوتاه اخلاقی و مذهبی روزمره به مراتب در «زمین گرم» دیده می‌شود و به شکلی طراحی شده‌اند که انگار جزئی از خود قصه‌اند. این درحالی است که برخی تولیدات مشابه دیگر شاید صرفاً برای حفظ آبرو و یا به اجبار چنین سکانس‌هایی را به کارشان وصله پینه می‌کنند. درحالی‌که سریال سعید نعمت‌الله سوژه‌ای این چنین را واقعی و بجا پیش روی مخاطبش می‌گذارد.


به تازگی نیز حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صفحه مجازی خود با نمایش یکی از سکانس‌های سریال «زمین گرم» که به موضوع خمس اشاره داشت، از آن به عنوان یک کار خوب یاد کرده است.


سریال زمین گرم


این سریال بر کلیشه‌های درست مذهبی تکیه دارد؛ اما همین کلیشه‌ها را سر جای خود و در مسیر درست قصه در پیش گرفته و کار را به جایی نمی‌رساند که از حد مورد نیاز فیلمنامه بیرون بزند. تیپ‌سازی از کاراکترها از جمله چهره «علیار» نیز به‌خوبی به قصه می‌نشیند و بازی علیرضا خمسه نیز در کنار او به جریان اخلاقی-مذهبی سریال تصویر جذاب‌تری می‌دهد.


«زمین گرم» از محتوای داستانی جدیدی دم نمی‌زند اما همان درونمایه را باورپذیر و قابل احترام به بیننده می‌دهد به نحوی که هر طیف فکری را می‌تواند درگیر کند و حتی تم مذهبی‌اش را به عنوان تبلیغی مناسب میان اقشار جامعه تزریق می‌کند. این چنین مجموعه‌هایی است که شاید بتوانند دست تولیدات بی‌مایه و بی‌خاصیتی که ادعای قصه مثلا اخلاقی را دارند از آنتن سیما کوتاه کند.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته