دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

رشد بانکداری جهانی در فاز اوليه شیوع کووید-۱۹/ کرونا با اقتصاد کشورهای جهان چه کرد؟

بانکداری یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است که تحت تأثیر مستقیم کرونا بوده است. آمارهای بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی ('BIS) نشان می‌دهد که اعتبارات بانکی میان‌مرزی جهان در فصل نخست ۲۰۲۰ افزایش‌یافته است.
کد خبر : 516021
unnamed.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پاندمی کرونا در جهان موجب تحولات اقتصادی بسیاری شده و اقتصاد کشورهای مختلف را متناسب با شرایط آن‌ها دچار تغییراتی کرده است. با این حال می‌توان به طور کلی می‌توان ارزیابی‌ای از اثر کرونا بر بخشی‌ از اقتصاد جهان ارائه کرد.


رشد بانکداری جهانی در فاز اوليه کووید-۱۹
آمارهای بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی ('BIS) نشان می‌دهد که اعتبارات بانکی میان مرزی جهان در فصل نخست ۲۰۲۰ افزایش‌یافته است؛ این روند به ویژه با افزایش چشمگیر مطالبات خارجی در بخش رسمی ایالات متحده آمریکا همراه شده است. متقابلاً، اعتبارات در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه ("EMDEs) نیز با رکود همراه بوده است.


نهایتاً، نوسانات ناشی از پاندمی در بازارهای مالی، منجر به جهش قابل‌توجهی در ارتقاء جایگاه اوراق مبتنی بر دارایی بانک‌ها در جهان شده است. افزایش برنامه خرید اضطراری پاندمی (PEPP0) در دوران بحران نیاز بیشتری برای داده‌های باکیفیت، که به‌موقع در دسترس باشد، وجود دارد. بانک مرکزی اروپا ('ECB) و بانک‌های مرکزی ملی ("NCBs) به مراکز گزارش دهنده کمک کردند تا اطمینان حاصل کنند که داده‌های تولیدی متناسب با اهدافشان است.  بانک مرکزی اروپا برنامه‌ای، تحت عنوان برنامه خرید اضطراری پاندمی، معرفی کرده تا از بخش بانکی اروپا، بنگاه‌ها و خانوارها طی بحران کووید-۱۹ حمایت کند.


توقف صنعت هواپیمایی با بهبودی سطحی و آهسته صنعت


 حمل‌ونقل هوایی جهان، با قرنطینه گسترده و اعمال محدودیت‌های مسافرتی در بسیاری از مناطق جهان، تقریباً متوقف‌شده است. بر اساس آمارها، در نیمه نخست ۲۰۲۰، تعداد مسافران نسبت به سال ۲۰۱۹، حدود ۵۶ درصد کاهش‌یافته و از ۲ . ۲ میلیارد مسافر به یک میلیارد مسافر رسیده است. منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین کاهش را در تعداد مسافران (۴۶۶ میلیون نفر) تجربه کرده است؛ پس از آن اروپا و آمریکای شمالی به ترتیب ۳۴۲ میلیون نفر و ۲۶۴ میلیون نفر افت تعداد مسافران را شاهد بوده‌اند.


 تقاضا برای حمل‌ونقل هوایی بار، به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده و با کاهش ۲۸ درصدی همراه بوده است. بااین‌وجود، تقاضا برای تجهیزات پزشکی و کالاهای ضروری مانع از افت شدید ترافیک حمل‌ونقل هوایی شده است.


با ادامه یافتن این روند، صنعت هوایی توانست تا حدودی مسیر احیای خود را در شیوع این باندمی پیدا کند؛ بطوریکه در مه ۲۰۲۰ بهبود تدریجی در ترافیک هوایی مشاهده شده که عمدتاً ناشی از افزایش سفرها در بازار داخلی بوده است. بااین‌وجود، ترافیک بین‌المللی همچنان راکد بوده است، اگرچه بهبودهای جزئی در این بخش مشاهده می‌شود.


اثر کرونا بر ساعت کاری


ساعات کاری طی بحران کووید-۱۹، نسبت به آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت، بسیار بیشتر کاهش‌یافته و بیشترین تأثیر نامتناسب را بر زنان شاغل داشته است. افزایش بیکاری، کاهش زمان کاری اخراج موقت و دلسردی برای یافتن کار منجر به برآورد کاهش ۱۴ درصدی کل ساعات کاری در فصل دوم سال ۲۰۲۰ نسبت به آخرین فصل ۲۰۱۹ شده که معادل ۴۰۰ میلیون شغل تمام‌وقت است.


کشورهای با درآمد کمتر از متوسط بیشترین آسیب را دیده‌اند و طی فصل دوم ۲۰۲۰ نسبت به فصل چهارم ۲۰۱۹، افت ساعات کاری بیش از ۱۶ درصد را تجربه کرده‌اند. در میان مناطق جغرافیایی گوناگون نیز، برآورد می‌شود قاره آمریکا بیشترین کاهش ساعات کاری را طی همین مدت تجربه کند که معادل ۷۰ میلیون شغل تمام‌وقت است.


علاوه بر این، زنان شاغل، بیشتر از سایرین، فشار این بحران را متحمل شده‌اند؛ بطوریکه این گروه، در معرض خطر اختلال شغلی بیشتری قرار دارند و فشار اشتغال بدون دستمزد برای زنان بیشتر از مردان بوده است. سهم بزرگی از زنان در بخش‌هایی مشغول به کار هستند که به‌شدت تحت تأثیر بحران کووید-۱۹ قرارگرفته است. تقریباً ۵۱۰ میلیون نفر زن در جهان (يا حدود ۴۰ درصد کل زنان شاغل در بخش‌های خدمات غذا و اسکان، تجارت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی، املاک و مستغلات کسب‌وکار و فعالیت‌های اداری و تولیدی مشغول به کار هستند. این در حالی است که سهم مردان شاغل در این بخش‌ها 36/6 درصد است.


 کوچک، متوسط و آسیب‌پذیر


بخش‌هایی که مستقیم تحت تأثیر اقدامات قرنطینه‌ای قرار گرفته‌اند، سهم ۴۰ درصدی از اشتغال در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (-OECD) را به خود اختصاص داده‌اند.  بنگاه‌های کوچک و متوسط، که به ویژه در برابر قرنطینه طولانی‌مدت آسیب‌پذیر هستند، حدود سه چهارم این مشاغل را تشکیل می‌دهند اثر تعطیلی بر اشتغال در بخش‌های گوناگون متفاوت بوده است؛ به عنوان مثال، خرده‌فروشی مواد غذایی به تجارت خود ادامه داده است؛ این در حالی است که بسیاری از دیگر بخش‌ها، مانند رستوران‌ها و سینماها، تقریباً با توقف کامل فعالیت خود مواجه شده‌اند.


حواله‌های ارزی در بحران کووید-۱۹


خطرات احتمالی برای اقتصادهای در حال توسعه در آسیا و اقیانوسیه حواله‌های ارزی خارجی که از سوی مهاجران برای خانواده‌هایشان در سایر کشورها ارسال می‌شود، منبع مهم درآمدی برای خانواده‌های اقتصادهای در حال توسعه محسوب می‌شود. با متوقف شدن فعالیت‌های اقتصادی جهان، اقتصادهای در حال توسعه در آسیا و اقیانوسیه با تحولات داخلی بازار کار و اختلالاتی در دریافت این حواله‌های خارجی مواجه شده‌اند.  در این میان، اقتصادهای با وابستگی شدید به حواله‌های خارجی، بسیار آسیب‌پذیر هستند.


بانک توسعه آفریقایی  از طریق اختصاص 10.2 میلیارد دلار تسهیلات برای پاسخ به بحران در نظر دارد طیفی از انواع حمایت‌ها را برای کشورهای آفریقایی به‌منظور کمک به مقابله با اثرات پاندمی کووید-۱۹، ایجاد کند. برنامه اعطای تسهیلات برای پاسخ به بحران» در آفريقا، حدود ۷۰ درصد وام‌های برنامه‌ریزی‌شده برای سال ۲۰۲۰ را شامل می‌شود که سهم قابل‌توجهی از فعالیت‌های تسهیلاتی بانک توسعه آفريقا برای این سال است. تسهیلات برای پاسخ به بحران، با تأمین منابع اضافی برای (1) سلامت عمومی، (۲) برنامه‌های تأمین اجتماعی، (۳) حمایت از اقتصادهای آفریقایی در زمان بی‌ثباتی و عدم قطعیت جهانی، به کشورها کمک می‌کند تا اثرات این بحران را کاهش دهند.


 اثر پاندمی کووید-۱۹ بر بازار نیروی کار اتحادیه اروپا


بازار نیروی کار در فصل نخست سال ۲۰۲۰، نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۹ حدود 0/3 واحد درصد تضعیف‌شده است و این در حالی است که اشتغال همچنان تابت مانده است. غیبت از کار به بالاترین سطح خود رسیده؛ بطوریکه تعداد افراد غایب از شغل در فصل نخست ۲۰۲۰ نسبت به فصل چهارم ۲۰۱۹، حدود 4/3 میلیون نفر افزایش داشته است.


 اثر کووید-۱۹ بر فقر و نابرابری در آمریکای لاتین


 اقدامات قرنطینه‌ای مورد نیاز برای متوقف کردن تشدید بحران کووید-۱۹، هزینه‌های رو به رشد اقتصادی و اجتماعی را در آمریکای لاتین و کارائیب ایجاد می‌کند که اقدامات فوری از سوی دولت‌ها را می‌طلبد. بر اساس آمارها، برآورد می‌شود که در سال ۲۰۲۰، اقتصادهای آمریکای لاتین و کارائیب کاهش ۹ . ۱ درصدی را در تولید ناخالص داخلی تجربه خواهند کرد. در نتيجه، سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ افت کرده و به سطح مشابه سال ۲۰۱۰ خواهد رسید. انتظار می‌رود نرخ بیکاری منطقه‌ای در سال ۲۰۲۰ به ۱۳ . ۵ درصد برسد که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود  5.4 درصد افزایش خواهد یافت.




گزارش فوق برگرفته از گزارش اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن ایران است.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا هواپیما
ارسال نظر
هلدینگ شایسته