دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1394 - 13:13

کوچک‌زاده این بار با استعفا خبرسازی کرد؛ دلواپسی برای فقر و فحشا در آستانه انتخابات

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران، در جلسه علنی امروز مجلس به یکباره به بهانه اعتراض به امحای 1700 تن سیب‌زمینی با وجود فقر و فحشا در کشور، استعفا داد.
کد خبر : 51471

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، مهدی کوچک‌زاده که در همه روزها و ماه‌های گذشته از مجلس نهم، دلواپسی‌هایی از جنس متفاوت و در موضوعاتی دیگر داشته، امروز دوباره فریاد دلواپسی سر داد؛ فریادی که در هفته‌های پایانی عمر مجلس نهم، بیش از هرچیز نشان از تحرکات انتخاباتی دارد.


او با پیش کشیدن معضل فقر، فحشا و اعتیاد، مجلس را غیراسلامی خواند و در صحن علنی فریاد زد که اخطار قانون اساسی دارد.


کوچک‌زاده در دقایق آغازین جلسه علنی در حالی که مجلس وارد دستور کار شده بود، فریاد زد که اخطار دارد و باید اخطارش را بیان کند.


دستور کار امروز مجلس، ادامه بررسی جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه بود.


رئیس جلسه که علی لاریجانی بود از او پرسید آیا اخطارتان درباره دستور جاری جلسه علنی مجلس است. کوچک‌زاده با فریاد پاسخ داد من باید اکنون اخطارم را بیان کنم. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان در میانه بررسی دستوری باید اخطار یا تذکرشان در راستای همان دستور مورد بررسی باشد.


با وجود این، فریاد کوچک‌زاده رئیس جلسه را وادار کرد که به اتاق فرمان دستور دهد میکروفنش را روشن کند. کوچک‌زاده در توضیح اخطارش اظهار کرد: طبق اصل 63 قانون اساسی، شما می‌توانید در ابتدای جلسه علنی راجع به مسائل اساسی کشور تذکر دهید.


وی افزود: طبق اخبار مکرر و موثق، اطلاع یافتم که رئیس تعاونی روستایی استان فارس اعلام کرده 1700 تن سیب‌زمینی را برای جلوگیری از افت قیمت، امحا و دفن کرده است.


کوچک‌زاده همچنین تصریح کرد: ما این عمل را که الگوبرداری از اقتصاد سرمایه‌داری است، خلاف شرف و وجدان انسانی می‌دانیم و به مسئولان مربوطه خصوصا وزیر کشاورزی تذکر می‌دهم.


وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به لاریجانی با چهره‌ای برافروخته اظهار کرد: آقای دکتر در کشوری که مردمش از گرسنگی به فحشا کشیده می‌شوند، کدام بی‌شرافتی به خود اجازه می‌‌دهد 1700 تن سیب‌زمینی را امحا کند؟!


لاریجانی: اخطار باید در موضوع بحث مجلس باشد


سپس علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اخطار کوچک‌زاده، گفت: اخطار باید در موضوع بحث مجلس مطرح شود، نه راجع به موضوعات دیگر؛ ما الآن در بحث بیمه هستیم، شما باید وقت می‌گرفتید تا صحبت می‌کردید، اگر کسی خلافی می‌کند شما نباید خلاف کنید؛ اخطار باید راجع به دستور باشد.


کوچک‌زاده: استعفا می‌دهم


سپس کوچک‌زاده نسبت به وارد ندانستن اخطارش توسط لاریجانی اعتراض کرد و چون میکروفونش قطع شده بود، با صدای بلند نسبت به اقدام رئیس مجلس در عدم همراهی با اخطار وی انتقاد کرد و گفت: استعفا می‌دهم، این مجلس اسلامی نیست.


لاریجانی: می‌خواهید استعفا بدهید، بدهید، کسی نگرانی ندارد


علی لاریجانی نیز در پاسخ به وی گفت: شما هم مثل بقیه که وقت می‌گیرند در آخر جلسه اخطار خود را بیان می‌کنند، باید این کار را می‌کردید. شما اخطار خود را بیان کردید و بنده گفتم که وارد نیست.


وی همچنین خطاب به کوچک‌زاده که می‌گفت استعفا می‌دهم، گفت: استعفا می‌خواهید بدهید، بدهید، کسی نگرانی ندارد. مرا نمی‌توانید تهدید کنید. شما اخطار می‌دهید، من می‌گویم اخطارتان وارد نیست و شما تهدید به استعفا می‌کنید!


در نهایت کوچک‌زاده با حضور در جایگاه هیئت رئیسه برگه استفعای خود را روی میز علی لاریجانی گذاشت و صحن علنی پارلمان را ترک کرد.


کوچک‌زاده و توضیح به خبرگزاری فارس


کوچک‌زاده که شاید همه خبرنگاران منتظر بودند بعد از حواشی صحن علنی امروز مجلس، توضیحاتی به رسانه‌ها بدهد،‌ تنها با خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای انجام داد.


وی که خود با اخطار خارج از دستور، آیین‌نامه مجلس را زیر پا گذاشته بود، به فارس گفت: رئیس مجلس کاملا خودسرانه و دیکتاتورمآبانه عمل می‌کند و تمام بندهای آیین‌نامه را زیر پا می‌گذارد.


کوچک‌زاده افزود: ما وقتی حقوق ملت را فریاد می‌زنیم هم اجازه حرف زدن نمی‌دهد. هنگامی که حقوق ملت نادیده گرفته می‌شود برای چه نماینده باشیم؟


هفته پیش استعفا نوشته بودم ولی با وساطت باهنر منصرف شده بودم


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: هزار و 700 تن سیب‌زمینی را در کشور را دفن می‌کنند برای اینکه قیمت آن پایین نیاید. ما می‌گوییم این جز موضوعات مهم کشور است که خود آقای لاریجانی باید تذکر دهد. ایشان هیچ توجهی نمی‌کند و حتی تریبون ما را هم قطع می‌کند.


کوچک‌زاده در ادامه با بیان اینکه «من این استعفا را هفته پیش داده بودم»، بیان داشت: آقای باهنر از هفته پیش به من مشورت داده و نگذاشتند استعفای خود را تقدیم مجلس کنم. امروز وقتی دیدم مجلس همان رویه را ادامه می‌دهد استعفا دادم.


وی در همین باره خاطرنشان کرد: من داشتم در جلسه علنی تذکر می‌دادم که لاریجانی تریبون من را بست. تنها دو سه ثانیه بیشتر از تذکر من نگذشته بود که اقدام به قطع تریبون من کرد آن هم به بهانه‌ اینکه در دستور امروز مجلس نیست.


کوچک‌زاده متذکر شد: چه چیز مهم‌تر از اینکه هزار و 700 تن سیب‌زمینی امحا و دفن می‌شود. در کشور جمهوری اسلامی که آقای میرباقری در خود مجلس گزارش داد صدها هزار نفر به علت گرسنگی به فحشا و اعتیاد کشیده می‌شوند آن وقت هزار و 700 تن سیب‌زمینی دفن می‌شود؛ آیا این اسلامی است؟


نماینده تهران در مجلس در خاتمه گفت: من می‌توانم عضو «مجلس شورای اسلامی» باشم نه چیز دیگر.


پس از گذشت یک ساعت و نیم کوچک زاده به جلسه علنی بازگشت


پس از این مصاحبه، کوچک‌زاده بدون اینکه اثری از بازپس‌گیری استعفایش باشد به جلسه علنی مجلس بازگشت و بازهم تنها به خبرگزاری فارس درباره بازگشتش به صحن گفت: کسی که استعفا می‌دهد مقررات دارد. کسی نمی‌تواند به دلخواه مجلس را ترک کرده و برود. در این صورت غیبت محسوب می‌شود. من که غایب نیستم!


وی افزود: رئیس مجلس موظف است این استعفا را فردا اعلام وصول کند و مجلس هم رأی بدهد که من بروم. آن موقع ما قانوناً‌ موظفیم مجلس را ترک کنیم.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این جوسازی‌ها، شایعات و فحاشی‌ها نسبت به من ادامه خواهد داشت ولی من به خدا واگذار می‌کنم.


کوچک‌زاده در پاسخ به اینکه «آیا رئیس مجلس پس از بازگشت با وی صحبت کرده است، یا خیر؟»، گفت که ایشان با من صحبتی نکرده است، ولی آقای باهنر صحبت‌هایی که قرار است، لاریجانی با من داشته باشد را از قبل به من گفته‌اند.


وی در ادامه اضافه کرد: وقتی می‌بینم نمی‌توانم حرفم را در مجلسی که جای حرف زدن است بگویم، چه لزومی برای ماندن وجود دارد؟


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جوی که راه انداخته‌اند و گفته می‌شود که من از استعفای خود پشیمان شده و بازگشته‌‌ام، صحت ندارد. مجلس که دلبخواهی نیست؛‌ ما همه اعتراضمان به همین است که کسی حق ندارد مجلس را به دلخواه اداره کند. نمایندگان هم حق ندارند دلخواهی رفتار کنند.


کوچک‌زاده خاطرنشان کرد: استعفای بنده فردا باید در تریبون اعلام وصول شود که اگر رئیس مجلس این کار را انجام ندهد، خلاف آیین‌نامه عمل کرده است.


وی همچنین متذکر شد که پس از اعلام وصول، استعفای بنده از سوی رئیس مجلس از سوی نمایندگان به بحث گذاشته و سپس رأی‌گیری می‌شود که اگر اکثریت مجلس موافقت کردند استعفای بنده پذیرفته می‌شود. ما غیر از قانون هیچ حرفی نداریم.


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: همه استعفای ما به خاطر این است که قانون در کشور دارد زیر پا گذاشته می‌شود آنهم در مرکز قانون.


قاضی‌پور: کوچک‌زاده به دلیل وضع اسفبار کشاورزان زحمت‌کش استعفا داد


در ادامه جلسه علنی امروز، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که به حمایت از قشر کارگری در پارلمان معروف است و هروقت بحث به این موضوعات می رسد حرفی برای گفتن دارد، در تذکری با استناد به ماده 95 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در این ماده اشاره شده که زمانی که نماینده‌ای استعفای خود را به رئیس مجلس می‌رساند، باید رئیس مجلس در اولین جلسه علنی آن را اعلام کند و سپس آن را در دستور کار خود قرار دهد.


وی همچنین خطاب به رئیس مجلس گفت: شما باید بر اساس آنچه سوگند یاد کرده‌اید، عمل کنید چرا که اکنون استعفای آقای کوچک‌زاده مطرح شده و باید به آن رسیدگی شود؛ استعفای این نماینده بر اساس مشکلات کشاورزان زحمت‌کش صورت گرفته چرا که وضع آنها بسیار اسفبار است.


قاضی‌پور یادآور شد: امروزه محصولاتی مانند انگور و سیب بر زمین مانده است و دولت باید این موارد را تعیین تکلیف کند.


سپس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: حال که هفته آینده مجلس جلسه علنی ندارد، اما با ایشان صحبت خواهیم کرد.


گفتنی است، مبحث هفتم از آیین‌نامه داخلی مجلس به موضوع استعفای نماینده و نحوه بررسى آن اشاره دارد که از مواد 94 تا 97 را به خود اختصاص داده است.


ماده 94- هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است مى‏‌تواند از مقام نمایندگى استعفا دهد. پذیرش استعفا موکول به تصویب مجلس است.


ماده 95- نماینده تقاضاى استعفای مدلّل خود را به عنوان رئیس مجلس مى‌نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنى و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد مى‏‌گذارد. نماینده مى‌‏تواند قبل از شروع بررسى در مجلس، تقاضاى استعفای خویش را مسترد دارد.


ماده 96- بررسى تقاضاى استعفا بدین‌ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضاى استعفا قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفا یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفا و توضیح نماینده متقاضى استعفا حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت مى‌‏توانند صحبت کنند و پس از آن رأى‏ گیرى به عمل مى‌آید. در صورت تصویب تقاضاى استعفا مراتب از طریق رئیس مجلس به وزارت کشور اعلام مى‌شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.


تبصره- هرگاه نماینده متقاضى استعفا براى طرح تقاضاى استعفاى خود در مجلس حاضر نشود و کسى را هم براى دفاع از خود تعیین ننماید متن تقاضاى استعفا قرائت و در صورت وجود مخالف حداکثر به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهد کرد و سپس رأى‏‌گیرى به عمل مى‏ آید.


ماده 97- هرگاه تقاضاى استعفای تعدادى از نمایندگان به نحوى باشد که مانع از تشکیل جلسه رسمى گردد قابل طرح در مجلس نیست.


گزارش از: پروین طالبیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته