دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1399 - 10:43

اعتراضات گسترده در بلاروس از سر گرفته شد

هزاران معترض به نتایج انتخابات بلاروس که اکثر آن‌ها زن بودند، بار دیگر دست به تظاهرات زدند.
کد خبر : 514468
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، در تازه‌ترین موج از اعتراضات گسترده به دنبال انتخابات ریاست جمهوری جنجالی بلاروس، هزاران تن از مردم این کشور در مینسک تجمع کرده و خواستار آزادی یکی از رهبران اپوزیسیون محبوس شدند.


پس‌ازآنکه اکثر چهره‌های اپوزیسیون بلاروس بازداشت و یا به فرار از این کشور مجبور شدند، همچون سوتلانا تیخانوفسکایا که رقیب الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور در انتخابات اخیر بود، ماریا کولسنیکووا ۳۸ ساله به‌عنوان یکی از چهره‌های کلیدی اپوزیسیون پدیدار شده است.


معترضان می‌گویند در انتخابات ۹ اوت سال جاری میلادی تقلب شد تا به لوکاشنکو یک پیروزی قاطعانه ساختگی بدهد و سوتلانا تیخانوفسکایا که در آن زمان به لیتوانی فرار کرد، پیروز واقعی این انتخابات بوده است. لوکاشنکو که ۲۶ سال است در مسند قدرت نشسته، این مسئله را رد کرده و تأکید دارد که قدرت‌های خارجی پشت این اعتراضات قرار دارند.


کشورهای اروپایی بدون اینکه سند متقنی در دست داشته باشند، علیه لوکاشنکو موضع‌گیری کرده‌اند.


دست‌کم پنج هزار معترض که اکثر آن‌ها خانم بودند روز شنبه در مرکز مینسک تجمع کرده و فریاد "لوکاشنکو برو" و "ماشا" که یک جایگزین رایج برای نام ماریاست در حمایت از کولسنیکووا سر دادند.


کمی پس از آغاز اعتراضات، پلیس بلاروس بازداشت معترضان را آغاز کرد. بر اساس گزارش گروه حقوق بشر "اسپرینگ"، در این اقدام دست‌کم ۴۶ معترض که اکثراً خانم بودند بازداشت شدند.


اخیراً مشاهده شد که کولسنیکووا توسط افرادی که ماسک به چهره داشتند در خیابان‌های مینسک ربوده و سوار یک ون شد و سپس به‌طرف مرز اوکراین برده شد.


به گفته دو شخصی که همراه کولسنیکووا بودند، ماریا با پاره کردن پاسپورت خود و بیرون انداختن تکه‌های آن از خودرو مانع اخراجش از بلاروس شد. وی در حال حاضر در مینسک بازداشت است و به اتهام تلاش برای مصادره غیرقانونی قدرت احتمالاً با یک حکم حبس طولانی‌مدت مواجه است.


سوتلانا تیخانوفسکایا روز شنبه از پلیس خواست سرکوب مخالفان را متوقف کند.


وی در بیانیه‌ای گفت: خشونتی که شما علیه زنان اعمال می‌کنید شرم‌آور است. هر کسی که علیه معترضان صلح‌جو جرمی مرتکب می‌شود باید پاسخگو باشد.


این در حالی است که لوکاشنکو روز شنبه با مقام‌های امنیتی خود دیدار کرده و خواستار گزارش جدید و دست اولی از وضعیت سیاسی در بلاروس شد.


بر اساس گزارش کرملین، لوکاشنکو قرار است روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سوچی دیدار و درباره همکاری در بخش انرژی و مشارکت استراتژیک این دو کشور صحبت کند.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

برچسب ها: لوکاشنکو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته