امیرعبداللهیان: عربستان نمیتواند برای تامین امنیت خود، امنیت دیگران را به مخاطره اندازد
به گزارش خبرنگار گروه بینالملل خبرگزاری آنا، حسین امیرعبداللهیان که بهمنظور شرکت در «کنفرانس سیاست جهانی» به سوئیس سفر کرده است، روز گذشته در این اجلاس سخنرانی خود با موضوع «جمهوری اسلامی ایران و بحرانهای غرب آسیا» ارائه کرد.
متن کامل سخنرانی امیرعبدالهیان در این نشست به شرح زیر است:
بسمهتعالی
موضوع اول- دوران گذار خاورمیانه
شرایط فعلی خاورمیانه نشانگر دوران گذار از نظم سیاسی و امنیتی قدیم و حرکت به سمت نظمی تازه است. بسیاری از مشکلات طولانیمدت گذشته همچنان بدون تغییر باقی مانده است که مهمترین آن دخالت مکرر قدرتهای فرا منطقهای در امور خاورمیانه است . این مداخلات غالباً بهصورت دخالتهای نظامی و سخت افزارانه است که سبب پیچیدهتر شدن اوضاع غرب آسیا شده است.
خاورمیانه در دوران گذار فعلی نیازمند نظم امنیتی نوین است و رمز کارآمدی نظم نوین امنیتی در خاورمیانه درونزایی ، نقشآفرینی جمعی حکومتها و توجه به خواستهای مشروع مردم منطقه است. یکی از بهترین شیوههای کمک به حل مشکلات خاورمیانه تقویت فرایندهای همگرائی منطقهای در سطوح دولتی و مردمی است
جای تأسف است که طی سالهای گذشته قیامهای ملی و دموکراسی خواهی مردم منطقه توسط تروریستها به انحراف کشیده شد و امروز با درک غیردقیق برخی رهبران کشورهای همسایه ما از تحولات داخلی و عدم توجه به حکومتداری خوب بهجای صندوق رأی ، اسلحه و ترور سرنوشت ملتها را تعیین مینماید .
موضوع دوم-بحران تروریسم
اقدامات داعش تأیید میکند. خطر بزرگ واصلی در جهان امروز آن است که سازمانهای تروریستی به حکومتهای تروریستی تبدیل شوند .
مهمترین وجه تمایز جدید اوضاع بحرانی خاورمیانه در مقایسه با قرون گذشته، سهولت انتقال بحران، تروریسم و ناامنی از این منطقه به دیگر نقاط جهان است و البته چنین تمایزی نتیجه شبکهای شدن امنیت در دهکده جهانی و سهولت تأثیرپذیری مناطق جهان از همدیگر است. متأسفانه استفاده ابزاری از تروریسم و تقسیم تروریسم به انواع خوب و بد سبب وخامت بیشتر امنیت در خاورمیانه و امنیت جهانی شده است .
پرداختن به حل مشکل بزرگی نظیر تروریسم، بیش از تقابل سختافزاری و مواجهه نظامی، نیازمند راهحلهای نرم افزارانه نظیر کاستن از تعداد شهروندان منزوی، پایان دادن به اشغالگری، یافتن راههای ریشهکنی فقر و بهبود زیرساختهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در خاورمیانه است.
تروریسم تکفیری که امروزه بهعنوان یک تهدید نوین و فرامرزی، امنیت جهانی را مخدوش نموده و همه دولتها، ملتها، ادیان و مذاهب را هدف قرار داده است، محصول رفتارهای مداخله جویانهو غیرمسئولانه برخی بازیگران منطقهای و فرا منطقهای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.
تروریسم تکفیری جریانی تصنعی، بیهویت و بیارتباط با ادیان و مذاهب الهی است که در خطایی راهبردی بهصورت ابزاری مورداستفاده برخی بازیگران قرارگرفته و اکنون هزینههای آن بر جامعه جهانی تحمیلشده است. خطر این نوع تروریسم بهاندازهای است که اتحاد جهانی برای مبارزه و ریشهکنی آن را میطلبد.
افراطگرایی، تروریسم، ذهنیت تکفیری و فرقهگرایی چالشهایی هستند که همه ما در منطقه و فراتر از آن تهدید میکند و ضروری است که بهصورت دستهجمعی به این چالشها پاسخ داد .
موضوع سوم- بحران فلسطین
بدون شک اشغال ادامه رهیافت نفی حقوق اساسی فلسطینیان همچنان در صدر بزرگترین مشکلات خاورمیانه است . تداوم نقض سیستماتیک حقوق بشر در سرزمینهای اشغالی، نفرت و افراطگرایی را افزایش میدهد.
در پرتو توافق هستهای ایران و همچنین موافقت دولت سوریه با خلع سلاح شیمیائی، اکنون زمان ان فرارسیدهاست که درخواست خلع سلاح رژیم اشغالگر قدس بهصورت جدی در دستور کار جامعه جهانی قرار گیرد.
موضوع چهارم-کانون های بحران در غرب آسیا
شرایط نگرانکننده و تأسفبار جاری در سوریه، عراق، یمن و لیبی، نمونههایی ملموس از پیامدهای ناگوار و تأثربرانگیز رفتارهای مداخلهجویانه بهجای رفتار مسئولانه نسبت به مسائل داخلی کشورهاست.
عراق، سوریه و یمن ، مدلهای یکسانِ بحرانآفرینی از طریق ترور، افراطیگری، خشونت، کشتار و تجاوزند .
به هم تنیدگی امنیت بینالمللی ایجاب میکند که یکایک اعضای جامعه جهانی به آنچه در جغرافیای عراق، سوریه، لبنان، یمن، لیبی و سایر کانونهای بیثباتی و بحران در خلیجفارس، خاورمیانه و شمال آفریقا میگذرد، از دریچه امنیت ملی و امنیت جمعی نگریسته و در جهت حلوفصل سیاسی این بحرانها بکوشند. این دیدگاه به معنای مجاز بودن اقدامات مداخلهجویانه در مسائل داخلی کشورها به بهانه درخطر بودن امنیت ملی و یا امنیت بینالمللی نیست، بلکه به معنای پایبندی به رفتار مسئولانه و متعهدانه نسبت به امنیت بینالمللی است. جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد بدون اراده واقعی و همکاری واقعی جمعی نمیتوان انتظار داشت افزایش روزافزون فعالیت گروههای تروریستی ، افراطی و بیمسئولیت کاهش یابد . بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی و تسلیحاتی برخی طرفها از گروههای مسلح بیمسئولیت و دامن زدن به توطئه شوم فتنه طائفی و مذهبی را تقبیح میکند.
امروز تروریسم و افراطیگری در منطقه غرب آسیا سوریه، عراق، یمن، لیبی و فراتر از آن در اروپا فرانسه گسترشیافته و هرروز شاهد آنیم که گروههای تروریستی با توسل به وحشیانهترین روشها، زنان، مردان و کودکان را قربانی میکنند و زیرساختهای کشورها را نابود میکنند. افراطگرایان در راستای تأمین اهداف نامشروع خود از حمایتهای اطلاعاتی، تسلیحاتی و مالی برخی بازیگران منطقهای و بینالمللی برخوردارند.
موضوع اصلی- ایران و بحرانهای منطقه
اول- تهران باور دارد که بحرانهای منطقه ما راهکار نظامی ندارد .
دوم- کاربرد زور در منطقه تنها بر نفرت و تقویت روند افراطگرایی میافزاید و جایگزین دیگری برای حلوفصل چالشها و بحرانهای سیاسی ناشی از تفکرات تکفیری جز راهکار سیاسی نیست .
سوم- برای ریشهکنی تروریسم باید طراحی و برنامهریزی مشترک از سوی همه کشورها انجام گیرد.
چهارم- باید منابع مالی تروریستها، راههای دستیابی آنها به تسلیحات پیشرفته و مکانهایی که آموزشهای نظامی میبینند، مسدود شده و از بین بروند.
پنجم- ضروری است همه کشورهای منطقه و فرا منطقه از راه گفتگوی جدی و همکاری برای حل چالشها و مشکلات بکوشند.
ششم- جمهوری اسلامی ایران اعتقاد جدی دارد که امنیت همسایگان، امنیت جمهوری اسلامی ایران است و امیدوار است که همه بازیگران منطقهای و فرا منطقهای به شکلی مثبت، سازنده و به نحوی مسئولانه به برنامه اقدام جدی برای عمل ، گفتگو و همکاری در مبارزه با تروریسم و تمرکز بر راهحلهای سیاسی پاسخ دهند .
هفتم- ابتکار عملهای سازمان ملل راجع به مسائل منطقه ما وقتی موفقیتآمیز خواهد بود که در خصوص مقابله جدی با تروریسم بهموازات تقویت روندهای سیاسی منطقهای چارهاندیشی شود در غیر این صورت هرگونه راهحلی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
هشتم- ازنظر جمهوری اسلامی ایران امنیت یمن، سوریه و عراق ، امنیت عربستان و امنیت منطقه مهم است اما عربستان نمیتواند امنیت دیگران را در سوریه، عراق و یمن به مخاطره اندازد و امنیت خود را تأمین کند ، اینیک تناقض است.
نهم- تهران از محوریت سازمان ملل در حل سیاسی همزمان مسائل منطقه و مبارزه جدی با تروریسم حمایت میکند
دهم- جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت تجاوزت خارجی به خاک یمن و رد هرگونه مداخله خارجی و نظامی در حل بحران ، از مذاکرات ژنو و اقدام دبیر کل سازمان ملل متحد برای گفتگوهای یمنی- یمنی و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی حمایت و پشتیبانی میکند.
یازدهم- جمهوری اسلامی ایران در چارچوب دکترین تعامل سازنده و تحرکات خردورزانه با همسایگان کار خواهد کرد و اعتماد در ارتباط با آینده تحرکات سیاسی ایران در نظم منطقهای و نظام بینالملل وجود دارد.
دوازدهم - ایران در قبال کشورهای فرا منطقه به تعامل سازنده متقابل میاندیشد و وجهه تعاملی کار را در نظر میگیرد و انتظار دارد طرفهای مقابل نیز در پاسخ به تندرویها و جنگطلبان، منطق خردورزی سیاسی و تعقل معطوف به آینده در قبال ایران را دنبال کنند.
سیزدهم- تجزیه عراق یک گسل غیرقابلکنترل در منطقه ایجاد میکند که به نفع هیچکس نیست. برای جلوگیری از این اتفاق، ایران همه ظرفیتهایش را بهکارگیری کرده است.
چهاردهم- در منطق و سطح عملیاتی، سوریه نیازمند تحرک معنادار سیاسی باهدف یک تفاهم سیاسی و راهحل منطقی برای حلوفصل بحران است. اگر یک وضعیت دموکراتیک با یک رأیگیری مطلوب به وجود آید، شاهد ایجاد فضای مناسبی در سوریه خواهیم بود. شکست راهحل سیاسی در خصوص سوریه، زمینههای نشر حفرههای امنیتی از سوریه به محیطهای پیرامونی را بیش از گذشته فراهم میآورد.
- برخی بانیان قطعنامه اخیر حقوق بشر در خصوص سوریه به این دلیل از جمهوری اسلامی ایران و حزبالله و نیروهای مردمی ضدتروریستی خشمگین هستند که اجازه داده نشده تروریستهای تکفیری به اهداف خود در عراق، سوریه و لبنان دست یابند.
پانزدهم- حزبالله در مقابل اسرائیل سیاست مقابلهبهمثل و دفاع متقابل را دنبال میکند. حزبالله یک قدرت جهادی – سیاسی سازنده و مؤثر در لبنان است. جهاد حزبالله تهاجمی نبوده بلکه تدافعی است و تاکنون لبنان را از شر تروریسم و تجاوزات اسرائیل نجات داده است.
انتهای پیام/