دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
غلامی در «بدون توقف» پاسخ داد؛

چرا قرآن همه چیز را در خصوص مجازات بدحجابی نگفته است؟

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این سؤال که قرآن چرا همه چیز را در خصوص مجازات بدحجابی نگفته، گفت: چون می‌گوید من همه چیز را تبیین کردم، وظیفه قرآن بیان مسائل کلی است.
کد خبر : 513946
photo5967819756457275976.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، علی غلامی، رئیس دانشکده معارف دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه «بدون توقف» که شب گذشته، ۱۹ شهریورماه از شبکه سه پخش شد، در پاسخ به این سؤال که «آیا اجرای سلیقه‌ای قانون حجاب راه حلی ندارد»، گفت: چرا، اول باید اعتقاد داشت، آیا در جمهوری اسلامی ایران نهادها اعتقاد دارند که ما باید برای حیا، عفاف و حجاب کاری بکنیم، ما برای اینکه یک کار جدی انجام دهیم، باید اعتقاد داشته باشیم، آیا اعتقاد داریم که می‌شود حجاب را زنده کرد؟ باید ببینیم کجا خطا کردیم که مردم نسبت به بخشی از دین دلزده شدند. در این خصوص باید به برخی از مسؤلان بگوییم آخر قد تو آن قدر هست که اینجا ایستاده‌ای؟ تو که دست‌اندرکار فرهنگی هستی اما یک آیه قرآن را از رو غلط می‌خوانی، چطور متولی فرهنگی شدی؟ کدام تجربه، کدام سابقه را داشتی؟ برخی از دست‌اندرکاران فرهنگی صحبت‌هایی می‌کنند که به ما هم که به این مباحث علاقه‌مندیم، حالت چگونگی دست می‌دهد.


این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «با مسئولی که برای رأی آوردن وعده بیجا می‌دهد چه باید کرد» اظهار کرد: بر اساس قواعد مردم‌سالاری اگر کسی رأی آورد باید رئیس‌جمهوری او را قبول کنیم و اگر اشتباه می‌کند مجلس شورای اسلامی اگر فعال و بیدار است و موضوعات فرهنگی برایش مسئله است، باید از او بازخواست کند. رئیس‌جمهور آیا در مسائل فرهنگی مؤثر است؟ بله، وزارت ارشاد زیر نظر اوست، یعنی نهادهای تبلیغی متعددی با او کار می‌کنند، پس او می‌تواند نقش‌آفرین باشد، یک وقت من باید کارهایی بکنم که می‌بینم رأی‌آوری ندارد، می‌آیم خلاف چیزی که از وظائف من است و خلاف قانون اساسی کشور شعارهایی می‌دهم تا یک عده بگویند چه خوب، این می‌خواهد آزادی بدهد اینجا چه کسی باید جلوی او را بگیرد، فقط مردم.


این پژوهشگر اندیشه اسلامی همچنین تصریح کرد: اینجا وظیفه بخشی از طبقه میانی جامعه یعنی نخبگان و خواصی که مردم به آنها مراجعه می‌کنند است که مردم را هوشیار و آگاه کنند که این فرد دروغ می‌گوید و کلک می‌زند، طبقه خواص اهل حق افرادی هستند که باید ورود کنند و نمی‌کنند و اغلب وظیفه‌شان را انجام نمی‌دهند. آنها باید بگویند که این در حوزه اختیاراتش نیست و او برای اجرای این کار باید خلاف قانون اساسی که به آن تعهد داده عمل کند. من اگر احساس کنم چنین خواصی در جامعه وجود دارند باز این کار را می‌کنم؟ من خیالم راحت است کسی اعتراضی نمی‌کند.


غلامی در ادامه بیان کرد: برخی از دست‌اندرکاران کشور فارغ از دوره‌های مختلف یک چیزی می‌گویند واقعاً آدم احساس می‌کند اگر این اعتماد به نفس را به هر یک از ما داده بودند ۱۰، ۲۰ تا نوبل برده بودیم. یعنی می‌شود آدم آن قدر پررو باشد، شما پریروز این را گفتید، امروز چیز دیگری می‌گویید چون خیالش راحت است که خواص یا حال ندارند یا بی‌توجهند، رسانه باید با مناظره و گفت‌وگو آگاهی دهد، آقا سریع‌تر و صریح‌تر هیچ اتفاقی نمی‌افتد، بگذارید افراد بیایند حرف‌شان را بزنند ما یا احساس می‌کنیم حق می‌گوییم یا احساس نمی‌کنیم. شهید مطهری می‌گوید وقتی به حق حمله می‌شود حق بیشتر شکوفا می‌شود چون در جهت تبیین خودش برمی‌آید.


وی همچنین در خصوص حکم شلاق در خصوص افراد بدحجاب نیز توضیح داد: ماده ۶۳۸ قانون اساسی می‌گوید اگر کسی درصدد تظاهر به بی‌حجابی برآید این امر می‌تواند تا ۷۴ ضربه شلاق داشته باشد، که البته این می‌تواند یک ضربه هم باشد. اینکه گفتیم ۷۴ ضربه چون تعزیر باید پایین‌تر از حد باشد و پایین‌ترین مجازات حدی ۷۵ ضربه است. الان گشت اگر کسی را بگیرد شلاق در مورد او اِعمال می‌شود؟ نه، این قانون را گذاشتند برای کسی که همه چیز را می‌داند و می‌گوید می‌خواهم جامعه را به فساد بکشانم.


این حقوقدان با طرح این سؤال که قرآن چرا همه چیز را در خصوص این مجازات نگفته، عنوان کرد: چون می‌گوید من همه چیز را تبیین کردم، وظیفه قرآن بیان مسائل کلی است، قرآن مدعی بیان همه قوانین نیست، چه کسی باید آنها را تبیین کند، معصومان. در مورد فحشا در قرآن آمده که اگر کسی فحشا کرد آنها را در خانه نگه دارید تا اینکه از دنیا بروند یا اینکه خدا راه خروج برای آنها قرار دهد، این حکم در قرآن بود تا اینکه آیه بعدی آن را نقض کرد، اگر زن و مردی فحشا کردند آنها را ۱۰۰ ضربه شلاق بزنید، اما اثبات آن خیلی سخت است چون یا فرد باید خودش چهار بار اعتراف کند یا چهار نفر با جزئیات آن را تعریف کنند.


رئیس دانشکده معارف دانشگاه امام صادق (ع) در پایان با تأکید بر اینکه سه آیه قرآن مشخصاً در مورد حجاب بحث می‌کنند، گفت: ما چهار جور مجازات داریم، حدود، قصاص، دیات و تعزیرات که به آن جرائمی می‌گویند که یا جرم در شرع مشخص شده و مجازاتش مشخص نشده یا اصلاً جرم هم مشخص نشده و ذیل آن روابط جنسی است که حاکم جامعه اسلامی تشخیص می‌دهد چقدر باشد، بدحجابی جزء تعزیرات است که مجازات آن به حاکم شرع سپرده شده و حتی این مجازات می‌تواند یک موعظه باشد.


انتهای پیام/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب