در کجای قانونگذاری میلنگیم که مردم سلیقهای از قوانین تبعیت میکنند؟/ برخی قوانین حمایتی از زنان بیشتر مردان را علیه آنها تحریک میکند +فیلم
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، علی غلامی در برنامه «بدون توقف» که از شبکه سه روی آنتن رفت تصریح کرد: اگر در مراکز دولتی که متعلق به همگان است برای حجاب الزامی گذاشتند که خلاف و فراتر از آن است که در قانون آمده این امر جایز نیست، یعنی دانشگاه نمیتواند بگوید فقط چادری راه میدهم اما در شرکتهای خصوصی فرد این حق را دارد که حجابی بیش از آنچه در قانون آمده بخواهد اما کمتر از آن را نه.
در شرایط امروز اگر خانم کار کرد به شوهرش لطف میکند
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «رعایت حجاب برای زن شاغلی که از صبح تا شب در اجتماع حضور دارد سخت است» عنوان کرد: اسلامی که حجاب گذاشته وظیفه اقتصادی را به آقایان داده و هیچ تکلیف اقتصادی متوجه زن نیست، حتی در شرایط امروز اگر خانم کار کرد به شوهرش لطف میکند. نقشآفرینی اجتماعی با تکلیف اقتصادی فرق دارد، در واقع اگر پوششی در اسلام برای زن گذاشته شده در کنارش مکلف به حضور فیزیکی و کار کردن نشده، جدای از آن میتوان برخی از مراکزی که خانمها و آقایان با هم کار میکنند بدون اینکه مشکلی پیش بیاید از هم جدا کنیم.
در شرکتهای خصوصی فرد این حق را دارد که حجابی بیش از آنچه در قانون آمده بخواهد اما کمتر از آن را نه.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: میتوانیم بیمارستانهایی برای خانمها داشته باشیم، خیلی از مراکز میتواند ویژه و جدا بوده و از هم تفکیک شود تا خانمها هم راحتتر باشند، توجه داشته باشید اگر کسی گفت روسری را درآورم و بعد گفت حالا لباسم هم مرا اذیت میکند چکار باید کنیم؟ شما کشوری سراغ دارید که در ادارات و دانشگاههایش بگویند هر کس هر طور که میخواهد سر کار بیاید؟
غلامی در پاسخ به این سؤال که «تکلیف زنان سرپرست خانوار که ناچار به کار کردن هستند چه میشود» گفت: زنان سرپرست خانوار قانون خاص دارند و تحت حمایتهای خاص قرار میگیرند. یک مسئله هم در عرف جامعه ما این است که بچهها را بزرگ کن و ازدواج نکن، در حالیکه همین زن با ازدواج شاید دیگر اجباری به کار کردن نداشته باشد. مسئله این است که زن سرپرست خانوار تولید میکنیم یا تولید میشود؟
مردان به زنان میگویند تو اگر سرپرست خانوار بشوی امکانات و وامهایی میدهند که اگر من سرپرست باشم نمیدهند، این همان قانونگذاری غلطی است که ما در سیاستهایمان داشتیم.
وی افزود: من برای برگزاری دورههای آموزشی به استانی رفته بودم، مشاور فرماندار در جلسه گفت 40 درصد زنان استان ما سرپرست خانوار هستند، گفتم یعنی چه، یک وبای مردانه آمده؟ گفت شما قوانینی گذاشتید و حمایتهایی از زنان سرپرست میکنید که مردان به زنان میگویند تو اگر سرپرست خانوار بشوی امکانات و وامهایی میدهند که اگر من سرپرست باشم نمیدهند، این همان قانونگذاری غلطی است که ما در سیاستهایمان داشتیم.
رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه اظهار کرد: وقتی حرف از قانون زده میشود اولین سؤال این است که مبنای قانون چیست؟ در هر کشوری برای قانون مبنایی دارید، در ایران بر اساس قانون اساسی مبنا منابع اسلامی است و قانون باید از این منابع استخراج شود، اینکه آیا قانون عوض میشود یا نه؟ باید به این قوانین نگاه کنیم ببینیم آیا این اتفاق میافتد که جواب منفی است.
در مبنای قانونی حجاب جایگاهی برای عرف دیده نشده است
وی گفت: میگویند آیا قوانین 1400 سال پیش به درد امروز میخورند؟ پاسخ این است که قرار نیست چون قوانین برای گذشته است در این مدت همه چیز عوض شود، دیگر اینکه قرار نیست ما با همه تغییرات همراه شویم و سوم اینکه اسلام توان تطیق با اقتضائات زمان را دارد با مراجعه به فقها میتوان از آنها در خصوص این موارد سؤال کرد، به صرف اینکه مردم این را میگویند نمیتوان قانون و مثلا حد حجاب را تغییر داد به این حد عرفی نمیگویند، چون در مبنای قانونی ما برای عرف جایگاهی دیده نشده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه ما باید ببینیم در قانونگذاری کجا میلنگیم که در یک جا مردم از قانون تبعیت میکنند و یک جا اینطور از آن گریزان میشوند، گفت: امروز سبک زندگی ما تغییر کرده، سبک زندگیمان که تغییر کرد حجابمان هم با آن فرق کرد، مثلا از اول انقلاب به این نکته رسیدیم که به زنان ظلم شده و زنان مظلوم واقع شدند از اول انقلاب ما کلی قانون گذاشتیم در احقاق حقوق زنان حالا اینکه چقدر اجرا شد کاری ندارم، برخی از این قوانین از اول معلوم است اجرا نمیشود و دیگر اینکه بیشتر مردان را علیه زنان تحریک میکند، ما در جمهوری اسلامی یک کاری شبیه فمنیستهای 1850 کردیم.
ما اول انقلاب دیدیم که زنان به جایگاه واقعی خودشان در اجتماع نرسیدند گفتیم با قانون از زنان حمایت کنیم، نفهمیدیم که مسئله ظلم به زنان اصلا از قانون نشأت نمیگیرد و مسئله اصلا قانون نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه یادآور شد: ما اول انقلاب دیدیم که زنان به جایگاه واقعی خودشان در اجتماع نرسیدند گفتیم با قانون از زنان حمایت کنیم، نفهمیدیم که مسئله ظلم به زنان اصلا از قانون نشأت نمیگیرد و مسئله اصلا قانون نیست، ما اگر رسیدیم به امروز که حجاب یکی از آثار کوچک آن است به این دلیل است که به جهت ایدئولوژیک و نظری یک نظریه منسجم برای مباحث حقوق زن نداریم، ما یک اندیشه پشتیبان نداریم، یک مثالش انتخابات ریاست جمهوری است میخواهیم رأی خانمها را جلب کنیم راهکارش این است که هر کسی به خانمها بگوید اصلا لباس چه معنی دارد؟ تا آنجا که کاندیدایی میگوید فقط کافی است یک چیزی داشته باشند.
نظریه منسجمی برای مباحث حقوق زن نداریم
غلامی در پایان در پاسخ به این مطلب که «حجاب اجباری باعث بروز نفاق میشود» تصریح کرد: هر چیز قلابی که آمد اصل آن را از دور خارج نمیکنند بلکه باید راهکار درست کرد که قلابیها شناسایی شوند. به امروز که حجاب یکی از آثار کوچک آن است به این دلیل است که به جهت ایدئولوژیک و نظری یک نظریه منسجم برای مباحث حقوق زن نداریم، ما یک اندیشه پشتیبان نداریم، یک مثالش انتخابات ریاست جمهوری است میخواهیم رأی خانمها را جلب کنیم راهکارش این است که هر کسی به خانمها بگوید اصلا لباس چه معنی دارد؟ تا آنجا که کاندیدایی میگوید فقط کافی است یک چیزی داشته باشند.
غلامی در پایان در پاسخ به این مطلب که «حجاب اجباری باعث بروز نفاق میشود» تصریح کرد: هر چیز قلابی که آمد اصل آن را از دور خارج نمیکنند بلکه باید راهکار درست کرد که قلابیها شناسایی شوند.
انتهای پیام/4139/
انتهای پیام/