نگرش جدید به مهارتآموزی دانشجویان/ دانشآموختگان سما با مهارت حرفهای جذب بازار کار میشوند
محمد مقدمیراد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در قم با اشاره به تاریخچه شکلگیری سما در استان قم اظهار کرد که آموزشکده فنی و حرفهای سمای قم از چهارم اسفند 1384 همزمان با راهاندازی مجتمع پردیسان و گشایش دانشکده فنی و مهندسی توسط اینجانب با پنج رشته گرافیک، مکانیک خودرو، نقشهکشی معماری، کامپیوتر و حسابداری راهاندازی شد و با شکلگیری و تداوم دانشجویان در این رشتهها در سال 88 آموزشکده با افزودن 12 رشتهمحل مجموعاً با 17 رشته به فعالیت خود ادامه داد.
این مقام مسئول با بیان اینکه فارغالتحصیلان این آموزشکده با داشتن حداقل یک مهارت حرفهای به آسانی جذب بازار کار میشوند، خاطرنشان کرد: نگاه نو به مهارتآموزی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان معاونت مهارتهای عمومی و مهارتی شکل گرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم افزود: سال 96 با تغییر رویکرد نظام آموزشی توسط وزارت آموزش و پرورش، تغییر جبری در فرایند پذیرش دانشجو در سما پدیدار و زیستبوم جدیدی را بهوجود آورد که به اجبار از تعداد دانشجویان بهشدت کاسته شد.
وی بیان کرد: سال 97 با نگاه نو به مهارتآموزی دانشجویان، معاونت جدیدی در دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان معاونت مهارتهای عمومی و مهارتی شکل گرفت که آموزشکده فنی و حرفهای «سما» زیرمجموعه این معاونت است.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ابراز امیدواری کرد که با تصویب بخشنامههای سازمان بتوانیم در این زیستبوم جدید عملکرد خوبی را رقم بزنیم.
رویکرد تولید علم و مهارتآموزی
مقدمیراد عنوان کرد: استراتژی آموزشکده فنی و حرفهای سما براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری است که رویکرد مصرفکنندگی علم را به رویکرد تولید علم و مهارتآموزی تبدیل کند.
وی ادامه داد: براساس منویات معظمله بدون شک علم پایه تمدن است؛ بنابراین باید پژوهش در سرلوحه امور دانشگاه و آموزشکده قرار گیرد و پژوهشها و مهارتآموزیها در راستای نیازهای کشور باشد تا بتوانیم علم را در خدمت کشور و مردم قرار دهیم.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم توضیح داد: یکی از مهمترین مؤلفههای ابعاد کیفیتبخشی آموزشی این است که بتوانیم با تعریف زیستبومهای جدید، اهداف کیفی و عالی دانشگاه آزاد اسلامی را برآورده کنیم و دانشجویانی را آموزش دهیم که در پایان دوره تحصیلی خود با داشتن حداقل یک مهارت حرفهای به آسانی جذب بازار کار شوند.
مقدمیراد از دریافت مجوز مدرسه عالی مهارتی فرش از سوی معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی خبر داد و اضافه کرد: با دریافت مجوز مدرسه عالی مهارتی فرش، برای نخستینبار در کشور اقدام به ایجاد مدرسه عالی مهارتی با رویکرد تحقیق و توسعه و آموزشهای مهارتی فرش دستباف کردیم که میتواند نقطه عطفی در ارتقای کیفی و کمی تولید فرش در سطح داخلی و بینالمللی باشد.
راهاندازی شرکت دانشبنیان در آموزشکده فنی و حرفهای سما
وی با بیان اینکه در زمینه پژوهش در انتظار موافقت با پیشنهاد فعالیت یک شرکت دانشبنیان از سازمان مرکزی هستیم، ابراز امیدواری کرد با دریافت موافقت اولیه بتوانیم این شرکت را نیز سال آینده در آموزشکده فنی و حرفهای سما راهاندازی کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم تأکید کرد: برای رسیدن به اهدافمان با انعطافپذیری، تمرکز بر ظرفیتها و نوآوریها با تصمیمگیری سریع اجازه دهیم تا موقعیتها و خلاقیتهای جدید شکوفا شده و فرصتها به فعلیت تبدیل شوند.
مقدمیراد اظهار کرد: مرکز آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برای مقطع کاردانی پیوسته در رشتههای تربیتبدنی، حرارت مرکزی و تهویه مطبوع، حسابداری، الکتروتکنیک، نرمافزار کامپیوتر، معماری، صنایع شیمیایی، الکترونیک عمومی، مکانیک خودرو، گرافیک، عمران، نقشهکشی صنعتی و آموزش ابتدایی دانشجو میپذیرد.
به گزارش آنا، براساس ارزیابی سال فعالیتهای آموزشکدههای سمای سراسر کشور، سال 98 «آموزشکدههای فنی و حرفهای سمای قم» بهعنوان برترین مراکز آموزشی سما در سطح کشور معرفی شد و معاونت فرهنگی، هنری و تربیتبدنی معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از تلاشهای همکاران حوزه فرهنگی مرکز آموزشهای عمومی و مهارتی واحد قم در سال گذشته قدردانی کرد.
حسین غمخوار سرایدشتی
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/