دانشگاهی در محیط رسانه/دانشجویان بورسیهای و فارغالتحصیلان استخدامی
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، نبود نیروهای کارآفرین و مهارتی و نبود ارتباط صنعت با دانشگاه، حلقه مفقوده توسعه کشور است.امروز دانشگاه باید براساس زمان ماموریت خود را انجام دهد و دانشگاهی پیشرو است که در زمینههای مهارتافزایی و کارآفرینی کار مثبتی انجام داده باشد.
مهمترین کارکرد موسسات و مراکز علمی در دنیا مهارت افزایی و کارآفرینی دانشجویان است که بتوانند بعد از فارغ التحصیلی وارد قسمت های مختلف از بدنه جامعه شوند و به عنوان موتور محرک نخبه و متخصص علمی با نوآوری و خلاقیت کشور را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهند. یکی از دانشگاه هایی که در همین راستا گام برداشته است دانشگاه علمی کاربردی بوده که با شعار علمی شو کاربردی شو قدم های مفیدی را در مهارت محور کردن دانشجویان برداشته است. در این میان دانشکده رسانه فارس از مراکز علمی است که با ترسیم چشم انداز کوتاه و بلند مدت در راستای تاکیدات منویات مقام معظم رهبری و همچنین تحقق کارآفرینی و مهارت افزایی دانشجویان کشور گام برداشته است.
در دانشکده رسانه فارس، دانشجویانی که تخصص ویژهای بر اساس رشتههای تعریف شده دارند بورسیه و فارغالتحصیلان برتر جذب خبرگزاری فارس و رسانههای کشور میشوند.
برای آشنایی بیشتر و برنامههای پیش روی دانشکده رسانه فارس ساعاتی را در این مرکز سپری کردیم و از نزدیک فعالیتها و برنامههای آموزشی و تربیتی را مورد واکاوی قرار دادیم، هرچند که به بخشهای ویژهای همچون استدیوی ویژه این دانشکده نتوانستیم دسترسی پیدا کنیم و مسئول مربوطهاش نبود.
سکانس اول ، دانشکده رسانه از ترم اول دانشجو را وارد فاز کارگاهی و عملیاتی میکند
خیابان انقلاب نرسیده به پل حافظ،کوچه سعیدی سردری است که تو را به درون فرا میخواند، از زیر تابلوی بزرگ دانشکده رسانه فارس که میگذری اولین جایی که توجهت را جلب میکند، کافه رسانه فارس است، کافهای پر از کتابهای مرتبط با رشتههای تخصصی دانشکده.
با یکی از دانشجویان که در مقطع کاردانی در رشته خبرنگاری تحصیل می کند گپ کوتاهی میزنیم، طوری که سکوت ساکن در کافه نشکند.
میگوید: مهم ترین ویژگی این دانشکده نسبت به سایر دانشکدهها در نوع آموزش است زیرا من تا ۳ ترم قبل در یکی از دانشگاه های تهران درس می خواندم اما انصراف داده و به این مرکز آمدم چراکه همه مراکز علمی تنها به آموزش صرف می پردازند اما دانشکده رسانه از همان ترم های اول دانشجو را در رشته تحصیلش وارد فاز کارگاهی و عملیاتی می کند به این معنی که در کنار آموزش تئوری فعالیت های عملی نیز انجام میدهد و به صورت کاملا کاربردی با مفاهیم و جزئیات آشنا میشویم.
پس از گپ کوتاهی با دانشجوی دانشکده رسانه فارس وارد طبقات میشویم. در ایستگاه اول در نخستین طبقه با محیط کاری شبیه به تحریریه یک رسانه مواجه میشویم که تعدادی دانشجو پشت رایانهها مشغول رصد اخبار و تولید خبری بودند به نظر میرسد یکی از کارگاههای عملی دانشکده در یکی از رشته های تحصیلی است. با مسوول این بخش که از اساتید خبرنویسی دانشکده بود گفت وگوی کوتاهی میکنیم.
سکانس دوم ، ۷۰ درصد فعالیت تحصیلی دانشجویان آموزش عملی است
علی ودایع میگوید: مراکز علمی که در حوزه ارتباطات فعالیت میکنند در نتیجه فعالیتشان فارغ التحصیلانی را تحویل جامعه می دهند که شاید از نظر تئوری توانایی و حرفی برای گفتن دارند اما فاقد مهارت و کارایی لازم در رشته تحصیل خود به خصوص در حوزه رسانه هستند اما نکته حائز اهمیت در دانشکده رسانه فارس که آن را از دیگر دانشکده ها متمایز می کند مقوله کارآفرینی است به طوری که در این مرکز مهارت افزایی در کارگاه های عملی در کنار آموزش تئوری انجام می شود. در واقع ۷۰ درصد فعالیت تحصیلی دانشجویان آموزش عملی است. از طرفی باید به راه اندازی تحریریه فارس ۲ که شبیه ساز تحریریه خبرگزاری فارس است اشاره کنم. در واقع محیطی در دانشکده شبیه به تحریریه رسانه ها ایجاد شده است تا دانشجویان رشته خبرنگاری دانشکده و دانش پژوهان دوره آزاد در قالب کارآموز از این فضا استفاده و در محیط کاری قرار گرفته و به تولید خبر می پردازند. این موضوع در حالی است که ایجاد تحریریه فارس ۲ برای دانشجویان یک مرحله قبل از ورود به کار حرفه ای رسانه ای در یک رسانه است.
وی میافزاید: تحریریه شبیه سازی شده فارس با تعدادی از دانشجویان علاقه مند به کار در حوزه رسانه از ۳ ماه قبل کارش را آغاز کرده است، این کارگاه «آموزشی عملی » در قالب یک چشم انداز ۳ ماهه برنامه ریزی مستمر دارد تا در این مدت دانشجویان به کسب تجربه بپردازند البته باید به این نکته اشاره شود که در این تحریریه سبک های مختلف خبری و بخش های متنوع کار رسانه آموزش داده می شود به طور مثال مقوله عملیات روانی در خبر یکی از موضوعات آموزشی این تحریریه است از طرفی برای دانشجویان که در تحریریه مشغول می شوند تکالیفی در نظر گرفته می شود هر دانشجو موظف است با کمک استاد راهنمای خود در طول هفته ۳ گزارش و ۱۵ خبر تولید کند که این تولیدات در شورای تیتر مورد بررسی قرار گرفته و پس از نهایی شدن در سایت دانشکده منتشر میشود.
سکانس سوم ، راه اندازی تحریریه شبیه سازی شده فارس برای دانشجویان
ودایع میگوید: در حال حاضر تحریریه دانشکده رسانه دارای ۱۲۰ دانشجوی دوره کارورزی و ۲۳ نیروی ثابت است. به نظر می رسد این ریل گذاری دانشکده رسانه فارس توانسته نه تنها مورد قبول دانشجویان قرار بگیرد بلکه در مهارت افزایی و کارآفرینی دانشجویان تاثیر مستقیم دارد چراکه هر یک از فارغ التحصیلان براساس رشته تحصیلی خود در رسانهها، موسسات و نهادهای مختلف به عنوان نیروی متخصص جذب میشوند.
سکانس چهارم، فضای آموزشی دانشکده باعث رشد و ارتقاء دانشجو میشود
در داخل ساختمان دانشکده با یکی از دانشجویانی که در کارگاه آموزشی در حال فعالیت درحوزه تولید خبر بود درباره دانشکده رسانه فارس به گفتوگو مینشینیم. سارا نوابی دانشجوی مقطع کاردانی رشته خبرنگاری در دانشکده رسانه فارس ، درباره نحوه آموزش در این مرکز میگوید: یکی از مهمترین ویژگیهای این مرکز این است که همراه با آموزشهای تئوری کارگاههای مهارت افزایی بر اساس نوع رشته تحصیلی برگزار میشود. به طوری که دانشجویان میتوانند با کمک اساتید نه تنها در پروژههای واقعی مشارکت کنند بلکه در داخل دانشکده میتوانند از تجربیات سایر دانشجویان و اساتید بهرهمند شوند. به طور مثال ایجاد تحریریه فارس ۲ یکی از کارگاههای خوبی است که برای سایر دانشجویان رشته خبرنگاری راهاندازی شده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که این دانشکده نسبت به سایر دانشگاهها فعالیتش کاربردیتر است چرا که همه دانشجویان در ابتدای شروع تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی در سمینارهای روانشناسی، جامعه شناسی و فعالیتهایی مانند مستند سازی و تدوین شرکت میکنند که اینها همه نشان از تضمین آینده شغلی دانشجویان میدهند در واقع هر دانشجویی پس از فارغ التحصیلی به عنوان یک نیروی متخصص واقعی که در کنار تحصیل توانسته رزومه کاری برای خودش ایجاد کند وارد جامعه میشود.همچنین باید بگویم اساتید در این دانشکده جزو افراد معروف و مطرح در رشتههای مختلف تحصیلی هستند که به دانشجویان کمک میکنند در کنار درس پروژههای عملی را با کمک یکدیگر انجام دهند. در واقع فضای آموزشی این مرکز بسیار خوب بوده و فعالیتهای گروهی و تیمی باعث رشد و ارتقاء دانشجو میشود.
سکانس پنجم ، حمایت از ایده دانشجویان در مرکز نوآوری دانشکده رسانه فارس
در ادامه آشنایی با فعالیت های دانشکده رسانه فارس سری به مرکز نوآوری این دانشکده میزنیم. سارا مسعودی مدیر مرکز نوآوری دانشکده رسانه فارس میگوید: از تیر ماه سال جاری مرکز نوآوری این دانشکده با محوریت حمایت از ایدههای نوآورانه دانشجویان راهاندازی شد. در واقع این مرکز تیمهای خلاق و نوآور را در حوزه رسانه شناسایی کرده و مرکز در زمینه تجاری سازی محصول رسانه ای عمل می کند. موضوعات مورد حمایت مرکز نوآوری دانشکده رسانه فارس (_نوفا ) در رسانه 4 و 5 و بیشتر در زمینه آینده رسانه و هوش مصنوعی است. ما در مرکز نوآوری دو استراتژی را به کار می بریم. یک حمایت از تیم های خلاق دو معرفی تیم های خلاق به مجموعه های دیگر، مثلا خانه مستند. اکثر مراکز نوآوری نقش تهیه کنندگی اثر را به عهده می گیرند اما به جای تهیه کنندگی حمایت می کنیم. مرکز نوآوری به زودی اقدام به تشکیل شبکه مشاورین و حمایت از تیم های خلاق در حوزه رسانه خواهد کرد و به زودی استارت دوره های جذاب زده خواهد شد.
سکانس ششم ، فعالیت باشگاههای رشد در رشتههای مختلف
مهدی رضوانی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشکده رسانه فارس نیز درباره دغدغه ها و برنامه های نیمسال تحصیلی جدید میگوید: این مرکز کارویژه اش درواقع تربیت نیروی متخصص از بین جوانان متعهد در حوزه رسانه است به طوری که از رسالت های این مرکز معرفی فارغ التحصیلان مهارت افزا و کارآفرین به رسانه های انقلاب در بخش هایی همچون دیداری و نوشتاری است اما در معاونت فرهنگی و دانشجویی فعالیت این دانشکده با سایر مراکز به خاطر نوع گرایش رسانه ای که دارد متفاوت است به طوری که جوانان علم را به همراه مهارت آموزش می بینند و ما هم تلاش می کنیم با هدایت نیروها از طریق تشکل های دانشجویی مانند کانون های فرهنگی و بسیج دانشجویی برنامه های هدف مندی را برایشان تدارک ببینیم.
وی میافزاید: یکی از گام های خوب ما برای دانشجویان این است که برای هر یک از رشته های تحصیلی یک انجمن علمی در قالب مدیریت فرهنگی راه اندازی کرده ایم تا جوانان حزب الهی و مومن ما متخصص در امور رسانه شوند. همچنین باید بگویم در رشته های مختلف تحصیلی باشگاه های رشد را فعال کردیم تا دانشجویان در قالب آن بتوانند با نهادهای مختلف ارتباط برقرار کرده و از تجربه کافی برخوردار شوند.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/