دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1399 - 23:22

موثرترین دمنوش های گیاهی برای لاغری

دمنوش های گیاهی که امکان تهیه آنها در خانه وجود دارد یکی از راههای کمک به چربی سوزی در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب به شمار می رود.
کد خبر : 513505
3.PNG

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، چاقی، اضافه وزن و مسائلی از این قبیل از جمله دستاوردهای زندگی مدرن جوامع حال است که در اثر کم تحرکی یا بی تحرکی افراد و افزایش مصرف غذاهایی چون فَست فود و آماده به وجود می آید.


این روزها برای عده ای خلاصی از اضافه وزن یا چاقی به چنان عارضه آزار دهنده ای تبدیل شده است که اکثر افراد مبتلا به این شرایط دست به مصرف انواع قرص ها، دمنوش ها، نوشیدنی های چربی سوز، بالون کردن معده، عمل جراحی چربی شکم و پهلو و ... می پردازند تا شاید به تناسب اندام دست یابند.


گفتن این نکته خالی از انصاف نیست و باید بدانید که استفاده از دمنوش به تنهایی تحت هیچ شرایطی باعث لاغری نخواهد شد و برای رسیدن به تناسب اندام و خداحافظی با چربی های شکم و پهلو بهترین و سالمترین راه ورزش منظم و موثر به همراه رژیم غذایی مناسب است، بنابراین دمنوش ها فقط مکملی در سرعت بخشیدن به چربی سوزی هستند.


در این مطلب موثرترین دمنوش های خانگی در چربی سوزی و کاهش وزن را به همراه نحوه تهیه و مصرف آن معرفی می کنیم.


1-چای سبز + طرز تهیه


مطالعات طب سنتی نشان داده است که چای سبز با کاهش اشتها و افزایش برخی از هورمن های موثر در چربی سوزی در زمینه کاهش چربی های بدن به ویژه در ناحیه شکم و پهلو موثر بوده و نقش مفیدی در لاغری و کاهش وزن دارد.



یک قاشق غذاخوری چای سبز را به 5 فنجان آب داغی که دمای 70 تا 80 درجه دارد اضافه کرده و 5 دقیقه زمان دهید تا چای دم بکشد سپس آن را بنوشید البته برای افزایش اثربخشی چای سبز پیشنهاد می شود به آن دارچین یا زنجبیل بیفزایید اگر عادت به نوشیدن چای با قند یا هر نوع شیرینی جاتی دارید می توانید برای شیرین کردن چای سبز به آن عسل اضافه کنید.




بیشتر بخوانید: خواص چای سبز لاغری برای کاهش وزن و تناسب اندام چقدر است؟




برای جلوگیری از رسوب تانن موجود در چای سبز با آهن قوری استیل توصیه می شود چای سبز را در قوری چینی یا پیرکس دم کنید.


2-دمنوش نعنا + طرز تهیه


دمنوش نعنا ضمن القای حس سیری باعث کاهش اشتها، تقویت سیستم ایمنی و خواب راحت مصرف کننده می شود برای تهیه این دمنوش گیاهی کافی است یک قاشق چای خوری نعناع خشک را به آب جوش اضافه کرده و 10 دقیقه زمان دهید تا دم بکشد سپس آن را میل کنید.



3-دمنوش زرشک + طرز تهیه


زرشک از معروفترین و موثرترین میوه ها در کاهش وزن، لاغری و افزایش چربی سوزی است بنابراین از مصرف دمنوش آن برای رسیدن به وزن ایده آل خود در کنار برنامه غذایی و ورزش غافل نشوید.



برای تهیه دمنوش زرشک کافی است 1 تا 2 قاشق چای خوری زرشک تازه یا خشک را در آب داغی با دمای 80 درجه ریخته و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد سپس آن را میل کنید البته اگر اُفت فشار دارید و یا از خوردن ترشیجات فراری هستید می توانید این دمنوش خوشرنگ را با عسل مصرف کنید.


4-دمنوش دارچین + طرز تهیه


قند خون متعادل یکی از فاکتورهای اثرگذار در کنترل و جلوگیری از اشتهای کاذب و به تبع آن افزایش چربی سوزی در بدن است و از آنجایی که دارچین در زمینه کنترل سطح قند خون موثر و مفید است بنایراین دمنوش دارچین می تواند روند چربی سوزی را در بدن افراد افزایش دهد.



برای تهیه دمنوش دارچین 2 روش وجود دارد، اگر به چوب دارچین دسترسی دارید می توانید 2 تا 3 عدد از آن را به آب داغی با دمای 80 درجه افزوده و 20 دقیقه زمان دهید تا عصاره چوب ها جذب آب شود، اکنون دمنوش شما حاضر است و می توانید آن را میل کنید.


در روش دیگر تهیه دمنوش دارچین، ابتدا یک قاشق چای خوری پودر دارچین به آب داغی با دمای 80 درجه افزوده و 10 دقیقه زمان دهید تا دمنوش شما دم بکشد سپس آن را میل کنید.


 5-دمنوش زنجبیل + طرز تهیه


خاصیت ترموژنیک( دمای بدن را افزایش داده و در نتیجه سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کند) زنجبیل باعث شده تا این گیاه به طبیعی ترین شیوه ممکن در کنار رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن و اشتها کمک کند.


همچنین زنجبیل با ایجاد حس سیری میل به ریزه‌خواری را در بین وعده های اصلی غذایی کنترل می کند.



ویژگی های زنجبیل باعث شده است تا کارشناسان طب سنتی، به منظور افزایش سوخت و ساز بدن و جلوگیری از ریزه خواری افراد، برای آنها نوشیدن یک فنجان چای زنجبیلی را بعد از هر وعده غذایی اصلی توصیه کنند.


برای تهیه این دمنوش گیاهی کافی است یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک شده یا 2 تکه زنجبیل تازه را در آب داغی به دمای 80 درجه افزوده و به مدت 10 تا 15 دقیقه زمان دهید تا چای شما دم بکشد سپس می توانید آن را میل کنید.


6-قهوه سبز + طرز تهیه


طبق تحقیقات علمی کافئین با افزایش متابولیسم بدن به چربی سوزی کمک کرده و سوخت و ساز بدن را 3 تا 11 درصد افزایش می دهد بنابراین قهوه به عنوان منبع قابل توجهی از کافئین در کاهش وزن و لاغری نقش موثری دارد.


تحقیقات جدید نشان می دهد کلروژنیک اسید موجود در قهوه سبز، جذب چربی از غذا را کاهش داده و متابولیسم چربی سوزی را فعال می کند همچنین با کاهش قند خون باعش کاهش وزن می شود.



برای تهیه نوشیدنی قهوه سبز برای یک نفر، کافی است 10 گرم لوبیای قهوه سبز را به مدت یک تا 2 شبانه روز در آب بخیسانید سپس آبکشی کرده و آن را روی حرارت اجاق بگذارید تا بجوشد، وقتی به مرحله جوشیدن رسید آن را از روی حرارت برداشته و به مدت 15 دقیقه آن را در دمای اتاق کنار بگذارید تا به خودی خود و در این حالت دَم بکشد، بعد از مدت زمان فوق باید یک ساعت دیگر به نوشیدنی خود زمان دهید تا خنک شود، اکنون قهوه شما آماده است و می توانید آن را بنوشید.


پیشنهاد می شود قهوه سبز را بلافاصله بعد از غذا مصرف نکنید بهترین زمان نوشیدن قهوه سبز برای کمک به کاهش وزن 10 دقیقه قبل از خوردن غذاست.


حداکثر میزان استفاده روزانه قهوه سبز 400 میلی گرم و 2 تا 3 بار است.


7-دمنوش زیره + طرز تهیه


فیبر موجود در زیره سیاه و سبز ضمن کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن و چربی سوزی به ویژه در ناحیه شکم کمک می کند.



برای تهیه دمنوش زیره کافی است یک قاشق چای خوری دانه زیره سبز یا پودر آن را به آب داغی با دمای 80 درجه افزوده و 10 تا 15 دقیقه زمان دهید تا دمنوش شما دم بکشد سپس آن را مصرف کنید، البته می توانید این دمنوش را با عسل یا لیموترش تازه میل کنید.


 توصیه می شود دمنوش زیره را نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی اصلی بنوشید.


8-چای سفید + طرز تهیه


کاتچین های موجود در چای سفید با سرعت بخشی به چربی سوزی و جلوگیری از ایجاد سلول های چربی در کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل کمک می کند.


کاهش اشتها نیز از دیگر ویژگی های چای سفید است که باعث لاغری و کاهش وزن می شود.



برای تهیه چای سفید کافی است برگ های این چای را در آب داغی با دمای 75 تا 85 درجه اضافه کرده و به مدت 5 تا 8 دقیقه زمان دهید تا چای سفید دم بکشد سپس می توانید آن را میل کنید.


9-دمنوش مریم گلی + طرز تهیه


اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که با افزایش استرس شروع به خوردن کرده و روز به روز در حال اضافه کردن وزن هستید به شما توصیه می شود در کنار ورزش و برنامه غذایی حتما دمنوش مریم گلی را مصرف کنید



چرا که مریم گلی ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن و آرام کردن ذهن در کاهش استرس بسیار موثر است و کنترل استرس از آن جهت اهمیت دارد که در پی پیدایش آن، هورمون کورتیزول در بدن ترشح شده و اشتهای فرد افزایش می یابد.


برای تهیه آن یک قاشق چای خوری گیاه مریم گلی را به آب داغ افزوده و 10 تا 15 دقیقه زمان دهید تا دم بکشد سپس آن را میل کنید.


10-دمنوش هل + طرز تهیه


فیبر موجود در هل ضمن کاهش اشتها متابولیسم بدن را افزایش می دهد و ملاتونین موجود در آن نیز فرآیند چربی سوزی را تسریع می بخشد بنابراین هل یکی از ادویه های مفید در زمینه کاهش وزن و لاغری است.



هر روز نصف قاشق چای خوری پودر هل یا یک دانه کامل از آن را در نصف قاشق چای خوری زنجبیل و نصف قاشق چای خوری رازیانه مخلوط کرده و در آب داغی به دمای 80 درجه افزوده و اجازه دهید تا 5 دقیقه دم بکشد سپس آن را مصرف کنید.


همچنین می توانید نصف قاشق چای خوری از پودر هل را در چایی یا قهوه روزانه تان ریخته و میل کنید.


11-دمنوش بابونه + طرز تهیه


استرس و اضطراب یکی از عوامل افزایش وزن است و چای بابونه با خاصیت آرامش بخشی خود استرس و اضطراب را درمان می کند، برای بهره مندی از خاصیت دمنوش بابونه جهت کنترل چاقی ناشی از استرس کافی است 2 قاشق چای خوری گل بابونه تازه یا خشک را در آب جوشی با دمای 80 درجه بریزید و بگذارید  5 دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس می توانید آن را میل کنید.



12-دمنوش رُزماری + طرز تهیه


مصرف چای رزماری در کنار برنامه غذایی مناسب و ورزش منظم ضمن بهبود هضم مواد غذایی مصرفی و کاهش استرس در زمینه کاهش وزن موثر است.



برای تهیه دمنوش رُزماری یک قاشق چای خوری از برگ های رُزماری خشک یا تازه را به آب جوشی با دمای 80 درجه افزوده و 7 دقیقه زمان دهید تا چای شما دم بکشد سپس آن را میل کنید.


13-چای اولانگ + طرز تهیه


اولانگ از گیاه چای بدست می آید و حاوی کاتچین هایی است که روند چربی سوزی بدن را افزایش می دهد، طبق یک مطالعه تحقیقاتی در چین، افراد مصرف کننده چای اولانگ در طول یک هفته به طور تقریبی نیم کیلو وزن کم کرده بودند.



برای استفاده از خاصیت چربی سوزی این چای، کافی است یک قاشق چای خوری چای اولانگ را به آب جوشی با دمای 80 درجه اضافه کرده و 5 دقیقه زمان دهید تا چای دم بکشد سپس می توانید آن را مصرف کنید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته