ترکیب 3 روش آموزشی برای دسترسی دانشجویان به محتوای درسی و استادان
گروه استانهای خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند سال 98 باعث تعطیلی دانشگاهها و غیرحضوری شدن کلاسهای آموزشی شد. مسئولان نظام آموزشی کشور برای دورنماندن دانشجویان از آموزش، سیستم آموزش مجازی را راهاندازی کردند.
ابتدای کار، دانشجویان برای استفاده از این سیستم آموزشی بهدلیل نبود زیرساختهای لازم با مشکلاتی روبهرو بودند؛ اما اکنون با گذشت 7 ماه از آغاز آموزش مجازی بسیاری از مشکلات برطرف و با کسب تجربه مسئولان نظام آموزش، روند این نوع آموزش بهتر از گذشته شده است؛ اما هنوز یک سری مشکلات در سیستم آموزش مجازی وجود دارد که نیازمند همت بیشتر مسئولان بوده تا دانشجویان همه نقاط کشور بتوانند بهراحتی از این سیستم استفاده کنند.
خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای بررسی روند آموزش مجازی و ارزیابی زیرساختها در واحدهای دانشگاهی با اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد اردبیل گفتگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.
آنا: با توجه به مشکلات دانشجویان در مناطق محروم به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت، چه تمهیداتی برای ترم جدید در این زمینه اندیشیده شده است؟
رسولی: خوشبختانه در استان اردبیل گلایههایی در این زمینه نداشتیم و اکثر مناطق این استان از امکانات لازم برای برقراری ارتباط با اینترنت بهرهمند بودهاند؛ بنابراین مسئله دسترسی نداشتن به اینترنت در اردبیل خیلی مشهود نبود با این حال در سیستمی که در دانشگاه آزاد اسلامی اندیشیده شده است، شکلهای مختلفی از آموزش ترکیبی قرار دارد.
بخشی از آموزشهای عملی بهصورت حضوری در گروههای کوچک، محدود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام میشود. بخشی دیگر بهصورت آنلاین و بخشی هم بهصورت آفلاین برگزار خواهد شد. ترکیبی از این سه روش برای همه دانشجویان وجود دارد تا دسترسی لازم برای محتوای درسی و ارتباط با استادان داشته باشند.
آنا: با توجه به حضور نداشتن برخی دانشجویان در کلاسهای مجازی و حضوری از زمان شیوع کرونا در ترم جدید چه تمهیداتی اندیشیده شده تا زمانهای ازدسترفته جبران شود و پیشبینی شما از حضور دانشجویان چند درصد است؟
رسولی: آموزش مجازی برای نخستین بار در ترم گذشته برگزار شد و حدود 70 درصد دانشجویان مشارکت داشتند و 30 درصد دیگر هم طبق بررسیهایی انجام شده از طریق شبکههای اجتماعی توانستند ارتباط برقرار کنند؛ اما عده محدودی هم بودند که به هر دلیلی نتوانستند در این آموزش مجازی باشند که شاید اگر کلاسها حضوری هم بود، آنها مشکل داشتند. به هر حال هرگونه تمهیدی لازم برای دانشجویان اندیشیده و انجام شده بود و گرچه مشکلاتی بهویژه در اوایل داشتیم؛ اما روند رو به بهبود شد و دانشجویان با حداقل تلاش میتوانند از آموزشها بهرهمند شوند.
امکان کنترل و نظارت در سیستم آنلاین دقیقتر بوده و ساعتی ورود و خروج کامل و دقیق نظارت میشود. در آموزش الکترونیکی نظارت بر کیفیت و محتوای آموزشی بیشتر امکانپذیر شده است. با این حال هنوز هم آنهایی را که مشارکت نداشتند، بررسی میکنیم. عموماً عده محدودی مشکلات خاصی دارند و نمیتوانند در غیر این صورت دلیل خاصی نمیبینیم که دوستان محروم شوند یا نتوانند از این آموزشها بهرهمند شوند. اگر دانشجویانی مراجعه کرده و مشکل خاصی را مطرح کنند، قطعاً رسیدگی شده و مشکلات آنان را برطرف میکنیم.
ترم گذشته یک سری از 30 درصدی که غیبت داشتند، توانسته بودند در شبکههای اجتماعی با استادان ارتباط برقرار کنند. پیشبینی ما این است که طبق روندی که در ترم گذشته داشتیم حدود 10 درصد در ترم آینده مشکل داشته باشند که این 10 درصد را هم باید بررسی کنیم که مشکل خاص آنان در چه زمینهای است و مطمئناً اگر این دوستان مراجعه کرده و مشکلات خود را مطرح کنند، قطعاً برای آنان راهحل پیدا میکنیم.
آنا: در ترم جدید از چه زیرساختهایی برای ادامه روند آموزش مجازی بهره خواهید برد؟
رسولی: در دانشگاه آزاد اسلامی زیرساخت لازم برای آموزش ترکیبی با سه رویکرد فراهمشده، بخشی از آن بهصورت آفلاین است که در سامانه آموزشیار و سامانههای دیگر این دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار دارد تا در صورت نیاز از آن استفاده کنند. بخشی دیگر آنلاین و بهویژه برای رفع اشکال و سؤالات دانشجویان است که میتوانند در ساعتهای مشخصشده طبق ساعت اعلامی در برنامه درسی با استادان ارتباط مستمری داشته باشند.
بخشی هم بهصورت حضوری خواهد بود که در این زمینه تمهیدات لازم در آزمایشگاهها و کارگاهها به لحاظ مسائل بهداشتی و ایمنی لحاظ شده و با انجام گروهبندی دانشجویان میتوانند در گروههای سه تا چهار نفره در آموزشهای عملی حضور داشته باشند.
آنا: با توجه به تجربهای که در این 7 ماه داشتهاید، فکر میکنید در ترم جاری با مشکلاتی در حوزه آموزش مجازی مواجه خواهید شد؟
رسولی: ترم گذشته دانشجویان و استادان با سامانهای که از آن شناخت داشتند، کار میکردند؛ اما با توجه به راهاندازی سامانه آموزشیار که بهنوعی سیستم جدیدی بوده، طبیعی است که تغییری اتفاق میافتد و در این تغییر یک سری مشکلات خواهیم داشت؛ اما مشکلات جدی نخواهد بود.
آنا: آموزش مجازی در ترم جدید را آغاز کردهاید؟
رسولی: اکنون ورود به سامانه آموزشیار آغاز شده و استادان و دانشجویان به این سامانه ورود میکنند و از روز نخست مهر 99 آموزش دروس آغاز میشود.
آنا: در این مدت بازخوردی از سامانه آموزشیار داشتهاید؟
رسولی: هر تغییری با یک سری مسائل و مشکلات مواجه است. استاد و دانشجو چند سال در دوران تحصیل با یک سیستم عادت کرده و حالا این سیستم میخواهد تغییر پیدا کند. هر تغییری برای خود یک سری مسائلی را به همراه دارد؛ اما یکپارچه کردن سامانههای آموزشی مزیتهای زیادی دارد، امیدواریم این سامانه ساماندهی شده و اگر در بعضی از موارد عیب و ایرادهایی هم دارد، بهزودی برطرف شود.
آنا: آیا برای اینکه استادان در آموزش مجازی حضور داشته باشند الزام خاصی برای آنان دیده شده است؟
رسولی: کل مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با حساسیت این موضوع را پیگیری میکند و خود استادان هم پای کار و علاقهمند هستند با سیاستهای دانشگاه پیش بروند و امکان برقراری آموزشهای مستمر را با همکاری و همدلی داشته باشند. در همه خانواده دانشگاه یک سری قاعده، قانون و مقررات آموزشی وجود دارد، بسیاری از استادان نیازی به الزام ندارند، خودشان انسانهای فرهیخته و علاقهمند به حیطه تعلیم و تربیت هستند و عموماً با انگیزه و علاقه کار میکنند. در عین حال همه ملزم هستیم قوانین، مقررات و سیاستهایی که از سوی سازمان مرکزی اعلام میشود را اجرایی کنیم.
آنا: خواسته شما از دانشگاهیان و مسئولان بالادستی درباره آموزش مجازی ترم تحصیلی سال جاری چیست؟
رسولی: نیاز به همدلی، همراهی، انسجام و هماهنگی داریم. با آغاز شیوع کرونا در امر آموزش با یک سری مسائل مواجه شدیم که برای غلبه بر این مسائل باید تهدیدها و چالشها را به فرصت تبدیل کنیم تا زمینهای برای توانمندسازی بیشتر و بهتر امر تعلیم و تربیت و آموزش باشد که از این راهکارها بهروز کردن آموزش با تکنولوژیهای روز است و این موضوع نیازمند درک متقابل میان دانشجویان و استادان، هم میان استادان و مدیران و هم واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با ستاد است.
مسئولان به پیشنهادها و انتقادهای سازنده رسیدگی کنند
هماهنگی درک متقابل را میطلبد. اگر این درک متقابل وجود داشته باشد، قاعدتاً هر مشکلی بهراحتی قابل حل است. دانشگاه آزاد اسلامی و در سازمان مرکزی با انگیزه بهدنبال توانمندسازی دانشگاه در حیطه آموزش بهویژه الکترونیکی، یکپارچه کردن و بهینهسازی سامانهها هستند، امیدواریم این درک متقابل بهصورت مضاعف وجود داشته باشد که بتوانیم بهخوبی این مرحله را سپری کنیم، تغییر سامانهها و موضوع کرونا مقولهای هستند که باعث شده نیاز به درک متقابل بیشتر شود.
انتظار از سازمان این است که پیشنهادها و انتقادهای سازندهای که از استانها و واحدهای دانشگاهی وجود دارد، سریعتر به آنها رسیدگی کنند. اراده قوی در دانشگاه آزاد اسلامی بر این بوده که بهصورت جدی در راستای توانمندسازی دانشگاه حرکت شود و اگر مشکل یا مسئلهای وجود دارد به آنها رسیدگی کنند.
انتهای پیام/4121/4062/پ
انتهای پیام/