دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از وضعیت بخش تعاون در اقتصاد ایران(2)؛

غفلت دولت از بخش تعاون برای توسعه صادرات غیرنفتی/ رشد 12 درصدی صادرات نتیجه افزایش تعداد تعاونی‌ها بود

طبق ادعای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادرات غیرنفتی تعاونی‌ها حدود 12 درصد رشد داشته است؛ این رشد درحالی رخ داده که با وجود افزایش تعداد تعاونی‌ها، رشد تعداد آن‌ نسبت به گذشته منفی شده است.
کد خبر : 512842
3120621.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، توجه به افزایش ظرفیت صادراتی بخش غیردولتی می‌تواند زمینه درآمدزایی بیشتر آن‌ها را فراهم کند. تعاونی‌ها هم از بخش‌های فعال حوزه اقتصاد کشور است که سهمی حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی دارند؛ از این‌رو تسهیل و رفع موانع صادرات بخش تعاونی اقتصاد به دلیل گره خوردن مستقیم آن با مردم می‌تواند به افزایش اشتغال‌زایی مستقیم کمک کند.


از سوی دیگر بالا بودن سهم نفت در اقتصاد ایران موجب شده تا نسبت به ظرفیت تعاونی‌ها بی‌توجهی شود. یکی از راهکارهای مهم بهبود صادرات غیرنفتی افزایش توجه به بخش تعاون است که عمدتاً در حوزه غیرنفتی فعال هستند.


افزایش ارزش دلار نسبت به پول ملی و همچنین توجه دولت به افزایش صادرات غیرنفتی موجب شده تا بخش تعاون نیز روند صادرات غیرنفتی خود را توسعه دهد به نحوی که بر اساس آخرین آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میانگین سالانه صادرات شرکت‌های تعاونی در دولت دهم یک میلیارد دلار بوده که این میزان در دولت یازدهم با افزایش 20 درصد به 1/2 میلیارد دلار رسیده است همچنین در دو سال اخیر نیز ارزش صادرات تعاونی‌ها از یک میلیارد و 373 میلیون دلار در سال 96 به یک میلیارد و 850 میلیون دلار در سال 98 رسیده است.  که نسبت به سال 97، 12 درصد رشد داشته است.


گرچه به نظر می‌رسد افزایش تعداد تعاونی‌های ثبت‌شده موجب افزایش میزان صادرات کالاها شده است؛ همچنین با توجه به رشد منفی تعداد تعاونی ثبت‌شده در دولت یازدهم و دوازدهم میزان افزایش 12 درصدی صادرات در سال‌های اخیر امری طبیعی بوده است. در نتیجه دولت در سال‌های اخیر عمدتاً نسبت به فعال کردن تعاونی‌ها و استفاده از ظرفیت صادراتی آن‌ها کم‌توجه بوده است.



منبع گزارش وضعیت تعاونی‌ها تا پایان سال 98


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته